TERAPI IODIN RADIOAKTIF(RAI) UNTUK PESAKIT THYROID

THYROID : AKHIRNYA KENA REFER KE DOKTOR PAKAR

THYROID : AKHIRNYA KENA REFER KE DOKTOR PAKAR | Kalau boleh nak elak, tapi dah tak boleh nak elak bila doktor dah pun serahkan surat untuk refer ke hospital hari tu, redha jelah kan.

Last berjumpa dengan doktor di klinik kerajaan, dia memang suggest untuk ke pakar disebabkan bacaan dari salah satu Thyroid aku tu macam takde jalan penyelesaian.Umi pun sendiri tak faham nak terangkan sebab ada jenis-jenis bacaan yang perlu kita tahu tentang thyroid ni.Jadi salah satu bacaan tu tidak menepati kriteria yang doktor dah tetapkan.

So, hari tu jugak, doktor dah pun berhentikan umi ubat Carbimazole which is ubat tu umi kena makan satu biji sehari.On previous appointment pun, doktor ada cakap jugak, kalau bacaan darah nampak masih sama, memang kena refer ke hospital.Biasanya doktor akan suggest untuk kita minum iodin.

THYROID : AKHIRNYA KENA REFER KE DOKTOR PAKAR

Haish, bila sebut pasal minum iodin tu umi dah rasa berderau sebab proses nak minum iodin tu bukan mudah seperti yang disangka.Walaupun umi belum lagi minum, tapi pengalaman-pengalaman dari pesakit yang dah minum iodin tu membuatkan umi rasa tak sedap je nak dengar.Meh la umi cerita sedikit tentang rawatan iodin ni.

Iodin radiokatif(RAI) ni adalah rawatan untuk tiroid yang terlalu aktif(hypertiroidisme) dan beberapa jenis kanser tiroid.Istilah “radioaktif” mungkin terdengar menakutkan, tetapi ia adalah rawatan yang selamat, umumnya diterima dengan baik dan boleh dipercayai yang menyasarkan sel tiroid supaya terdapat sedikit pendedahan kepada seluruh sel badan kita.

APAKAH TERAPI IODIN RADIOAKTIF(RAI)

Iodin radioaktif(RAI) boleh digunakan untuk rawatan tiroid yang terlalu aktif (hipertiroidsme) dan jenis kanser tiroid tertentu.Istilah “radioaktif” mungkin terdengar menakutkan, tetapi ia adalah rawatan yang selamat, umumnya diterima dengan baik dan boleh dipercayai yang menyasarkan sel tiroid supaya terdapat sedikit pendedahan kepada seluruh sel badan kita.

 

CARA IODIN RADIOAKTIF BERTINDAK MERAWAT HYPERTIROIDISME

Tiroid, kelenjar berbentuk rama-rama yang terletak di bahagian bawah leher kita, menghasilkan hormon yang mengawal metabolisme badan dan fungsi yang lain.Hipertiroidisme ni mempercepatkan prosed badan yang menyebabkan kegelisahan dan kebimbangan, degupan jantung yang cepat, terlepas atau haid yang ringan, masalah tidur, tangan menggeletar dan masalah lain.

Kelenjar tiroid memerlukan iodin untuk membuat hormon ini.Tiroid adalah organ yang paling cekap dalam menumpukan iodin.RAI merawat hipertiroidisme dengan merosakkan atau memusnahkan sel tiroid melalui sinaran.

RAI diambil dalam bentuk kapsul oral.Korang tidak perlu dimasukkan ke hospital melainkan dosnya sangat tinggi, yang jarang diperlukan.Nanti, korang juga akan digesa untuk minum banyak air selepas mengambil pil untuk membuang sisa iodin radiokatif daripada sistem kita.

Kebanyakkan pesakit memerlukan hanya satu dos sebelum hipertiroidisme mereka diselesaikan, yang mungkin mengambil masa beberapa minggu hingga beberapa bulan.Jika simptom pada kita masih ada selepas enam bulan, mungkin kita perlu menerima dos yang kedua pula.

 

BAGAIMANA IODIN RADIOAKTIF MERAWAT KANSER TIROID

Jenis kanser tiroid yang paling biasa(papillary dan folikel) biasanya boleh dirawat dengan dos iodin radioaktif yang besar.(Dos RAI adalah lebih tinggi daripada rawatan hipertiroidisme.) Terapi biasanya diberikan selepas penyingkiran kelenjar tiroid untuk memusnahkan mana-mana tisu tiroid yang tinggal

Dos “pengesan” iodin radioktif juga boleh digunakan untuk mengesan baki tisu tiroid dan/atau kanser yang mungkin merebak ke bahagian lain badan.Ujian ini menunjukkan jika iodin tertumpu di kawasan yang mengandungi kanser tiroid, dan sama ada sejumlah besar RAI diperlukan untuk memusnahkan implan tumor.

KESAN SAMPINGAN IODIN RADIOAKTIF

Hipotiroidisme kekal( atau tiroid tidak aktfi, apabila tiroid tidak menghasilkan hormon yang mencukupi) adalah eksan sampingan yang dijangkakan daripada rawatan RAI untuk hipertiroidisme.Nasbi baik, hipotiroidisme adalah lebih mudah untuk dirawat daripada hipertiroidisme menggunakan terapi penggantian hormon.Ini adalah rawatan sepanjang hayat yang selamat, boleh dipercayai dan murah.

KESAN SAMPINGAN SEMENTARA RAI TERMASUKLAH

  • leher kelembutan dan bengkok
  • Loya
  • Kelenjar air liur bengkak
  • Kehilangan rasa atau perubahan rasa
  • Mulut kering/pengeluaran air liur tidak mencukupi.
  • Mata kering
  • Koyak berlebihan dari mata

LANGKAH BERJAGA-JAGA APABILA TERAPI IODIN RADIOAKTIF DIAMBIL

Wanita yang hamil atau menyusukan bayi tidak boleh menerima terapi RAI dan hanya boleh diambil sekurang-kurangnya 6 hingga 12 bulan.

Penyusuan susu ibu juga hendaklah dihentikan sekurang-kurangnya enam minggu sebelum RAi dan tidak boleh disambung semula.

Pada hari-hari selepas terapi RAI, kita kena ketahui langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan pendedahan radioaktfi terhadap orang lain.Penyedia penjagaan kesihatan anda akan memberi anda arahan khusus tentang berapa hari untuk mengikuti langkah berjaga-jaga ini, yang bergantung pada kekuatan dos RAI kita.

  • Elakkan sentuhan fizikal yang berpanjangan dan rapat dengan orang lain, terutamanya kanak-kanak dan wanita hamil.Untuk beberapa hari pertama, tinggalkan jarak sekurang-kurangnya 6 kaki dari orang lain. Elakkan tempat awam.
  • Tidur bersendirian di katil yang berasingan (sekurang-kurangnya 6 kaki dari orang dewasa lain).
    Jangan berkongsi dapur dan peralatan memasak, peralatan tempat tidur, tuala dan barangan peribadi dengan orang lain.
  • akukan basuh pinggan mangkuk dan pencucian barang yang anda gunakan secara berasingan.
    Basuh tangan  dengan kerap dan mandi setiap hari.

Dengar pun dah seriau tentang penjagaan selepas penggunaan RAI ni kan.Tu je info yang umi dapat mengenai RAI ni.Kalau pengalaman tentang terapi ni tunggu nanti umi update selepas dah buat ye.Tapi kalau itu boleh menyembuhkan penyakit tiroid umi ni, jadi kenalah ambil.Semoga baik-baik je untuk umi nanti.Insyallah

 

 

Loading

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *