PARENTING PARENTING TIPS

5 Cara Bantu Tingkatkan Sistem Imuniti Anak

5 Cara Bantu Tingkatkan Sistem Imuniti Anak

Ada tak anak korang yang selalu sangat mudah kena penyakit terutamanya demam, selsema dan batuk.Tahu bagaimana nak bantu?5 cara bantu tingkatkan sistem imuniti anak ni yang wajib korang baca.

Kalau dulu Naura Auni selalu sangat kena demam.Itupun disebabkan tonsil yang selalu sangat timbul dekat tekak dia.Bila dah selalu sangat mulalah umi risau dan selalu sangatlah berjumpa dengan doktor untuk dapatkan ubat.

Ini disebabkan mungkin sistem imuniti anak ni kurang, tu yang mudah sangat terkena penyakit.Apa itu sistem Imuniti? 

Sistem Imuniti tu sistem pertahanan badan.Sistem imunisasi atau pertahanan badan yang melindungi tubuh kita daripada patogen iaitu Virus,Bakteria, Fungus.

Jika Tubuh badan kita NORMAL, Sistem kekebalan dapat mengenal pasti patogen dan menghalang daripada merosakan badan.


Sistem Pertahanan kita sangat kompleks kerana terdiri daripada sel serta tisu-tisu dan organ.Senang kita panggil sistem pertahanan ni ” Antibodi“.

Imuniti kanak-kanak adalah untuk melawan kuman, virus dan organisma lain yang berterusan.Disebabkan itu, kebanyakkan ahli pediatrik menganggap enam hingga lapan selsema, serangan selsema atau jangkitan telinga setiap tahun.Terdapat beberapa cara yang sihat yang kita boleh mengamalkan yang akan membantu meningkatkan sistem imun anak kita.

5 CARA TINGKATKAN SISTEM IMUN ANAK

Umi senaraikan 5 cara untuk tingkatkan sistem imun anak hasil dari pembacaan umi di artikel hellodoktor.

1. Hidangan lebih banyak buah dan sayuran untuk meningkatkan sistem imun anak.

Lobak, kacang hijau, oren, strawberi, mengandungi phytonutrien yang meningkatkan imuniti seperti vitamin C dan karotenoid, kata William Sears, M.D, pengarang The Family Nutrition Book(little brown, 1999).Phytonutrients boleh meningkatkan pengeluaran badan yang menentang jangkitan sel darah putih dan interferon, antibodi yang melapisi permukaan sel, menyekat virus.

Kajian menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan phytonutrien juga boleh melindungi daripada penyakit kronik seperti kanser dan penyakit jantung pada masa dewasa.Cuba dapatkan anak kita makan lima hidangan buah dan sayuran setiap hari.(Hidangan adalah kira-kira dua sudu kecil untuk kanak-kanak, 1 cawan untuk kanak-kanak yang lebih tua)

2. Meningkat masa tidur

Kajian orang dewasa bahawa kekurangan tidur boleh menyebabkan kita lebih mudah terdedah kepada penyakit dengan mengurangkan sel-sel pembunuh semula jadi, senjata sistem imun yang menyerang mikrob dan sel-sel kanser.

Perkara yang sama berlaku kepada kanak-kanak. kata Kathi Kemper, M.D pengarah pusat pendidikan dan penyelidikan Pediatrik Holistiok di Hospital kanak-kanak di Boston.Kanak-kanak dalam penjagaan sehari sangat berisiko untuk kurang tidur kerana semua aktiviti membuatkan mereka sulit untuk tidur.

3.Menyusukan bayi

Susu ibu mengandung antibodi meningkatkan sistem imunisasi yang dikuatkuasakan turbo dan sel darah putih.Penyusuan mengawal jangkitan telinga, alahan, cirit birit, radang paru-paru, meningitis, jangkitan saluran kencing, dan sindrom kematian bayi mendadak.

Kajian menunjukkan bahawa ia juga dapat meningkatkan kekuatan otak bayi anda dan membantu melindungi dia daripada diabetes yang bergantung kepada insulin, penyakit Crohn, kolitis, dan bentuk kanser. Colostrum, “premilk kuning” nipis yang mengalir dari payudara pada hari-hari pertama selepas kelahiran, amat kaya dengan antibodi penyakit yang melawan penyakit, kata Dr Shubin.

Boleh juga baca 

4.Latihan sebagai sebuah keluarga

Penyelidikan menunjukkan bahawa senaman meningkatkan bilangan sel pembunuh semula jadi pada orang dewasa dan aktiviti biasa dapat memberi manfaat kepada anak dengan cara yang sama, kata Ranjit Chandra, M.D., ahli imun pediatrik di Universiti Memorial Newfoundland.

Untuk memastikan anak-anak kita menjadi tabiat kecergasan sepanjang hayat, menjadi contoh adalah peranan yang baik.Bersenam dengan mereka dan bukan hanyak mendesak mereka keluar dan bermain.Kata rene Stucky, PH.D, seorang penolong profesor perubatan dan pemulihan fizikal di Sekolah Perubatan Universiti Missouri.Aktiviti keluarga yang menyeronokkan termasuk berbasikal, mendaki, jogging, badminton dan sebagainya.

5.Mengawal Penyebaran Kuman.

Melawan kuman bukan secara teknikal meningkatkan imunisasi, tetapi ia adalah cara yang baik untuk mengurangkan tekanan pada sistem kekebalan anak kita.Pastikan anak mencuci tangan dengan lebih kerap menggunakan sabun.

Kita perlu memberi perhatian khusus kepada kebersihan mereka sebelum dan selepas setiap hidangan dan selepas bermain di luar, bermain haiwan peliharaan, menggunakan bilik mandi, dan pulang dari penjagaan harian.

Apabila kita  berada di luar, bawa kain lap untuk pembersihan cepat. Bagi membantu kanak-kanak terbiasa dengan tabiat membasuh tangan di rumah, biarkan mereka memilih tuala dan sabun tangan berwarna cerah mereka dengan bentuk, warna, dan aroma yang menyeronokkan.

Anak-anak umi bab buah memang tak tolak.Tapi kalau sayuran tu rasa hujung lidah pun dia boleh tau.Stock buah memang selalu ada.Antara buah kegemaran buah anggur, epal dan orange..Hah..Gitu ler

 

 

 

About Author

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

(3) Comments

  1. Paling mudah, anak-anak kena cukup tidur, kalau cukup tidur, memang produktif le minda mereka, kalau tak, mengamukkk tak tentu pasal hahahaha

  2. Belum ada pengalaman ni nak komen. perkongsian yang bagus untuk para ibu ibu

  3. kena jaga makan dan cukup tidur tu antara basic health tips bagi semua peringkat umur kan…tapi kenapa ek budak2 kecik kalo ngantok je nangis? nanti mesti mak diorang cakap “haa da ngantok la tuu”..ada kajian tak pasal ni..hahahahahh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *