Apa Itu Insomnia Jenis dan Penyebabnya Yang Perlu Kita Ketahui

sitirohaida
0
Apa Itu Insomnia Jenis dan Penyebabnya Yang Perlu Kita Ketahui | Korang pun tahu kan, isomnia ni banyak sangat berlaku pada masa sekarang ni sampai kita sendiri tak tahu penyebab berlakunya imsonia ni.Begitu juga dengan umi yang kerap sangat kena insomnia.Dia macam kita tidur tapi tak tidur.Kualiti tidur yang kita dapat tu tak sama dengan tidur yang betul.Susah nak describe tapi yang mengalaminya sahaja tahu macam mana sakitnya nak hadap bila ianya berlaku.

Tapi apa itu Insomnia? Apa Penyebabnya dan betul ke Insomnia ni banyak jenis-jenisnya.Jom umi share sedikit info tentang Insomnia tu.
Insomnia


APA ITU INSOMNIA

Insomnia adalah gangguan tidur yang membuat penderitanya susah untuk tertidur, tetap tertidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak boleh untuk tidur kembali.Keadaan ini boleh menyebabkan keletihan pada siang hari dan menjejaskan fungsi harian kita.

Dibawah ni penjelasan lebih lanjut tentang Insomnia:-

JENIS-JENIS INSOMNIA

#1.Insomnia Akut
Insomnia jangka pendek yang berlangsung dari satu malam hingga beberapa minggu.Ia sering dikaitkan dengan situasi tekanan atau perubahan dalam kehidupan seperti perubahan kerja, kematian orang tersayang atau peperiksaan.

#2 Insomnia kronik
Insomnia jangka panjang yang berlaku sekurang-kurangnya tiga malam seminggu dan berlangsung selama tiga bulan atau lebih.Ini mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan atau psikologi yang berterusan.

PUNCA TERJADINYA INSOMNIA

#1 TEKANAN
Masalah di tempat kerja, sekolah, kesihatan atau hubungan peribadi boleh menyebabkan insomnia.Peristiwa atau trauma yang menganggu kitaran tidur-bangun.

#2 JADUAL TIDUR YANG TIDAK TERATUR
Perubahan waktu tidur yang kerap, seperti akibat bekerja shift malam atau mengalami jet lag, boleh mengganggu kitaran tidur-bangun.

#3 TABIAT TIDUR YANG BURUK
Tabiat tidur yang tidak sihat seperti tidur di persekitaran yang bising, tidur dengan perut yang terlalu kenyang atau lapar, serta terlalu banyak menggunakan alat elektronik sebelum tidur.

#4 MASALAH KESIHATAN MENTAL
Gangguan seperti kemurungan, kegelisahan, dan gangguan bipolar sering dikaitkan dengan insomnia.

#5 MASALAH KESIHATAN FIZIKAL
Keadaan seperti sakit kronik, asma, diabetes, penyakit jantung, dan refluks asid juga boleh menyebabkan masalah tidur.

#6.PENGGUNAAN UBAT-UBATAN DAN BAHAN KIMIA
Beberapa jenis ubat-ubatan seperti antidepresan, ubat untuk tekanan darah tinggi, dan bahan seperti kafein, nikotin, dan alkohol boleh mengganggu tidur.

GEJALA INSOMNIA


Kita ketahui pulak apa gejala-gejala yang berlaku jika kita mengalami Insomnia ni
  • Kesukaran untuk tidur walaupun berasa letih ( lagi letih lagi susah nak tidur bagi umi)
  • Terjaga tengah malam atau awal pagi dan tidak boleh tidur semula 
  • Merasa letih atau mengantuk pada siang hari
  • Mudah marah, murung atau cemas
  • Kesukaran untuk menumpukan perhatian atau mengingat sesuatu
  • Sakit kepala atau gangguan perut yang berkaitan dengan tidur yang tidak mencukupi


RAWATAN UNTUK MASALAH INSOMNIA

Ada beberapa rawatan yang perlu kita cuba untuk mengatasi masalah Insomnia antaranya ialah :-
  • Perubahan gaya hidup dan tabiat tidur :Mewujudkan rutin tidur yang tetap, memastikan persekitaran tidur yang selesa dan tenang, serta mengelakkan penggunaan kafein dan alkohol sebelum tidur
  • Terapi Perilaku Kognitif untuk Insomnia(CBT-I) : Terapi ini membantu mengenal pasti dan mengubah fikiran dan tabiat yang menganggu tidur.
  • Penggunaan Ubat : Dalam beberapa kes, doktor mungkin akan memberikan ubat tidur jangka pendek atau ubat lain yang boleh membantu mengawal masalah tidur
  • Rawatan masalah Kesihatan Asas : Merawat keadaan kesihatan yang mendasari seperti kemurungan, kegelisahan, atau penyakit fizikal yang boleh menyebabkan insomnia
Menguruskan insomnia ni memerlukan pendekatan yang menyeluruh, dan berunding dengan doktor atau pakar tidur boleh membantu mengenal pasti dan merawat punca spesifik masalah tidur kita



Tags

Post a Comment

0Comments



Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !