Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah

Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah |Setiap manusia di muka bumi ini sentiasa ada dugaan untuk dirinya.

Dugaan itu samada dugaan yang ringan atau dugaan yang berat.Cara bagaimana untuk kita menghadapi dugaan itu,terpulang kepada kita.
Sesuatu Dugaan itu harus kita tempuhi walaupun berat dan pahit untuk diterima.Allah memberi kita Dugaan Hidup mengikut kemampuan yang ada pada diri kita.

 

Google
 
Allah menguji umatnya sesuai dengan masa dan ketikanya.
 
Apa yang kita lakukan apabila kita dilanda Dugaan yang berat? Perlukah kita meraung,menangis sekuat hati..Membuat sesuatu yang keluar dari Landasan yang sepatutnya?
 

Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah

 

Menangis, meraung, marah, mengamuk benda yang selalu dilakukan untuk mengekspresikan rasa di dalam hati. Tapi percayalah, air mata yang jatuh di atas sejadah itu lebih baik dari air mata yang jatuh di atas bantal. Mendiamkan diri itu lebih baik dari memaki hamun. Tersenyum itu lebih baik dari muka yang masam mencuka. Kerana itu lebih mententeramkan jiwa yang sedang bergelora.

 
“Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya dialah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani..”
(Az-Zumar 40:53)
 
 
“ Dan tidak AKU menciptakan jin dan manusia..melainkan hanya untuk beribadah kepada AKU “
( Adz-Dzariyat 51:56 )
 
 
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta..”
( Al-Ankabut, ayat 2 & 3 )
 

Antara cara untuk kita menghadapi Dugaan Dari Allah sebaik-baiknya adalah

 
1. Sandarkan Harapan Pada Allah:

 

Cukup lah Allah bagi ku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal (surah At-Taubah)

2. Minta Pertolongan Dari Allah:

Dan minta lah pertolongan kepada Allah dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguh nya solat itu amat lah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk (surah Al-Baqarah)

3. Jangan Sedih dan Kecewa:

Jangan lah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, pada hal kamu lah orang-orang yang paling tinggi darjat nya jika kamu orang-orang yang beriman (surah Ali-Imran)

4. Luah kan masalah tersebut pada teman-teman yang di percayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurang nya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung

5. Banding kan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah

Apa pun kita kena sentiasa berdoa moga Allah swt permudahkan urusan kita

12 thoughts on “Bagaimanakah Cara Kita Menghadapi Dugaan Dari Allah

  1. iolss diam jer kak eda..dan percaya pada Allah, tapi kalau dah melampau2 pijak kepala kita dan maruah kita, sendiri mau ingatlah…

    kadang2 heran dengan sesetengah orang tu, dugaan dia rasanya paling teruk habis dia bombard sana sini, tapi dugaan orang lain dia tak pikir pulak…apakah self-centered orang yang macam tu…mungkin yer kot? kalau kita rasa dugaan kita teruk, tengok2 dan cermin2 diri dulu… teruk sangat ke? lepas tu bawak2 istighfar dan fikir, ada tak orang lain lagi teruk dari kita?

    Allah tu bagi dugaan kat kita bersesuaian dengan kadar kemampuan kita, bukan sesuka suki hati jer dia bagi bom kebabom seledak macam tu… pegang jer lah pada prinsip who are we to say NO, when Allah say YES…

    if kita still tak boleh nak terima apa yang Allah dah rencanakan dalam pergolakkan dan perjalanan hidup kita, memang dasar degil dan hati batu lah tu… memang tak boleh nak ditolong dan tak pernah bersyukur dengan apa yang ada… esok2 kalau Allah tarik satu2 nikmat tu, masa tu baru rasa nak menyesal, dah sia2…

    anyway, great piece of sharing kak, terpanjang pulak…ihikss..

  2. "Tapi percayalah, air mata yang jatuh di atas sejadah itu lebih baik dari air mata yang jatuh di atas bantal. Mendiamkan diri itu lebih baik dari memaki hamun. Tersenyum itu lebih baik dari muka yang masam mencuka. Kerana itu lebih mententeramkan jiwa yang sedang bergelora."

    kata-kata ni buat kita tersentuh :')

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *