Showing 214 Result(s)
tips didik anak berpuasa
PARENTING

Tips didik anak berpuasa

Tips didik anak berpuasa| Hai korang☺☺alhamdulillah..Ramadhan ke 8 dah kita kan.Bila ada anak yang sudah mula nak berpuasa ni seronok.Tapi dalam keseronokkan tu ada jugaklah yang terpaksa berkeras dengan anak untuk suruh diorang berpuasa. Walaupun umi masih lagi belum ada anak yang mampu untuk berpuasa,tapi kena ada sedikit ilmu untuk umi belajar supaya nanti bila naura dan awfiyah dah boleh puasa,umi boleh gunakan tips untuk didik anak berpuasa.Berpuasa ni, jangan …

Ajar anak cara kemas Mainan mereka sendiri
parenting blogger Parenting moments TIPS

Ajar anak cara kemas Mainan mereka sendiri

Ajar anak cara kemas Mainan mereka sendiri | Stressed sangat tau bila nampak mainan bersepah.Kalau tak dibelikan mainan kang,dia boring pulak,takde kang aktiviti untuk dia.Bila dah banyak sangat mainan,bersepah pulak. Kadang² tu bila mood dia baik,oklah dia akan kemas,kalau mood malas dia datang,bila aku suruh dia kemas,dia pulak yang suruh kita kemas..Bertuah kan budak sorang ni.Walaupun kadangkala timbul kekerasan bila nak mengajar dia,masa tulah terfikir balik,wajar ke kita nak ajar anak …

INFO parenting blogger

Sawan Tarik di Kalangan kanak-kanak

Sawan Tarik di Kalangan kanak-kanak | Semestinya setiap sesuatu kejadian datangnya dari Allah swt yang ingin menguji kekuatan hamba Nya.Sawan Tarik di kalangan anak-anak ni bukan selalu kita dengar,jarang-jarang,tapi bila kita mendengarnya,boleh menjadikan kita takut dan fobia berhadapan dengan sawan tarik ni.Nauzubillah dan mintak dijauhkan dari kalangan kita semua.   Dulu aku pernah berhadapan dengan sawan tarik ni,bila satu malam tu,jiran berdekatan,tengah malam,bawa anak dia  ke rumah jiran sebelah sambil …

parenting blogger

2 Ekor Bulus untuk peneman Naura

Assalamualaikum 2 Ekor Bulus untuk peneman Naura | Aku tak tau samada tindakan aku ni secara drastic atau tak dengan memberi dia permainan kat dia.Semuanya macam serentak.Ada 3 benda baru yang aku beri kat dia.Dalam entry PLAYGROUND SLIDE UNTUK SI NAURA,aku ada ceritakan kenapa aku beli semua benda ni untuk dia. Ada orang kata,kenapa tak bagi adik je untuk si Naura ni,yelah,yang berkata-kata sangat mudah kan,tapi yang menghadapinya,itu satu cabaran …

parenting blogger

Playground Slide untuk si Naura Auni

Playground Slide untuk si Naura Auni | Macam-macam benda yang umi buat untuk dia bagi memastikan dia tidak tertumpu kepada satu permainan sahaja.Mungkin orang kata aku manjakan anak,tapi itu bukanlah satu perkara yang aku rasa aku terlalu manjakan dia. Kenapa aku perlu belikan ini untuk dia? Supaya dia tak bosan,supaya dia sentiasa ada aktiviti yang dia boleh buat selepas balik dari taska.Hanya orang yang ada anak sorang je yang akan …

parenting blogger TIPS

Teknik mudah ajar anak tentang kebersihan dengan produk Chomel

Teknik mudah ajar anak tentang kebersihan dengan produk Chomel | Bila kanak-kanak dah meningkat besar,sel-sel otak dah mula berhubung,banyak betul kerja yang dilakukannya. Aktiviti kat luar tu pun kadang kala sampai masuk dalam rumah.Tahap kebersihan mereka pun kadang-kadang boleh merisaukan kita.Biasalah,kita ni sebagai ibu selalunya over protected dari segi kebersihan,itu tak boleh,ini tak boleh kan.Tapi sebenarnya kita nak yang terbaik untuk anak kita.Supaya mereka sentiasa bersih dan terhalang dari segala …