• INFO

    Kesan Kaffein terhadap Kesuburan Wanita

    Assalamualaikum Mungkin wanita sedia maklum tentang ini.Mungkin juga bagi mereka yang sekarang ini sedang merancang untuk mempunyai anak.Aku kaitkan entry nie sebenarnya dengan diri aku sendiri yang memang gemarkan nescafe.. Korang taulah nescafe tu kan sedap.Nescafe nie mempunyai kadar kaffein yang tinggi.Bagi wanita yang ingin hamil adalah tidak digalakkan sama sekali untuk mengambilnya kerana kajian yang dilakukan di Denmark terhadap 423 pasangan telah menyokong kajian sebelumnya.Kajian lengkap ini telah mengambil kira faktor berat wanita,pengambilan alkohol,penyakit dalam sistem pembiakkan,kualiti air mani suami dan kitaran haid wanita tersebut. Kaffein juga boleh menyebabkan ketidaksuburan apabila banyak kajian mendapati kaffein meninggikan tahap hormon estrogen dalam darah sehingga berlakunya ketidaksuburan itu. Memang dah banyak kali…

  • INFO,  pemakanan

    Kelebihan Nenas Yang kita Tidak Tahu

    Assalamualaikum Of courselah nenas nie sedap dalam apa jua makanan,baik buat jus,buat jem,buat lauk..semua sedap..Tapi nenas ini jugak bahaya untuk wanita yang hamil.kerana ia boleh membuatkan wanita hamil itu keguguran Antara kegunaan nenas ialah:1. Jus nenas digunakan untuk melembutkan daging dengan memerapkannya sebagai marinade. 2. Buah nenas boleh mengurangkan radang dan bengkakan pada tubuh dengan cara meminum jus nenas atau meletakkan pada bahagian tubuh yang bengkak. 3. Jus nenas digunakan sebagai diuretic bagi melancarkan pembuangan air kencing.4. Jus nenas diberikan kepada wanita yang hamil pada usia kehamilan lebih 38 minggu bagi memudahkan proses kelahiran.5. Jus nenas boleh dikumur pada tekak untuk mengurangkan sakit tekak dan lender. 6. Jus nenas juga dikatakan dapat mengurangkan…

  • Ilmiah,  INFO,  salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Apabila Kita Mengalami Tekanan

    Assalamualaikum Salam jumaat..Alhamdulillah,bertemu lagi kita di hari jumaat ini kan. Dalam kehidupan seharian,kita tidak lari dari menghadapi tekanan.. Apa kita akan buat apabila kita dalam situasi itu??Perlukah marah-marah dan terikut-ikut dengan bisikan syaitan yang mengajak kita melakukan perkara-perkara yang melalaikan dan menjadikan kita hambanya,,, Mari kita amalkan ayat dibawah ini,insyallah,Dia akan menolong kita..

  • INFO,  Sharing

    Tanda-Tanda Sakit Di badan

    Assalamualaikum Ada tak korang rasa sakit-sakit badan yang kerap..Selalunya dekat bahagian mana tu yang sakit kerap sangat..Ada tak korang rasa korang nak pi check dokter bila sakit tu kerap sangat terjadi.. curi dari en.google kadang-kadang kita tak perasan atau kita tak pernah ambil tahu punca datangnya kesakitan itu kan..Tanda-tanda sakit badan nie memberiahu kita tentang maksud tertentu .Tanda -tanda sakit badan nie berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.Kat bawah nie aku ada listkan tanda-tanda sakit badan yang berhubung kait dengan fungsinya..Nie aku terbaca dekat dalam FB….So aku share dengan korang..Mana tau lepas nie aku dan korang akan lebih prihatin dengan kesihatan badan nie. 1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan…

  • INFO

    Awas! Penyegar Udara Berbahaya

    Assalamualaikum Siapa kat sini yang suka wangian dalam kereta..Angkat tangan ye.. Of course la sukakan..Siapa tak suka kereta bau wangi..Daripada baru doyan atau bau kasut hapak..oh tidak lah.. Tapi….Korang tau tak..Enam penyegar udara yang ditemui di pasaraya-pasaraya dan kedai diseluruh negara telah diuji oleh sekumpulan pengguna mengandungi empat bahan kimia berbahaya iaitu – toluena, benzena, formaldehid dan phthalates. Kesemua produk didapati mengandungi salah satu daripada bahan kimia terbabit pada paras tertinggi dengan phthalates – bahan mengganggu sistem endokrin (EDS) – terkandung dalam empat daripada enam produk tersebut. Pendedahan dalam tempoh yang lama kepada EDS boleh menjejaskan sistem imun dan otak. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pengguna-pengguna Standard Malaysia, Ratna Devi Nadarajan…

  • INFO

    Manfaat Brokoli Pada Manusia

    Assalamualaikum Korang tau apa itu Brokoli? Brokoli pertama kali ditanam di wilayah Calabria, Itali dan diberi nama Calabrese. Setelah sempat singgah di Perancis dan Inggeris, brokoli akhirnya tiba di Amerika pada tahun 1920-an. Sayur-sayuran berwarna hijau tua ini pertama kali dikembangkan oleh para pendatang italia di California. Sejak saat itu, brokoli mulai global.Nama brokoli sendiri diambil dari bahasa latin “brachium” yang bermaksud “cawangan” atau “lengan”. ihsan dari pakcik google Brokoli nie memang sedap untuk di buat sayur salad..Sayur campur pun sodap..kalau aku jumpa orang masak sayur nie,aku suka ratah macam tu je.Satu lagi kalau yang berdiet,sesuai sangat ambil brokoli nie sebab brokoli mengandungi pelbagai nutrisi didalamnya. Korang tau tak,9 manfaat brokoli hijau selain…

  • INFO

    Rumah Melayu Melaka Dan Keasliannya

    Assalamualaikum Cerita sikit tentang aku nie ek..Korang pun tau kan Melaka mempunyai pelbagai cerita  zaman dahulu kalanya.begitu juga tradisi-tradisi Melayu Melaka Nie.Bukan masuk part tentang cerita aku nie okeh! Ha nie baru masuk partnya.Memang sebelum kahwin dengan orang Melaka nie,Secara serius baru dua kali aku pijak tanah Melaka.Tapi bila dah berkahwin dengan orang Melaka nie,Tanah Melaka pun dah boring dengan aku..heheh..memang dok kerap ulang alik Melaka la.. Nih aku nak cerita sikit tentang rumah yang selalu-selalunya kami akan singgah setiap kali balik Melaka ialah Rumah Mak Tua.Kenapa panggil rumah Mak Tua,Rumah nie kepunyaan Nenek suami aku.kiranya Maknya mak mentua aku..heheh..same jerk kan.. Kitorang atau orang Melaka panggil Mak Tua(nenek).Aku sempat…

  • INFO

    Sharing :Tentang Suatu Kisah

    Assalamualaikum Cerita nie memang aku copy paste dari facebook.Tujuan aku copy paste artikel nie,adalah kerana aku ingin mengingatkan diri sendiri dan juga untuk bacaan mereka yang ingin aku kongsi. Betapa jauhnya iman hamba allah ini sehingga sanggup mendoakan yang terbaik untuk lelaki yang menembaknya.Jom  baca sama-sama Ada satu kisah menarik yang dikongsikan oleh Habib Syech ketika saya berpeluang duduk dengan Habib baru-baru ini selepas habis majlis iftar & qasidah burdah bersama kami.  Beliau berkongsi tentang seorang habib (saya tidak ingat namanya) di Indonesia satu masa dahulu telah ditembak oleh seorang penjahat. Peluru tersebut terkena ke dadanya dan beliau berjaya lari pulang ke rumah. Sampai sahaja dirumah di dalam keadaan berlumuran…

  • INFO,  Sharing

    10 Manfaat Kesihatan Makan Pisang

    Assalamualaikum Alhamdulillah..Sudah sampai kite ke Ramadhan yang ke 8.Mesti semangat raya korang tu berkobar-kobar kan..lagi la nak membeli keperluan untuk hari raya..Dah boleh dah buat persediaan,Yang penting kesederhaan..Tamo membazir ok…cukuplah baju raya 5 pasang…hahahaha Meh sini dekat-dekat sikit mata tu.nak berkongsi tentang Manfaat yang ada pada buah Pisang nie.Selalunya korang tau pisang nie kalau makan senang buang air besar kan?? Tunggu…….. Banyak lagi manfaatnya dalam buah nie.Pelbagai jenis pisang yang ada kat malaysia nie. atau muka bumi nie. Cer korang bgtau ape jenis pisang yang korang tau  10 Manfaat kesihatan makan Pisang.Sorry lah kalau bahasa kat bawah nie ada seleng indonesia,sebab aku copy paste jer…jujurkan…xpelah…yang penting niat aku nak berkongsi…

  • INFO,  Sharing,  Tips

    Kelebihan Bekerja Ikhlas

    Assalamualaikum Ingin berkongsi dengan korang setelah membaca satu artikel nie. Banyak manfaat yang dapat kita perolehi dengan bekerja yang ikhlas. Selain mendapat gaji dan meningkatkan produktiviti kerja, Kita juga akan disukai Allah, majikan dan teman sekerja.Tambahan, bekerja itu kan satu ibadah.Oleh itu bekerjalah kita dengan ikhlas. Kelebihan bekerja dengan ikhlas. 1.Mendapat Kekuatan, Kebijaksanaan dan Kesabaran Orang yang ikhlas akan mendapat bantuan dalam melaksanakan kerjanya. Apabila seorang hamba ikhlas, “talian hayatnya” bersambung dengan Allah. Allah tidak akan mengecewakan hambaNya yang ikhlas. Dia sentiasa memberi bantuan apabila hambaNya memohon pertolongan. 2.Hasil Kerja Berkualiti dan Produktif Jika seseorang bekerja kerana gaji, maka dia tidak akan bekerja melebihi kadar gaji yang diterimanya. Tetapi jika…