Jangan menilai sesuatu benda Itu Hanya Di Luaran

Assalamualaikum
Salam jumaat untuk korang..Alhaamdulillah,dipertemukan kita kembali di penghujung hari nie hari Jumaat.
Dalam kehidupan kita,kadang kala kita mencari yang terbaik untuk diri kita.Termasuklah apa yang kita kehendaki itu sesuatu yang mahal dan berjenama.
Tak semestinya pilihan kita itu akan membawa sesuatu kebaikkan.Mungkin juga keburukkan..siapa tahu kan? Walaupun bagi kita apa yang kita pilih itu bagus dan sesuai dengan kita,tapi tak semestinya baik di mata orang yang melihat.bab nie memang susah nak puaskan hati orang yang melihat..
Dalam kehidupan nie kita perlu bersikap sederhana dan tidak terlalu memilih,walaupun kita mampu untuk memiliki sesuatu yang lebih hebat dari mereka-mereka yang sederhana itu.
Disini,ada dua jenis manusia,satu si OBB dan keduanya si OB,membeli makanan di tempat yang sama cuma berlainan cara.Si OBB membeli nasi lemak yang di dalam polisterin..Ape kelas makan nasi lemak yang dibungkus dengan daun pisang tu.nasi lemak di dalam polysterin itu berharga rm3.00 berisi seketul ayam.
Si OB pula membeli nasi lemak di kedai yang sama,tetapi memilih untuk membeli nasi lemak yang dibungkus dengan daun pisang berisi telur berharga rm1.00 sahaja..
Sesampainya di tempat kerja masing-masing mereka bersarapan bersama.OBB bgtau kat OB,ape kelas makan nasi lemak bungkus tu..”baik beli dalam polisterin nie,siap ada ayam lagi..kedekut betul ko nie beli nasi lemak bungkus singgit tu.”OB balas balik,Bukan aku kedekut.Tapi apa guna aku beli nasi lemak yang berisi ayam tu,tapi rasa tak sedap.Baiklah aku beli nasi lemak bungkus nie,walau dia murah dan hanya berisi telur,tapi aku puas makan,sedap dan puas hati..OBB termenung!!.betul la. nasi lemak nie tak sedap..sambal pun tak sedap…
Ada rasa penyesalannya..Tulah..lain kali jangan tengok pada bungkusan nasi lemak yang tak cantik di pandang tu..tak sedap..Yang berbungkus polysterin dan cantik tu sedap…jangan menilai dari luaran sahaja..Cuba menilai dari memakannya dulu..begitu juga persahabatan…semuanya bersangkut paut
Berfikirlah dari akal yang waras..Apa jua tindakan yang kita lakukan Perlu lah Fikir sebelum mebuat keputusan
OBB: orang berlagak bagus
OB; Orang biasa

***apa yang ingin aku sampaikan??? cer korang fikir..

Loading

24 Comments

  1. sy plak kalau beli nasi lemak tgk warna sambalnya.. hehehe semakin merah semakin sukeeee

  2. tepuk dada tanya selera hehehe

  3. saya pun OB jugak..suka makan nasi yg dibungkus dgn daun pisang…dkt KL dulu selalu makan nasi kukus yang dibungkus dgn daun pisang ni…mmg terbaik..kedai nais kukus d'naim

  4. Direct – Belilah nasi lemah bungkus…murah dan sedap!
    Indirect – Jangan beli yang mahal, belum tentu sedap buat rugi jer, hehe
    Moral – Tiram itu buruk tapi di dalamnya ada mutiara….:)

  5. jangan cepat menilai luaran sesorang sebelum kenal hati budinya.

  6. setuju dengan akak, jangan pandang luar je cantik, dalam hampeh.. biar buruk.. tapi meletop!!.. ada kisah di sebalik nasi lemak ni ye.. salam jumaat kak…

    mama semakin kurang blogwalking, mata sakit gara-gara spek kacanya retak.. hihi

  7. betul tu.. tak semestinya luar burok, dalam pun burok jugak.

  8. betul tu kak.. jangan menilai dari satu sudut je.. kadang tu rupa je lawa tapi rasa biasa je..

  9. wah…nanti ajak cik akak makan nasi lemak sekali ye kak..hihihi…

    klik byk2 nuffnang kat sini..:) semoga melambak rezeki kak ida

  10. ah nasi lemak !

  11. faham ๐Ÿ™‚
    kdg2 kita tgk mknn tu nmpk sedap gle tp bila mkn, sekdar boley lah…. (didiey lebih suka tgk nasi lemak OB tu..daun pisang!)

    sama juga dgn manusia. org cantik/hensem tak semestinya cantik/hensem juga akhlaknya ๐Ÿ™‚

  12. fiza suke nasi lemak bungkus daun pisang.. daun tu buat nasi jd wangi dan lembut..sbb tu sedap..

  13. Moralnya: Belum tentu yg mahal itu baik dan yg murah itu tak baik.
    Kalau tempat kakak yg daun pisang lagi mahal sebab susah nak dapat daun pisang dan ramai yg lebih suka berbungkus daun pisang sebab aromanya:)

  14. Assalamualaikum kak ida. nice ni! kadang tu kita nak benda cantik sahaja. tapi kualitinya tiada.

  15. suka nasi lemak daun pisang dan sambal tak manis (manis bawang je). sambal letak gula blh buat hilang selera saya

  16. Mmg kdg2 slalu juga terbeli nasi lemak yg x sedap sbb packingnya cun.. tp klu dah tau yg satu kedai tu mmg sedap, mmg beli kt situ jelah kecuali klu ke tempat lain.. Salam Jumaat ๐Ÿ™‚

  17. yang sempurna rupa luarannya belum tentu sempurna dalamannya. jangan menilai dari satu sudut sahaja.

    lapar nasi lemak pula rasanya >.<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *