persiapan ramadhan

Dah Tukar Duit Raya? Tukar kat Mana?

tarikh penukaran duit raya

Dah Tukar Duit Raya? Tukar kat Mana? | Begitulah setiap tahun kan.Asal nak raya je mesti nak tukar duit raya.

Tak pernah lagi termiss untuk tukar duit raya ni.Nak tukar duit raya kat mana? alah…soalah tu sebenarnya korang tahu sendiri lah kan.Ada yang tukar duit raya di bank dan ada juga dah simpan duit raya siap².Maknanya mereka akan simpan dari awal duit RM1,RM5,RM10 atau RM50.

Tak pun boleh je tukar dekat Bank.Tapi kalau tukar dekat bank ni selalunya boleh dapat duit baru.Nak tukar kat Bank pun bukan hari-hari biasa tau.Sebab kebanyakkan bank dah ada jadual penukaran duit raya.Sebab tu kena alert di laman sosial atau pun mana-mana info tentang penukaran duit raya.Kalau lambat, alamatnya tak dapatlah nak tukar.

KENAPA BANK PERLU ADAKAN JADUAL UNTUK PENUKARAN DUIT RAYA

Kenapa Bank perlu adakan Jadual untuk penukaran duit raya.Of courselah kena ada.Kalau dah hari-hari orang serbu bank, mau tak terlayan diorang.

Umi bernasib baik sebab tak payah nak beratur panjang kat Bank.Nasib baik ada accountant yang baik hati tolong tukarkan untuk budak² office.Cakap je nak tukar berapa.hahaha…Sepanjang 8 tahun kerja kat sini, lama tu lah umi tak pernah tukar kat bank.

PERLU KE TUKAR DUIT RAYA TIAP TAHUN?

Dari sisi pandangan umi lah kan. Bagi yang mampu, insyallah itu perlu kerana kita ni bukan selalu bersedekah. Jadi bila hari raya ni, itulah masa untuk kita bersedekah bagi kat anak saudara, cucu dan anak-anak kawan korang yang lain.Ataupun jumpa anak-anak kat luar tu. Standby la duit raya dalam beg.

 

Kalau nampak umi bagi jelah.Sebab masa tu kita memang dah standby kan duit raya.Nak sedekah pun, kena tengok poket kita jugak.Kalau kita boleh sedekah tahap tu, tak perlu di paksa kerana yang penting NIAT KITA UNTUK BERSEDEKAH. Jangan pulak bila tengok orang tu bagi sedekah RM10 seorang, kita yang kurang berkemampuan ni, nak jugak sedekah RM10 walhal kita tahu tahap ekonomi kita macam mana.YANG PENTING IKHLAS.

Umi tak tukar banyak pun.Cuma tukar RM200 je.Semua duit RM1 dan selebihnya RM5. Dapatlah sampul raya yang cantik ni.Bukan untuk umi sorang.Bagi² dekat staf melayu yang lain jugak.

 

Korang dah tukar ke?

About Author

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

(7) Comments

  1. maszull says:

    Assalamualaikum eda…tahun ni mcm x tukar jer eda…x ada org nak tukarkn selalu minta tolong kat member jer…raya thn ni mcm x beraya jer eda sbb hubby bukannya sihat sgt tu…ada saja penyakit yg kuar ….

    1. siti Rohaida says:

      moga Pakcik sihat lah hendaknya tu mama..Kesian kat dia.

  2. Sis Lin says:

    Tahun ni tukar tak dapat banyak, padahal dah booking awal..
    Dah booking rm800, dapatnya rm500…nasib baik ada member cover, so dapat juga tukar rm800 tu..kalau tak, tak cukup duit raya huhuhu

    1. siti Rohaida says:

      nasib baik member ada kan sis… boleh jugak tukar kan

  3. dah selamat tukar semalam..

    1. siti Rohaida says:

      good…

  4. yeee…sikit pun takpe….macam iklan samsung tu, “benda yang kecil tu la yang akan menjadi ingatan…” haa gitu la lebih kurang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *