TERPENGARUH JUGA DENGAN PERMAINAN POP IT

TERPENGARUH JUGA DENGAN PERMAINAN POP IT| Mainan tekan-tekan tu je boleh hilangkan stress budak-budak ni.Betul ke?

Umi sebenarnya tak tau pun akan kewujudan POP IT tu, sampailah kakak mintak belikan dia permainan pop it viral tu.Umi pun dok survey la permainan pop it tu sebab nak tau apa sebenarnya pop it tu.Umi ada jugak share dekat fb samada benda ni berguna untuk anak-anak atau tak.

Dan dari komen-komen yang positif dari kenalan cikgu yang mengatakan pop it bagus untuk mereka yang ada masalah fidget, dan merupakan salah satu aktiviti untuk meningkatkan sensori anak-anak.Selain tu, permainan pop it ni dikatakan sebagai salah satu permainan untuk menghilangkan stress. maka umi pun belikanlah mereka sorang satu.

Cara main pop it ni cuma tekan-tekan gelembung yang ada pada setiap papan silikon tu.Pop it ni akan mengeluarkan bunyi POP.Tu yang bila kita tekan, kita rasa puas tekan dan bunyi tu.Siap boleh buat lagu.Tak caya korang tengok ler dekat Tik tok.Memang viral mainan ni.Ini antara komen-komen yang kawan-kawan umi share di status fb umi mengenai POP IT ni.

Yang umi beli ni dari china.Kalau dari local supplier pun ada sebenarnya cuma harga mahal sikitlah dari china.Dan pattern yang diorang nak tu takde deakt local seller.So, umi order je dari supplier china.Lagipun benda tak penting, tunggu lama sikit pun takpe.

Sampai dah mainan pop it viral yang ditunggu-tunggu tu.Kemain excited bebudak ni.Selagi tak sampai, asyik bertanya je.Naik bosan umi dengar tau.

 

Umi beli sorang satu sekali untuk umi jugak.Yang unicorn comel tu untuk umi letak phone dekat meja laptop..heheh..Ada je kan benda cute-cute diorang ni jual.Sampai umi pun tersampuk sama.

Yang unicorn tu bebudak ni request.Umi layankan jelah kehendak bebudak ni selagi mainan tu tidak melalaikan macam phone.Lagi pun permainan pop it ada manfaatnya.Dari pembacaan umi dari popmama, ada 5 manfaat permainan Pop it.Umi share kat sini ye

5 MANFAAT PERMAINAN POP IT

#1 PERMAINAN YANG MENGHIBURKAN

Sudah semestinya permainan ini memiliki manfaat yang dapat menghiburkan penggunananya, sama seperti yang dimainkan oleh anak-anak.Permainan yang viral ini banyak dimainkan oleh seluruh pelusuk dunia.

pop it

#2 MENINGKATKAN PERKEMBANGAN SENSORIK DI KALANGAN KANAK-KANAK

Permainan pop it ini mampu meningkatkan perkembangan sensorik dan motorik anak dalam meningkatkan dan melatih kognitinya.Termasuk perkembangan komunikasi antara anak dan kita sendiri.

Dengan permainan ini, sekaligus dapat melatih anak-anak untuk meningkatkan perkembangan sensorik dan motoriknya dan permainan itu juga mampu melatih perkembangan otot anak.

#3 MENGHILANGKAN STRESS

Mainan Pop it dikatakan sebagai salah satu mainan yang dapat dijadikan sebagai alat penghilang stress.Bukan kata budak-budak, malah orang dewasa pun boleh.Orang dewasa lagi banyak stress oooo..Tu yang umi beli untuk umi satu.Bila kita picit gelembung-gelembung tu dan keluarkan bunyi pop tu rasa best pulak.

#4 MEREDEKAN KERESAHAN

Selain stres atau penat, mainan ini juga dapat mereda kecemasan atau ketakutan anak-anak mama. Tak jarang mainan ini banyak digunakan bagi anak-anak dan remaja dengan autisme, ADD dan ADHD karena sifatnya yang dapat menenangkan saat dimainkan.

“Seperti anak saya, ia masih berumur 5 tahun. Ia belum pintar menjelaskan apa yang ia rasakan, secara emosional ia belum bisa mengutarakan melalui kata-kata yang tepat,” cerita Novy Eghy Agrina, Senior Editor Popmama.com yang merupakan mama dari tiga orang anak.

Lalu mainan ini sangat membantu anak tersebut dalam mengatasi kecemasan.

“Kemudian saya membelikan mainan ini, setiap kali anak saya kesal, ia sulit untuk mengeluarkan masarahnya lalu biasanya ia meremas-remas kedua tangannya tanpa henti. Saya berikan mainan ini dan ia jadi lebih tenang. Lama-lama ia bisa menceritakan apa yang ia rasakan dan apa yang membuatnya merasa kesal,” ungkap Mama Eghy.

Dari situ bisa diketahui bahwa mainan ini benar-benar memberikan sebuah efek positif bagi anak yang mengalami kasus demikian.

#5 MENINGKATKAN BONDING ANTARA IBU AYAH DAN ANAK-ANAK

kalau nak beli jangan beli untuk anak je, beli sekali untuk mak ayah.Permainan ni kalau untuk anak-anak kecil, jangan dibiarkan dia main sorang-sorang.Memang tak berguna la beli permainan tu.Beri perhatian atau masa untuk bermain dengan anak-anak.Raikan apa juga cara permainan dengan menggunakan pop it ni.

Barulah anak rasa mereka dihargai.

Si kakak tu kalau nak main pop it mesti nak ajak umi.Kata dia main dengan adik tak best.Jadi kenalah jugak melayan dia dengan adik.

Jadi rugi ke beli POP IT ni ?

permainan pop it

Bagi umi takdelah rugi pun beli permainan ni kalau permainan tu mampu meningkatkan motor halus atau kasar anak-anak kan?

Lagilah di musim PKP ni, anak-anak tak boleh bermain kat luar, at least kalau ada budget belilah permainan untuk mereka.Dan pastikan permainan tu memberi manfaat untuk mereka.Terpengaruh juga dengan permainan pop it ni kan.Takpelah janji anak-anak happy.

siti Rohaida

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

3 thoughts on “TERPENGARUH JUGA DENGAN PERMAINAN POP IT

  • July 16, 2021 at 2:24 pm
    Permalink

    first time tahu pasal pop it ni. Rasa macam nak beli jugak lah. Bila stress kerja main pop pop lah macam letupkan bubble wrap tu

  • July 16, 2021 at 9:22 pm
    Permalink

    Betul kak. Anak saya yang kecik boleh tekun mengadap pop it ni. Tekan sampai habis. Pastu balikkan. Tekan lagi.
    Cuma yang besar2 ni cepat rasa bosan.

  • August 4, 2021 at 9:30 am
    Permalink

    nice game

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *