Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang

Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang

Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang| Setiap hari, rakyat Malaysia membuang 16.688 tan makanan, dengan isi rumah menghasilkan jumlah pembaziran makanan terbesar sebanyak 38%. Info ini adalah menurut data Solid Waste and Public Cleansing Corporation (SWCorp).

Tambahan pula, rumah tangga di Malaysia yang terdiri daripada 5 orang menghabiskan purata RM900 sebulan untuk barangan runcit dengan hampir seperempat makanan itu terbuang – ini bermaksud setiap bulan, RM220 dari anggaran runcit kita terus masuk ke tong sampah. 

Mengingat angka-angka ini, berhati-hati dengan tabiat membeli-belah barangan runcit tu kerana ia dapat membantu kita untuk menjimatkan wang dalam jangka masa panjang dan membantu mengurangkan pembaziran makanan. Sekiranya kita tidak pasti cara memulakannya, cubalah 6 petua ini untuk menjadi lebih bijak semasa membeli-belah barangan runcit.

1.Buat rancangan makan secara mingguan

Sebelum pergi membeli-belah runcit, luangkan 30 minit dan buat rancangan makan selama seminggu. Tentukan pilihan sarapan, makan tengah hari, dan makan malam sementara merancang juga hari-hari yang paling mungkin kita akan makan.

Bila kita sudah tahu apa yang akan kita makan sepanjang minggu, kita akan lebih cenderung untuk makan makanan yang dimasak di rumah kerana kita telah bersusah payah menghabiskan idea dan tenaga mental untuk mencari apakah menu yang harus dimasak nanti. Membuat rancangan makan begini juga membolehkan kita membina senarai runcit yang lebih cekap, sehingga menjimatkan wang.

2. Tulis senarai sebelum pergi membeli barang runcit

Tulis senarai barang runcit sebelum menuju ke pasar raya. Di pasar raya, pelbagai barang akan mula menarik perhatian untuk membelinya tetapi disebabkan sudah ada senarai maka kita dapat mengelakkan diri. 

Oleh itu, lakukan dengan cara lama dan tuliskan (atau taipkan telefon) dengan senarai makanan untuk dibeli. Tindakan ini akan membuat kita tetap fokus pada barang yang sebenarnya diperlukan, dan bukannya membelanjakan wang untuk perkara yang tidak penting dan tak patut di beli pada masa itu. 

3. Elakkan berbelanja ketika sedang lapar

Kajian yang dijalankan oleh Carlson School of Management University of Minnesota menunjukkan bahawa pembeli yang lapar menghabiskan 64% lebih banyak wang daripada rakan mereka yang kurang lapar. 

Selain itu, pembeli yang lapar cenderung mengambil barang makanan berkalori tinggi yang tidak sihat seperti kerepek kentang, coklat, roti, kek dan banyak lagi. Oleh itu, gunakanlah dompet dan badan dengan mengambil makanan tengah hari atau mengunyah sebiji epal sebelum keluar membeli-belah.

4.Cari tawaran istimewa

FOODPANDA

Ini mungkin kelihatan seperti tidak bernafsu, tetapi dengan mencari tawaran ketika melakukan belanja runcit seperti ini, kita akan dapat menjimatkan sejumlah wang yang lebih besar! 

Contohnya, membeli-belah secara pukal sering menjimatkan wang kerana kita membayar lebih sedikit untuk setiap unit barang. Tetapi untuk benar-benar menikmati penjimatan khas ini, pastikan barang yang dibeli dalam jumlah besar itu adalah barangan yang sering digunakan. Jika barang itu jarang digunakan, stok yang rosak perlu dibuang dan ini bermakna pembaziran tetap juga berlaku. 

5.Beli barangan runcit secara dalam talian

Menggunakan servis grocery delivery sebagai contoh daripada pihak Pandamart by Foodpanda akan dapat mengelakkan diri dari melangkah masuk ke mana-mana pasaraya. Bila tidak melangkah masuk bermakna sudah kurang daya keinginan untuk membeli barangan yang tidak penting pada waktu itu. 

Sudah banyak pihak yang ada menyediakan servis pemesanan dan penghantaran barangan runcit seperti Pandamart ini maka bolehlah pilih mana-mana satu yang dirasakan okay. 

Kelebihan membeli barangan runcit secara atas talian begini, ianya bukan saja dapat mengurangkan risiko dijangkiti virus Covid-19 kerana berada di rumah sepanjang masa tetapi juga dapat menjimatkan masa dan tenaga. Tak perlu nak susah payah pandu kereta motor kerana barangan yang dipesan itu akan datang dengan sendirinya hasil bantuan dari team Foodpanda ini. 

 

 

Related Posts

4 thoughts on “Cara Pintar Untuk Beli Lebih Banyak Barang Dengan Jumlah Belanja Yang Kurang

  1. sisyat mmg selalu buat list dulu sebelum beli barang. and suruh husband je p beli. sebab die mmg akan folo kertas tu..haha
    kalau kte g sendiri, semua nak dibeli wpun dah ada list..hihi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *