Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah

Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah

Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah | Alhamdulillah hujan di pagi Jumaat.Hari Jumaat hari yang paling mulia untuk kita buat kebaikkan kan? Kebaikkan yang mudah kita buat adalah sedekah.

Sedekah ni bukan hanya melibatkan pemberian wang, senyum tu pun dah satu sedekah.Yang penting bila kita nak sedekah tu, kenalah IKHLAS.

Sedekah ni pemberian yang kita lakukan untuk dekatkan diri kita kepada Allah SWT ketika masih hidup samada dalam bentuk wakaf, hibah atau hadiah.

Sadaqah atau sedekah adalah daripada perkataan (Bahasa Arab: صدقة‎) yang bermaksud benar.

Dari segi syarak pula sedekah ni adalah satu pemberian kepada orang yang memerlukan  dengan tujuan mahu mendekatkan diri dan mendapat keredaan Allah swt.

Apa Jenis Jenis Sedekah Yang Boleh Kita Lakukan

Macam yang umi cakap tadilah, sedekah bukan hanya memberi harta dan wang ringgit sahaja.Tapi apa yang umi baca dan nak jelaskan disini, sedekah terbahagi kepada banyak jenis.

Jadi kepada kita yang tak tahu tentang sedekah ni, kita cari ilmu supaya kita dapat amalkan perkara yang baik yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah swt.Sedekah ni tidak perlu keluar wang ringgit malah ada juga aktiviti harian yang kita lakukan juga boleh dijadikan sebagai sedekah.

Ini mungkin kita tak sedar, tetapi kalau kita buat, insyallah, Allah swt berikan yang terbaik untuk kita.Antara sedekah di dalam aktiviti harian kita yang kita tak sedar adalah:-

  • Senyuman
  • Amar mahruf nahi mungkar
  • Tolong selesaikan masalah
  • Membuang perkara yang menghalang di jalan
  • Wang / harta
  • Khidmat

Jadi kita tau tak jenis-jenis perbuatan kita yang boleh dianggap sebagai sedekah.Jom baca perkongsian yang umi ambil dari artikel khalifmedia ni berkenaan dengan sedekah untuk renungan kita bersama.

Jenis Jenis Perbuatan Yang Boleh Dianggap Sebagai Sedekah

#1 – WANG ATAU HARTA

Bila sebut je mengenai sedekah, ramai yang akan memilih untuk memberi harta serta wang ringgit. Pada masa kini ramai badan kerajaan serta badan bukan kerajaan sudah mula memberikan bantuan wang ringgit serta barang keperluan kepada mereka yang memerlukan. Pada bulan puasa pula kita akan melihat ramai yang akan berpusu-pusu memberi sedekah kepada anak yatim dan juga fakir miskin. Ia dapat mendekatkan diri kita dengan Allah dan dapat meringankan beban mereka yang kurang bernasib baik.

#2 – SENYUMAN

Senyuman juga merupakan salah satu daripada jenis jenis sedekah. Mungkin kita tidak mampu untuk sedekah wang ringgit atau harga, kitab oleh memberikan senyuman kepada orang lain. Ia juga boleh di anggap sebagai sedekah dan mendapat pahala. Bukan itu sahaja, dengan senyuman juga boleh melembutkan hati orang yang sedang merah dan juga mampu merapatkan ukhuwah sesama islam.

#3 – MEMBUANG BENDA YANG MENGHALANG JALAN RAYA

Membantu membuang perkara yang boleh menghalang jalan raya juga boleh dianggap sebagai sedekah. Antara benda yang boleh menghalang jalan adalah paku, kaca, atau apa-apa benda yang boleh memudaratkan pengguna jalan raya yang lain. Justeru itu, tidak hairanlah kenapa ada antara mereka yang sanggup membantu membuang benda-benda yang boleh memudaratkan pengguna jalan raya.

#4 –  MEMBANTU MERINGANKAN MASALAH ORANG LAIN

Siapa sangka dengan membantu mereka yang sedang menghadapi masalah juga merupakan salah satu dari jenis jenis sedekah.  Dengan membantu orang yang berada dalam kesempitan dan dalam kesusahan, ia dapat meringankan lagi beban mereka dan dapat dapat membantu mereka dalam mengatasi masalah yang mereka hadapi.

#5 – MEMBANTU MENGANGKAT BARANG ATAU BERI PERKHIDMATAN

Satu lagi jenis sedekah ialah dengan membantu mengangkat barang atau memberi perkhidmatan secara percuma. Dengan bantuan yang kita berikan ia juga merupakan salah satu sedekah kita. Anda pasti pernah dengar doktor yang memberikan pemeriksaan kesihatan secara percuma di kawasan luar-luar bandar atau luar negara.

Bukan semua orang mampu untuk pergi melakukan pemeriksaan kesihatan. Disebabkan itu ada pihak-pihak NGO yang mengambil inisiatif untuk membantu mereka yang kurang berkemampuan di kawasan pedalaman dengan memberikan pemeriksaan kesihatan secara percuma.

So, korang nampak kan jenis sedekah yang pada masa yang sama korang dah pun lakukan.

Nak memberi sedekah pun ada adab-adabnya.Tak perlu tunjuk dekat orang yang kita bersedekah.Takut nanti diri rasa menunjuk-nunjuk melakukan sedekah, jadi amal bersedekah tu, payah la kita nak dapat.Bila dah berlaku riak, lain pulak jadinya.

Adab Dalam Memberi Dan Menerima Sedekah

  • Ikhlas
  • Memberi barang yang baik dan disayangi
  • Tidak mengungkit pemberian
  • Tidak berniat untuk menunjuk-nunjuk
  • Mengucapkan terima kasih saat menerima
  • Menghargai pemberian orang lain dengan menjaganya
  • Tidak meminta-meminta akan sesuatu

Bagaimana Cara Terbaik Untuk Memberi Sedekah Ini?

Saban hari orang yang memberi sedekah sudah bertambah ramai. Ramai yang mengetahui dengan memberi sedekah kehidupan kita akan bertambah baik. Jangan takut untuk untuk memberi sedekah kerana Allah akan gantikan sedekah kita dengan sesuatu yang lebih baik lagi. Ini bertepatan dengan surah Al Hadid ayat 18 yang berbunyi:

“Sesungguhnya orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (Ikhlas) akan digandakan balasanya dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia”

Pasti ramai yang nak tahu macam mana cara terbaik untuk kita beri sedekah. Bagi anda yang nak tahu jawapanya teruskan membaca di bawah ini.Kalau sebelum ni kita tak buat, apa kata mulakan dengan hari jumaat yang mulia ni.Takkan jatuh miskin kalau kita sedekah sedikit dari harta dan wang kita kepada mereka yang memerlukan.

  • Letakkan Sedikit Makanan Dan Minuman Di Hadapan Rumah Anda

cara beri sedekah yang pertama adalah dengan meletakkan sedikit makanan dan minuman di hadapan rumah. Ia bertujuan untuk memberi makan kepada kucing atau burung. Bukan itu sahaja, anda juga boleh membeli sebungkus makanan kucing dan bawa bersama dengan anda jika anda hendak keluar ke mana-mana. jadi bila anda terjumpa dengan kucing terbiar di tepi jalan anda boleh memberikan mereka makan.

  •  Asingkan Sedikit Duit Dari Gaji

cara beri sedekah yang seterusnya adalah dengan mengasingkan sedikit duit dari gaji anda pada setiap bulan. Ia bertujuan untuk anda dapat memberikan sedekah kepada mereka yang memerlukan atau mewakafkan ke projek pembangunan islam.

Jika anda merupakan seorang majikan tidak salah jika sekali sekala anda belanja staff anda makan. Ia bukan sahaja dapat pahala tetapi lebih mengeratkan hubungan antara majikan dan juga pekerja. Ia merupakan salah satu dari cara beri sedekah yang boleh diamalkan oleh majikan.

  • Belikan Kemudahan untuk Surau Atau Masjid

cara beri sedekah yang seterusnya adalah dengan membeli barang untuk kemudahan Jemaah masjid atau surau. Jika anda mempunyai bajet yang lebih apa kata jika anda beli barang-barang untuk kegunaan masjid dan surau. Barang seperti kerusi Alquran, buku Yasin dan sebagainya pasti digunakan oleh para Jemaah masjid. Pahala dari anda sedekah itu juga akan sentiasa mengalir kepada anda.

  •  Sedekahkan Makanan Dan Minuman

cara beri sedekah yang seterusnya pula adalah dengan memberikan sedekah makanan dan minuman. Jika anda menghadiri sebarang majlis apa kata anda berikan sedikit makanan dan minuman dengan niat untuk bersedekah kerana Allah. Ia bukan sahaja dapat pahala tetapi juga dapat beri makan kepada mereka yang kurang berkemampuan.

 

Semoga bermanfaat untuk korang yang membaca artikel ini.Kalau tak pernah mula, jom kita mulakan dengan sedikit.Kalau korang dah biasa buat, insyallah akan jadi terbiasa dan tindakan luar biasa ni, korang akan nampak result paling cantik dari Allah swt..

Umi sekadar berkongsi..

Related Posts

2 thoughts on “Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *