Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita

Sepuluh jenis buah untuk kesihatan kita | Tahu tak kebanyakkan buah amat bagus diambil untuk kesihatan kita.Sebab tu dalam sehari kita memerlukan pengambilan buah.Kalau tak suka makan macam tu je, lebih baik di buat jus tanpa menambah apa-apa bahan penyedap rasa.

Tidak ramai orang tahu bahawa buah Durian (juga sebahagian pokok Durian, daun iaitu) menyimpan kekuatan tersembunyi untuk melawan kanser berkesan berbanding dengan rawatan menggunakan ubat-ubatan dan terapi kimo.Selain daripada buah Durian, terdapat banyak buah-buahan lain yang mempunyai manfaat besar untuk kesihatan. Semua buah-buahan juga dimakan ia lebih mudah dan lebih selesa dengan diproses menjadi jus buah-buahan yang sihat.

SEPULUH JENIS JUS BUAH UNTUK KESIHATAN KITA

Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Avacado
#1 JUS AVACADO
Tak ramai yang mengamalkan pengambilan jus avacado.Walaupun harganya amat mahal, tetapi ia adalah buah yang banyak memberi manfaat , antaranya adalah :-
• Pembentukkan sel darah merah.
• Mencegah anemia
• Untuk wanita hamil, kandungan asid folik avokado boleh merangsang perkembangan otak dan   pembentukan saraf tunjang.
• Mengawal lemak buruk (kolesterol LDL) dan meningkatkan lemak baik (HDL)
• Mencegah strok.
• Anti-kedut dan awet muda. dan sebagainya.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Tomato
#2 JUS TOMATO
tomato pula jarang dibuat jus, ada sesetengah mereka yang suka makan tomato begitu sahaja tanpa dibuat jus.Antara manfaat buat tomato yang perlu kita ketahui adalah :-
• Antioksidan yang tinggi berguna untuk mempertahankan tubuh dari radikal bebas.
• Kandungan lyopene dalam tomato boleh mengelakkan kanser prostat.
• Untuk mengekalkan berat badan yang ideal untuk mereka yang berdiet untuk menurunkan berat badan dan boleh meningkatkan selera makan bagi orang-orang yang meningkatkan berat serta dalam fasa pemulihan selepas penyakit.
• Mencegah sembelit.
• Tahap Glikogen boleh menstabilkan fungsi hati, dan sebagainya.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
#3 JUS EPAL
Memang sangat disukai oleh mereka yang suka akan buah-buahan.Memamkan sebiji apple sehari boleh menyelamatkan nyawa anda.Antara kandungan  apple yang bagus untu kesihatan adalah :-
• Kandungan quercetin dalam epal boleh sebagai anti kanser dan anti-radang.
• Kandungan pektin boleh membantu membuang penumpukan kotoran dalam usus untuk sekian lama.
• Boleh menurunkan paras kolesterol, tekanan darah dan paras gula darah.
• Boleh mengurangkan selera makan.
• Boleh merawat sakit kepala, dan sebagainya.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Strawbery
# 4 JUS STRAWBERYY
Buah Strawberry juga merupakan buah yang agak mahal tetapi mempunyai manfaat yang tinggi untuk kesihatan.Antaranya adalah :-
• Mengandungi asid elagik, yang bertindak sebagai antioksidan untuk menentang radikal bebas yang memasuki tubuh.
• Boleh menghalang pertumbuhan sel tumor dalam paru-paru, payudara, serviks.
• Bolehkah membersihkan sistem penghadaman tubuh.
• Mengawal paras kolesterol.
• Boleh mengurangkan kesakitan pada sendi, dll.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Buah Jambu
#5 JUS BUAH JAMBU
Terasa segar apabila menikmati jus buah jambu.Tapi adakah buah jambu ini mempunyai manfaat untuk kita amalkan?
Manfaat yang terkandung dalam jus buah jambu adalah :-
• Boleh mengurangkan kolesterol dalam darah dan menurunkan tekanan darah.
• Boleh menghalang seriawan.
• Mampu untuk menurunkan berat badan.
• Kandungan vitamin C dalam jus buah jambu boleh melegakan selsema dan batuk.
• astrigent Kandungan boleh menyembuhkan cirit-birit.
• Boleh mengelakkan kehilangan tulang, dll.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Kiwi
#6 JUS KIWI
Memang mudah untuk kita dapati kiwi ni di pasaraya.Tetapi harganya juga boleh tahanlah.Tapi tetap memberikan manfaat kesihatan yang baik dan antara manfaatnya adalah :-
• Kaya dengan vitamin C adalah berguna untuk melindungi badan daripada sel-sel kanser.
• Kaya dengan serat boleh mengurangkan sembelit.
• Kandungan kalium membantu mengawal tekanan darah.
• Untuk mengelakkan jangkitan, penuaan pramatang.
• Sangat baik untuk mereka yang mengalami penyakit jantung.
• Melegakan sejuk dan selsema, dan lain-lain lagi
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Mangga
# 7 JUS MANGGA
Murah dan mudah juga di dapati di mana-mana kedai dan pasaraya.Jangan ingat buah mangga tidak mempunyai manfaatnya ye.Antara manfaat untuk kesihatan kita termasuklah :-
 
• Boleh menjadi sebagai disinfektan untuk membersihkan badan dan darah di dalam badan.
• Kaya dalam caretenoid yang boleh mencegahh tulang kanser kolon dan kanser serviks.
• Bolehkah meremajakan sel-sel badan.
• Boleh mencegah bau badan yang disebabkan oleh bakteria, dan lain-lain lagi
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Mengkudu
#8 JUS MENGKUDU
Tidak ramai yang menyukai jus mengkudu ni kerana rasanya yang sedikit pahit.Tetapi banyak manfaatnya.
• Boleh meningkatkan sistem imun.
• Bolehkah menormalkan / mengurangkan tekanan darah.
• Mampu untuk melawan tumor dan sel-sel kanser.
• Mengandungi scopoletin yang berfungsi sebagai anti-radang dan anti-alergi.
• Sangat berguna untuk penyakit: hipertensi, strok, kencing manis, migrain, vertigo, keputihan, sendi, dan lain-lain.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Delima
#9 JUS DELIMA
Ramai yang tahu kan jus delima ni memang banyak memberi manfaat kepada kita.Antara manfaat jus delima untuk kesihatan adalah :-
• Bahan tannin dapat membius cacing bulat, pinworms dan cacing pita dalam usus dan melepaskan dengan najis.
• Kaya dengan vitamin A, C, E dan asid folik yang baik untuk kehamilan.
• Kaya dengan antioksidan yang membantu mencegah tersumbat dalam arteri yang disebabkan oleh kolesterol.
• Mencegah berlakunya kanser prostat, dll.
Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita
Jus Durian Belanda
#10 JUS DURIAN BELANDA
Satu kajian yang diterbitkan oleh Jurnal Produk Asli yang menyebut bahawa buah Durian sebagai “buah ajaib” yang sangat berkhasiat untuk kesihatan, termasuk:
• berkesan boleh memilih dan sel-sel sasaran buruk daripada 12 jenis kanser, iaitu kanser payudara, prostat, paru-paru, kolon, pankreas.
• Kerja 10 ribu kali lebih kuat untuk menangguhkan pertumbuhan sel kanser daripada dadah (andriamicin) atau terapi kimo.
• jus SOp Masam terpilih memburu dan membunuh sel-sel jahat dan tidak mencederakan / membunuh sel-sel sihat, berbeza dengan kejahatan kimo terapi maut dan gel sel-sel sihat (iaitu menyebabkan keguguran rambut).
Meningkatkan tenaga, sistem imun, mencegah daripada jangkitan, dll.
Hah..itulah antara 10 jenis jus buah yang patut korang amalkan selalu.Yang penting tiada campuran apa-apa pun.Siapa yang rajin buat jus tu kat rumah memang umi tabik spring lah.
 
 

By siti Rohaida

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

3 thoughts on “Sepuluh Jus Buah Untuk Kesihatan Kita”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *