5 TEKNIK SENAMAN MATA YANG PERLU KITA BUAT

5 TEKNIK SENAMAN MATA YANG PERLU KITA BUAT

5 TEKNIK SENAMAN MATA YANG PERLU KITA BUAT |Ingat badan je ke nak kena exercise? mata pun kena jugak exercise.Nanti takdelah mata tu penat, timbul hitam bawa mata dan nampak sangat mata tu penat.

Kalau korang diantara golongan yang sedang merenung dokumen atau komputer, ia akan memberi kesan radiasi yang tinggi.Dan ini menyebabkan mata menjadi letih dan tidak sihat.
 
Luangkan masa beberapa minit ni untuk melakukan senaman mata yang mudah  supaya mata korang akan lebih segar dan sihat.
 
 

APA KEBAIKKAN SENAMAN MATA NI

 
Mata kita ni dikawal oleh 6 otot mata yang membantu dalam setiap pergerakkan mata.Otot mata ni juga perlu melakukan senaman bagi memastikan otot-otot tersebut sihat dan kuat.Apabila otot mata kita sihat, maka ia pasti dapat melakukan fungsinya dengan berkesan.
 
Senaman mata akan menguatkan lagi otot-otot mata, menguatkan sistem penumpuan mata serta merangsang pusat penglihatan yang terdapat di otak.
 
 

Dalam banyak keadaan, senaman mata boleh dijadikan terapi fizikal untuk otak dan juga mata kita. Apabila kita melakukan senaman mata, senaman tersebut dapat membantu menguatkan lagi otot-otot mata dan secara langsungnya akan membantu meningkatkan daya fokus dan penglihatan.

Terdapat banyak jenis senaman mata yang dapat dilakukan dengan mudah tanpa melibatkan sebarang peralatan khas dan kos tambahan, menjadikan senaman mata ini seperti kaedah pemulihan penglihatan yang percuma.

Melalui senaman mata ini, kita akan dapat melatih bagaimana untuk mengawal otot-otot mata agar dapat meningkatkan tahap penglihatan.

Perlu diingat, mata kita mempunyai otot-otot dan otot-otot itu perlu bersenam agar dapat terus sihat dan berfungsi dengan baik. Mata anda akan mendapat banyak kebaikan dengan melakukan senaman secara berkala.

5 TEKNIK SENAMAN MATA YANG PERLU KITA BUAT

 

#1 Latihan penumpuan – penumpuan dekat dan jauh

Latihan ini dilakukan untuk meningkatkan fleksibiliti mata ketika menukarkan penumpuan daripada penglihatan jauh kepada penglihatan dekat dan sebaliknya. Latihan ini adalah bertujuan untuk menguatkan ketahanan otot mata yang berterusan di samping meningkatkan penglihatan secara keseluruhan.

Kaedah latihan :

  1. Apa yang perlu anda lakukan adalah duduk dengan tenang dalam bilik yang agak luas (sekurang-kurangnya 6X6m) sambil memegang sebatang pen/pensel.
  2. Pegang pensel pada jarak 6 inci (10cm) dari hidung anda. Pandang pensel selama 2-3 saat dan seterusnya ubah pandangan kepada objek bertentangan dihujung bilik iaitu 10 – 20 kaki selama 2-3 saat juga. Seterusnya ubah pandangan kepada pensel dihadapan mata untuk 2-3 saat.
  3. Ulang proses latihan ini sekurang-kurangnya sebanyak 10 pusingan latihan setiap hari. Untuk lebih meningkatkan tahap penumpuan, jarak fokus jauh boleh diubah kepada yang lebih jauh.

#2 latihan kerdipan mta – untuk mengurangkan keletihan mata

Kerdipan mata adalah cara paling mudah untuk mengekalkan kesegaran mata bagi membantu mata agar dapat menumpu dengan lebih lama. Kebanyakan pengguna komputer atau penonton televisyen kurang melakukan kerdipan mata yang penuh, terutamanya ketika penumpuan mereka berada pada tahap yang tinggi. Keadaan ini menjadikan mata cepat letih di samping simptom kekeringan mata yang lain.

Apabila kita melakukan kerdipan mata yang penuh, mata kita akan mengalami fasa gelap seketika yang mana fasa ini dapat membantu mengekalkan kesegaran mata. Di samping itu, fasa gelap bertindak seperti permulaan menerima maklumat penglihatan yang baru setiap kali selepas kita berkedip dan secara langsung mengurangkan ketegangan mata.

Apa yang anda perlu lakukan adalah dengan menutup mata rapat selama 3-4 saat. Seterusnya buka mata anda selama 3-4 saat semula. Ulang latihan ini selama 7-8 kali setiap kali anda mengalami keletihan mata ketika menggunakan komputer.

#3 Teknik angka 8 – menguatkan otot mata

Latihan ini sangat sangat sesuai bagi menguatkan otot-otot di sekeliling mata. Senaman mata ini dapat meningkatkan fleksibiliti otot mata menerusi kaedah atau teknik yang lebih santai.

Kaedah Teknik ‘Angka Lapan’

  1. Bayangkan terdapat angka lapan gergasi pada jarak 3m (10 kaki) di hadapan anda.
  2. Bayangkan bahawa angka lapan tersebut berada dalam kedudukan terbalik seperti sepasang cermin mata.
  3. Secara perlahan-lahan, cuba anda ikuti lakaran bayangan angka lapan tersebut menggunakan pergerakan mata anda tanpa menggerakkan atau mengubah kedudukan kepala anda.
  4. Lakukan latihan ini pada satu arah untuk beberapa minit (3-5 minit) sebelum menukar kepada arah yang bertentangan untuk beberapa minit (3-5 minit) juga.

Jika latihan ini dilakukan secara berkala, latihan ini mampu untuk meningkatkan fleksibiliti mata di samping menguatkan otot di sekeliling mata. Secara langsung, latihan ini dapat membantu meningkatkan keupayaan penglihatan.

#4 Palming – Menekup Muka

 

Teknik senaman mata ini dapat membantu mengurangkan stress/tekanan di sekeliling mata di samping merehatkan mata. Apabila kita menekup mata menggunakan tapak tangan, kita merangsang titik peka di sekeliling mata yang mampu menenangkan minda serta merehatkan otot-otot di sekeliling mata. Keadaan ini memberi satu kesan kuasa penyembuhan yang meredakan keletihan mata ( Marc Grossman).

Kaedah teknik menekup mata :

  1. Pastikan anda duduk dengan selesa di hadapan meja dengan siku di atas meja ataupun siku direhatkan di atas lutut.
  2. Letakkan tengah tapak tangan anda menutupi mata sepenuhnya, kedudukan semua jari di dahi dan pangkal tapak tangan di pipi. Pastikan mata anda dapat berkedip tanpa gangguan dan halangan di bawah telapak tangan serta tidak menekan mata dengan kuat.
  3. Biarkan dalam keadaan begini untuk beberapa minit (3-5 minit).

Teknik menekup mata memberi peluang kepada anda untuk untuk merehatkan minda dan mata anda dalam beberapa minit. Walaupun teknik ini tidak menggambarkan sebarang ciri-ciri senaman mata namun teknik ini dapat memberikan kesan yang menakjubkan terutama setelah anda melakukan kerja jarak dekat yang banyak. Untuk itu setelah penat bekerja, cubalah lakukan teknik ini untuk beberapa ketika.

#5 Teknik Zooming 

Teknik senaman mata ini sangat berkesan melatih keupayaan penumpuan mata. Apa yang perlu dilakukan semasa latihan adalah dengan mengubah kedudukan titik penumpuan yang kita gunakan iaitu jari kita. Dengan kaedah ini secara tidak langsung kita dapat menguatkan otot di sekeliling mata dan juga fleksibiliti pergerakan mata.

Kaedah teknik ‘Zooming’.

  1. Duduk dalam keadaan yang selesa.
  2. Regangkan tangan anda sejauh yang boleh dengan tangan digenggam dan ibu jari diangkat seperti menunjukkan isyarat ‘bagus’.
  3. Tumpukan perhatian sepenuhnya kepada ibu jari anda sepanjang latihan ini dijalankan.
  4. Kemudian, bawa ibu jari anda tadi secara perlahan-lahan menghampiri mata sehingga berada pada jarak 3 inci (6 cm) dari mata.
  5. Tanpa mengubah pandangan mata anda dari ibu jari, perlahan-lahan gerakkan tangan anda menjauhi mata anda sejauh yang mungkin dan tangan anda boleh meregang.
  6. Lakukan teknik senaman mata ini untuk beberapa minit (5 minit) setiap kali untuk beberapa kali dalam sehari.
 
 
 

 

Senaman mata ni dapat membantu kita dalam beberapa perkara iaitu :-

  • Meningkatkan keupayaan mata untuk menumpu dengan lebih baik
  • Mengurangkan tegangan di sekeliling mata
  • Mengurangkan sensitiviti mata terhadap matahari atau cahaya
  • Menguatkan otot-otot disekeliling mata.
  • Membantu penglihatan daripada koordinasi mata, menganggar kedudukan dan jarak objek serta pandangan sisi seseorang itu dan lain-lain

Tetapi cara hidup seseorang itu juga banyak mempengaruhi keberkesanan senaman mata yang dilakukan.

Sumber : myhealthy

Kalau kita tak mengetahui cara penggunaan mata yang bertul seperti penggunaan komputer yang lama pada satu-satu masa tanpa merehatkan mata, maka keberkesanan senaman mata juga akan berkurangan.

Lagi pulak sekarang ni kita banyak menggunakan handphone kan.kadang dalam gelap pun kita tengok hp mahupun komputer, tu mata mudah jadi letih.

So, kena tau jugak had penggunaan screen ni untuk tempoh sehari untuk menjaga kesihatan mata kita.

Jom buat senaman mata

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *