Cara Naikkan DA Blog dan Kenapa Ianya Perlu

Cara Naikkan DA Blog dan Kenapa Ianya Perlu

Cara Naikkan DA Blog dan Kenapa Ianya Perlu | Tak ramai blogger yang tau pasal DA Blog dan apa kesannya kepada sesetengah blog.Nampak macam tak perlu ambil tahu, tetapi bila korang yang serius untuk berblog, mesti akan ambil tahu pasal ni

Umi bukanlah ‘TERROR’ dalam bercerita tentang DA ni, tetapi umi antara salah seorang yang mementingkan DA supaya ianya kekal dan lebih baik bukan untuk saja-saja.Tetapi bila meningkatnya DA kita, maka semakin ramai PR yang mencari kita disebabbkan nilai DA yang kita ada ni.Jom baca perkongsian yang umi baca dari blog centreklik

APA ITU DA(Domain Authority)

Domain Authority atau ringkasannya DA adalah ukuran kekuatan sebuah nama domain dan merupakan salah satu dari banyak faktor penilaian dair peringkat mesin pencari.Domain Authority  ini boleh dibahagikan kepada tiga faktor iaitu umur, populariti dan ukuran.Dan penilaian domian authority(DA) berkisar antara 1-100.

Enjin carian suka memberi pengguna hasil carian yang menunjukkan laman web yang boleh dipercayai.Ini dilakukan kerana terdapat begitu banyak laman web baru yang muncul setiap hari dan banyak yang tidak bertahan dengan pelbagai alasan, sementara membuat pengguna mencari laman web berkualiti yang mereka inginka.

Usia domain adalah petunjuk untuk dipercayai kerana terbukti bahawa enjin carian mencari laman web yang mempunyai umur yang panjang.Sekiranya pemilik laman web telah mengekalkan pendaftaran laman web yang konsisten dan mengakibatkan peningkatan lalu lintas ke domain dari masa ke semasa, mesin carian menyimpulkan bahawa ia mesti memenuhi tujuan mencari laman web tersebut dan lamawn web tersebut menjadi sumber yang dipercayai.

Populariti domain diukur sebahagiannya dengan jumlah pautan masuk dari laman web berkualiti yang memiliki domain tersebut.Pautan masuk ke domain adalah isyarat bahawa laman web mempunyai maklumat berguna dan berkongsi.Inilah sebabnya mengapa kempen membina SEO tulen dengan cara yang sihat sangat penting.

Taktik seperti blog dan komen blog, penyebaran siaran akhbar, penyampaian direktori dan profil. pemasaran artikel dan media sosial membantu membina pautan masuk ke domain anda dan menjana trafik dari masa ke semasa.

Ukuran laman web dalam domain menyumbang kepada kewibawaanya kerana jumlah halaman di domain tersebut berkolerasi dengan jumlah kandungan yang dapat menghasilkan  pautan masuk.Laman web yang lebih besar dengan kandungan berkualiti di setiap halaman akan mempunyai lebih banyak pautan masuk daripada laman web yang lebih kecil.

Baca Juga : Broken link perlu dibiarkan atau tidak

Domain Authority atau kepercayaan domain adalah penting kerana ia membantu halaman kandungan baru(termasuk catatan blog) diindeks lebih cepat di enjin carian dan mempunyai peluang yang lebih baik untuk membuat ranking search engine dalam hasil carian.

Berikut adalah Jajaran Penarafan DA dari 1-100:

  • 1-10 Buruk – Laman web anda masih muda dan lemah. Masih banyak yang perlu anda lakukan untuk laman web anda.
  • 11-20 Layak. Laman web anda baik, tetapi apa yang anda lakukan adalah baik, dan masih memerlukan kerja keras untuk diperbaiki.
  • 21-30 Adil. Laman web anda menunjukkan tanda-tanda SEO, tetapi ada banyak perkara yang boleh dan harus dilakukan untuk diperbaiki.
  • 31-40 Berdaya Saing. Banyak syarikat permulaan berada dalam julat DA ini. Ia tidak buruk, dan anda mula menghampiri tempat yang manis.
  • 41-50 Baik. Sekarang anda sampai di suatu tempat. Ini adalah tempat yang bagus, dan banyak laman web e-dagang yang baik terdapat dalam kategori ini.
  • 51-60 Kuat. Ini adalah nilai yang menunjukkan laman web anda sudah kuat dalam persaingan.
  • 61-70 Cemerlang. DA di peringkat ini adalah laman web besar dengan banyak pengiktirafan, banyak pautan balik , dan cukup banyak kewibawaan. Banyak .edus ada di bilik ini.
  • 71-80 Cemerlang. Anda menguasai SERP dan memiliki niche anda. Pucuk cepat adalah 73.
  • 81-90 Sangat Hebat. Anda berada di eselon kekuasaan atas. Anda boleh menganggap diri anda di sini.
  • 91-100 Jarang. Laman web ini adalah nama terkenal seperti Wikipedia, Facebook, New York Times, dll. Laman web anda mungkin tidak akan pernah sampai ke tahap ini. Hanya sebahagian kecil dari peratusan laman web di internet yang pernah mendapat skor ini.

CARA CHECK DA BLOG GUNA LAMAN WEB AHREFS

Terdapat beberapa laman web yang boleh kita check domain authority kita.Yang selalu umi gunakan adalah ahrefs.

Boleh follow step di bawah ni untuk ketahui berapa jumlah DA blog korang.Semakin tinggi DA blog maka semakin baguslah blog korang.

Sebelum bertukar kepada http blog umi adalah DA 30.Tetapi setelah bertukar kepada https minggu lepas, ianya menurun.

Tapi jangan risau kerana ia hanya mengambil masa sebulan dua sahaja.Tapi kenalah rajin update dan sharing info yang berguna kan?

Masuk ke link ni : https://ahrefs.com/website-authority-checker

Kemudian korang masukkan domain korang ke dalam kotak merah tu.Tekan Check Website authority.

Barulah keluar result seperti di bawah ni.Ini adalah score DA umi setakat ni.Hari tu lagi rendah dari ni.Alhamdulillah semakin hari makin naik.Umi harapkan dapat naik sehingga 30 ke atas.

Kena kerja keras sikit ni.Tapi tulah, ada je halangannya.

Related Posts

19 thoughts on “Cara Naikkan DA Blog dan Kenapa Ianya Perlu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *