JADUAL PENYUSUAN BAYI YANG WAJIB IBUBAPA TAHU

jadual menyusu bagi bayi baru lahir

JADUAL PENYUSUAN BAYI YANG WAJIB IBUBAPA TAHU | Nak bagi bayi menyusu silalah ikut jadual, jangan beri ikut suka hati.

Nak marah, tapi kena sabar.Dan nak marah, tapi sebab bayi tu anak orang.Bila ditegur dikatanya kita menyibuk.Geram sungguh hati umi ni bila ada ibubapa yang tak kisah pasal jadual penyusuan bayi.

Baru-baru ni umi ada melawat ibu yang baru bersalin.Tapi bukanlah seorang ibu yang baru ada anak sorang, malah bayi tersebut anak mereka yang ketiga.

Masa umi datang tu, bayi tu baru sahaja 2-3 minggu tapi dah diberikan susu tepung dan sesuka hati pulak tu Dah la beri susu tepung,masyallah cair pulak tu.

Size perut bayi kecil lagi, tapi dah diberi susu sebanyak 4 oz.Itupun bila bayi betul-betul lapar.Bila umi sua je susu tu kat mulut bayi, macam diterkam puting susu tu.Nampak sangat bayi tu betul-betul lapar.Dengan susu yang cair pulak tu.Apa guna ada susu badan kalau tak diberikan pada anak? 

Patutlah bentan, susu tak dikeluarkan, tidak berpantang secara betul, haish! tak taulah nak cakap macam mana.Sebab tu umi lepaskan segala amarah disini.

Sama-sama jadikan tauladan, jangan hanya tau nak beranak, tapi bab jaga anak kelaut.

Hati seorang ibu mana yang tak sedih bila melihat seorang bayi diperlakukan sebegitu?Nak luah terus kepada ibunya tapi apakan daya, tau akan perangai dia.Jadi kita hanya mampu melihat walau dalam hati membuak-buak rasa nak marah.

Kalau rasa tak boleh bertanggungjawab untuk menjadi seorang ibu, sila jangan mengandung! Jangan fikir diri sendiri sahaja dan letakkan semua tanggungjawab tu pada ibu.Nak kata takde otak, cukup segala sifat yang Allah bagi.

Dah la macam tu, belum habis pantang lagi dah keluar sesuka hati.Banyak lagilah cerita yang sakit hati umi nak tanggung tapi yang perlu ibubapa tahu, silalah ikut jadual waktu pemberian susu yang betul.Kalau tak tahu, sila google.Banyak ilmu sekarang ni dihujung jari.

Allah dah berikan anugerah kepada setiap wanita mempunyai susu yang dikhaskan untuk anak-anak yang mereka lahirkan.Jadi gunalah anugerah yang tidak ternilai itu sebaik mungkin.

JADUAL PENYUSUAN BAYI YANG WAJIB IBUBAPA TAHU

JADUAL PENYUSUAN SUSU IBU BAGI BAYI YANG BARU LAHIR

Secara purata, bayi baru lahir yang menyusu makan kira-kira setiap 2 hingga 3 jam sepanjang masa. Itu kira-kira 8 hingga 12 kali dalam tempoh 24 jam. Bayi yang baru lahir mempunyai perut yang kecil dan susu ibu mudah dihadam, jadi korang harus kerap menyusukan bayi korang.

Sesetengah bayi baru lahir bangun dan menyusu setiap 2 hingga 3 jam seperti jam, tetapi itu tidak selalu berlaku. Bayi korang mungkin mahu menyusu berkali-kali dalam tempoh yang singkat, dan kemudian dia mungkin tidur lebih lama. Pemberian jenis ini dipanggil pemberian berkelompok atau tandan.

Baca juga : Tips penyusuan bayi di tempat awam

Bayi lain mengantuk, terutamanya pada hari-hari awal, jadi korang mungkin perlu membangunkan bayi korang untuk menyusu. Semua corak ini adalah normal. Selagi anak  mendapat susu ibu yang mencukupi dan membesar dengan baik, korang tidak perlu risau.

Bila kita boleh mula dan berapa lama kita perlu menyusu bayi yang baru lahir.Jom kita lihat jadual dibawah ni mengikut mingguan.

#1 Minggu Pertama

  • Kita perlu tahu cara menyusukan bayi baru lahir sekurang-kurangnya 10-12 kali setiap hari.
  • Biar bayi menyusu sehingga bayi rasa puas dan selagi dia masih menghisap secara aktif.Tukar ke payudara yang lain apabila satu payudara telah dikosongkan.
  • Bangunkan bayi setiap 2 jam pada waktu siang untuk menyusu.
  • Pada waktu malam pula, bangunkan bayi setiap 4 jam untuk menyusu atau apabila bayi memerlukannya.

#2 Minggu ke 2 hingga Minggu ke 6

  • Apabila bayi semakin membesar, kita boleh kurangkan kekerapan menyusu dalam sehari ke sekitar 8 hingga 12 kali.Sesetengah bayi masih perlu menyusu setiap 2 jam, jadi ikutlah naluri diri dan terus menyusu mengikut permintaan bayi.

Bayi yang baru lahir menyusu secara on demand.Ini bermaksud bayi itu sendiri yang akan menentukan berapa lama dia menyusu,selagi masih perlu.Jika kita menamatkan sesi penyusuan terlalu awal, bayi akan menangis jika mereka belum puas minum lagi.

 

PERHATIKAN ISYARAT LAPAR

Bayi mungkin tidak boleh menggunakan perkataan untuk memberitahu anda bahawa mereka lapar, tetapi mereka boleh memberitahu anda bahawa sudah tiba masanya untuk makan dengan cara lain. Bayi yang baru lahir bersedia untuk dimakan apabila mereka:

  • Terjaga, berjaga-jaga, dan aktif
  • Membuat bunyi
  • Menggerakkan bibir mereka bersama
  • Menggerakkan kepala mereka dari sisi ke sisi
  • Menarik kaki mereka
  • Meletakkan kepala mereka di dada anda sambil dipegang
  • Mengakar
  • Menjelirkan lidah mereka
  • Menghisap tangan mereka
  • Berkeliaran


Bayi mungkin menunjukkan beberapa atau semua tanda kelaparan ini. Mungkin kita tidak perasan bahawa ini adalah isyarat kelaparan pada mulanya, tetapi semakin hari,kita akan mula mengenalinya dengan lebih mudah.

Perlukah  Menunggu Sehingga Bayi Menangis untuk Menyusu?

Cuba berikan bayi  makan sebelum mereka mula menangis. Menangis adalah tanda lambat lapar. Sebaik sahaja anak kita mula menangis, sukar untuk menenangkannya. Bayi yang baru lahir juga menggunakan banyak tenaga apabila mereka menangis, dan mereka boleh menjadi letih. Jika ini berlaku, mereka mungkin tidak menyusu juga, atau mereka mungkin tertidur sebelum penyusuan selesai.


Berhenti Apabila Bayi Anda Kenyang
Pada mulanya, susukan bayi korang yang baru lahir selagi mereka masih berada di payudara. Teruskan penyusuan sehingga kita perasan tanda-tanda anak kita berpuas hati. Dengan cara ini, kita boleh memastikan bayi  mendapat susu ibu yang mencukupi pada setiap penyusuan. Selain itu, dengan memastikan bayi kita menyusu lebih lama, ia merangsang pengeluaran susu korang dan membantu  membina bekalan susu ibu korang

Lebih kerap dan lebih lama bayi menyusu, lebih banyak bekalan susu ibu korang. Pada mulanya, cuba beri makan kepada bayi baru lahir anda selama kira-kira 15 hingga 20 minit. Apabila bayi korang semakin besar, mereka akan dapat mengosongkan payudara dengan lebih cepat, dalam masa kira-kira 8 minit.

Baca juga : Cara buat power pumping

Itulah sedikit banyak yang boleh dikongsikan untuk mereka yang masih tak faham tentang jadual penyusuan bayi.Tolonglah ibubapa diluar sana, jangan kerana kita nak bersenang lenang, nak bebas ke sana sini, kita lepaskan tanggungjawab kita terhadap anak-anak.

Kasihanilah mereka kerana anak-anak ni amanah Allah yang Dia beri pada kita.Banyak pahala bila kita jaga mereka dengan baik.

p/s : rasa macam nak ambil je baby tu dari mak ayah dia.Sakitnya hati sampai takde hati umi nak cium baby tu masa tu.Padahal itulah yang umi tunggu bila tengok baby tu.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.