FLIP CARD WOW ALAT BANTU BELAJAR TERKINI

Flip card wow adalah alat bantu mengajar terkini khusus untuk anak-anak belajar bahasa melayu, bahasa inggeris dan juga matematik.

Nak mengajar anak ni bukan hanya guna buku je.Tak semua anak-anak ni suka akan buku.Termasuk anak umi sorang tu.Kalau bagi buku, nak-nak bila dia tengok ayat yang panjang-panjang, terus di reject nya buku tu.

Rupanya kita kena tahu apakah sebab anak-anak ni tidak suka membaca.

MENGAPA ANAK TIDAK SUKA MEMBACA

Membantu anak-anak mengembangkan minat membaca adalah perkara penting yang mesti kita lakukan sebagai ibu bapa atau guru.Namun, dalam perlaksanaannya, kita sering menghadapi perkara-perkara yang membuatkan anak ni enggan membaca.

Menghadapi keadaan ini kita tak perlu panik dahulu sebab terdapat banyak faktor yang mesti kita ketahui mengapa anak-anak kita ni tak suka membaca.

Sebagai contoh, adakah usia anak kita masih muda berbanding kanak-kanak yang lain dalam kumpulan, adakah perkembangan kanak-kanak itu belum bersedia untuk membaca atau mungkin anak kita mempunyai masalah kesihatan seperti mengalami masalah pendengaran.

Dalam keadaan lain, walaupun anak-anak harus melakukan aktiviti membaca di sekolah, itu lebih kerana mereka merasa terdorong, jadi membaca dikaitkan sebagai tugas atau pekerjaan yang diperintahkan oleh guru.Jadi membaca bukanlah keseronokan yang disukai oleh kanak-kanak.Kesannya, kanak-kanak sebenarnya hilang rasa ingin tahu dan minat membaca.Walaupun intipati kemunculan minat membaca kanak-kanak bermula dengan rasa ingin tahu mereka.

Menurut Reading is Fundamental, sebuah organisasi nirlaba di Washington DC, Amerika Syarikat, yang mementingkan literasi kanak-kanak, ada lima sebab mengapa kanak-kanak tidak mahu membaca.

5 SEBAB MENGAPA KANAK-KANAK TIDAK MAHU MEMBACA

1.MEMBACA MEMBOSANKAN

Bagi kanak-kanak, membaca adalah perkara yang membosankan.Terutamanya kanak-kanak yang telah diberi buku teks di sekolah dan ditugaskan untuk membacanya.Jangan putus asa, kita masih boleh membantu mereka mengatasi  kebosanana ini.

Sekiranya di rumah, kita boleh cari jenis bacaan yang mereka minat.Contohna jika anak kita suka akan lego, kita berikan buku yang berkaitan dengan lego.Kalau anak kita suka dengan play doh, kita boleh pelbagaikan cara untuk mengajar mereka membaca.Seperti penggunaan flip card wow dan juga playdoh dibawah ni.

FLIP CARD WOW

So, kita boleh pelbagaikan lagi cara untuk kita mengajar mereka.Yang penting mereka enjoy untuk belajar membaca

 

Baca juga

 

 

2. TIDAK MEMPUNYAI MASA

Mana nak buat kerja sekolah, mana lagi nak baca buku kan,jadi anak-anak rasa tidak mempunyai masa untuk membaca.Dengan pelbagai aktiviti harian mereka serta tugasan rumah banyak menghabiskan masa mereka.Keadaan ini bermaksud bahawa kanak-kanak suka menguruskan masa mereka sendiri.Mereka memerlukan bantuan ibubapa dalam mengatur jadual mereka dari segi meluangkan masa untuk mebaca.

3.MEMBACA ITU SUSAH BAGI MEREKA

Sebilangan kanak-kanak berpendapat membaca adalah perkara yang sukar.Mungkin mereka merasa sukar kerana putus asa atau trauma kerana kegagalan dalam kemampuan membaca mereka.Sebenarnya sebilangan kanak-kanak yang sukar membaca, kegelisahan timbul ketika mereka melihat buku.Lebih baik berunding dengan guru untuk mengetahui keadaan seperti ini, jenis buku apa yang menarik dan sesuai dengan tahap kemampuan anak kita membaca.

Satu perkara yang perlu kita ketahui adalah, jika kita atau orang lain dalam keluarga mempunyai masalah membaca, ada kemungkinan besar anak-anak kita juga akan sukar membaca.Wallahualam.

Pengesanan awal kesukaran membaca pada kanak-kanak akan membantu kita untuk merawat seawal mungkin

4.MEMBACA TIDAK PENTING BAGI MEREKA

Kanak-kanak tidak memahami bahawa membaca adalah sangat penitng dan boleh menjadi tujuan hidup mereka.Mereka belum menyedari bahawa buku adalah tingkap dunia, dengan banyak membaca mereka dalam membuka dunia mereka dengan lebih luas lagi.Inilah yang membuatkan mereka tidak dapat menghayait kepentingan aktiviti membaca.

5.MEMBACA TIDAK MENYERONOKKAN

Bagi kanak-kanak, aktiviti membaca tidak menyeronokkan.Mereka lebih suka bermian dengan rakan, menonton televisyan atau bermain permainan daripada harus membaca buku.Lebih-lebih lagi, bagi kanak-kanak yang sudah bersekolah dan menekankan membaca sebagai persembahan, kanak-kanak akan menganggap aktiviti membaca sebagai tugas.Keadaan ini sebenarnya akan menjadikan kanak-kanak lebih senang merasakan keseronokkan aktiviti membaca.

Sekiranya anak tidak gemar membaca, kita juga dapat memeriksa sama ada anak kita letih, lapar atau kecewa. Contohnya, kecewa kerana pilihan masa kita untuk membaca dengan anak-anak semasa program kegemaran mereka di televisyen. Atau mungkin kanak-kanak tidak berminat membaca kerana jenis buku yang kita baca tidak sesuai dengan minatnya. Menurut penyelidikan, kanak-kanak lelaki lebih cenderung membaca buku bukan fiksyen daripada buku fiksyen.

KAEDAH BERKESAN MENARIK MINAT KANAK-KANAK MEMBACA

Sejauh ini, cara yang paling berkesan untuk mendorong kanak-kanak ingin membaca dan mencintai buku adalah dengan membiasakan membaca buku kepada mereka. Bacalah dengan suara yang dapat didengar oleh anak dan jangan terganggu oleh gangguan telefon atau televisyen. Anak-anak akan lebih berminat sekiranya buku yang dibaca sesuai dengan minat dan hobi mereka. Semakin awal kebiasaan kita lakukan, semakin berkesan hasil yang kita harapkan. Walaupun kanak-kanak itu masih bayi, kita boleh mula membaca buku.

Kebiasaan membaca buku ini mesti konsisten. Hasilnya hanya akan dinikmati setelah jangka waktu tertentu, memerlukan kesabaran dan kesabaran dalam membaca buku kepada anak-anak. Lakukan dengan hati yang gembira, suasana yang menyeronokkan atau semasa bermain.

Sekiranya kita secara konsisten melakukan ini, suatu hari keajaiban akan terjadi, ketika kita memberikan buku kepada anak-anak, mata mereka akan berkilau, senyuman hangat akan muncul, dan imajinasi mereka akan menjadi hidup. Oleh itu, marilah kita terus memotivasi anak-anak kita untuk ingin mengubah gaya hidup mereka untuk menyukai buku dan membaca. Supaya mereka selalu merasa dahaga dan dahagakan ilmu sehingga dapat membangkitkan semangat mereka untuk belajar. (Ibu Ranis)

FLIP CARD WOW SEBAGAI BAHAN BANTU MENGAJAR

Oh ya berkaitan dengan flipcard wow yang umi nyatakan di atas tu, apa kelebihannya sebagai bahan bantu mengajar anak-anak membaca

FLIP CARD WOW adalah alat bantu mengajar terkini khusus untuk anak-anak belajar BAHASA MELAYU, BAHASA INGGERIS DAN MATEMATIK

Bagi menjadikan pembelajaran anak anda lebih berkesan dan meyakinkan, mak ayah pasti tersenyum gembira kerana anak sibuk beraktiviti dengan FLIP CARD WOW

FLIP CARD WOW ini mempunyai:

🌸 Bilangan Kad: 120 Keping dengan ketebalan kad 310 gsm

🌸 Saiz kad (L) 5.25 inci x (T)7.25inci

FLIP CARD WOW adalah alat bantu mengajar terkini khusus untuk anak-anak belajar BAHASA MELAYU, BAHASA INGGERIS DAN MATEMATIK

Bagi menjadikan pembelajaran anak anda lebih berkesan dan meyakinkan, mak ayah pasti tersenyum gembira kerana anak sibuk beraktiviti dengan FLIP CARD WOW

FLIP CARD WOW ini mempunyai:

  • Bilangan Kad: 120 Keping dengan ketebalan kad 310 gsm
  • Saiz kad (L) 5.25 inci x (T)7.25inci

 

Kalau korang nak dapatkan flipcard wow ni boleh  dapatkan di link tersebut

Klik Link INI

 

siti Rohaida

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *