10 KEBAIKAN TEPUNG BERAS DAN SALAH SATUNYA UNTUK KULIT CANTIK DAN BERSERI

10 kebaikkan tepung beras

10 KEBAIKAN TEPUNG BERAS DAN SALAH SATUNYA UNTUK KULIT CANTIK DAN BERSERI | Mungkin pada korang ianya tidak betul, tapi buat dulu baru tahu.

Tapi kalau ikut orang-orang lama inilah cara penjagaan muka yang mereka gunakan sewaktu masa dahulu tau.Mungkin korang rasa tak mungkin, tapi itu benar-benar dapat memberikan kulit halus dan jerwat hilang.Pengalaman adik umi yang menggunakan tepung beras sebagai bedak sejuk betul-betul menjadi bila umi jumpa dia hari tu.Sebelum ni dia sibuklah nak menggunakan pelbagai jenis kosmetik di pasaran tu.Tapi akhirnya dengan bermodalkan tak sampai RM5 dia dah dapat kulit seperti yang dia inginkan.

Sebelum tu, meh umi share dengan korang antara kebaikkan tepung beras untuk kecantikan

10 KEBAIKAN TEPUNG BERAS YANG PERLU KORANG TAHU

1. Mengatasi Jerawat dengan Berkesan

Khasiat tepung beras untuk muka sangat berkesan untuk mengurangkan jerawat. Sifat antiseptik tepung beras inilah yang menjadikan khasiat tepung beras untuk wajah boleh diharap. Antiseptik dalam tepung beras berkesan melawan kuman dan bakteria penyebab jerawat.

Selain sifat antiseptiknya, khasiat tepung beras untuk wajah juga datang daripada kandungan allantoin yang mempunyai ciri anti-radang yang sangat baik. Allantoin dalam tepung beras boleh membantu memperbaiki tekstur kulit bagi mereka yang mempunyai muka berjerawat, mesti cuba!

Untuk mendapatkan khasiat tepung beras untuk muka ini, cara membuat masker sangat mudah. Sediakan 2 sudu besar tepung beras, 1 sudu besar madu, dan 2 sudu gel aloe vera. Semua bahan ini dicampur dengan baik untuk membentuk pes yang licin. Sapukan perlahan-lahan, biarkan selama 5 minit, dan bilas.

2. Melindungi daripada Sinaran UV

Mampu melindungi daripada terdedah kepada sinaran UV adalah kebaikan tepung beras untuk wajah yang tidak boleh dipandang remeh. Tepung beras boleh memainkan peranan sebagai pelindung matahari atau pelindung matahari. Khasiat tepung beras untuk muka datang dari kepekatan PABA atau Para Aminobenzoic Acid yang tinggi.

Untuk mendapatkan khasiat tepung beras untuk muka, cara membuat masker sangat mudah. Campurkan dengan susu sejuk sehingga membentuk pes pekat. Kemudian, sapukan pes ke muka anda. Biarkan selama 15 minit dan bilas dengan air sejuk sehingga bersih.

TEPUNG BERAS UNTUK KULIT CANTIK

3. Mencerahkan Wajah Secara Semulajadi

Memiliki kulit wajah yang cerah boleh diperolehi dengan khasiat tepung beras untuk wajah. Tepung beras mengandungi asid amino dan vitamin yang boleh meningkatkan tahap kolagen dan keanjalan kulit. Ia juga mengandungi tyrosinase yang berkesan dalam menghalang pengeluaran melanin yang berlebihan dalam kulit wajah.

Untuk mendapatkan khasiat tepung beras untuk wajah, cara membuat masker hanya campurkan 2 sudu besar tepung beras, 1 sudu teh kunyit, dan 4 sudu besar air limau nipis. Kacau sehingga menjadi doh pes yang licin. Bersihkan muka anda dahulu, sapukan adunan tersebut pada kulit muka anda dan biarkan selama lebih kurang 15 minit, kemudian bilas.

4. Menanggalkan Sel Kulit Mati dengan Berkesan

Tepung beras mempunyai tekstur yang sedikit kasar, inilah asal usul khasiat tepung beras untuk wajah yang berkesan untuk menanggalkan sel kulit mati. Bukan itu sahaja, khasiat tepung beras untuk wajah juga boleh memainkan peranan dalam menyerap segala sebum pada kulit, dan menjadikan kulit lebih bersih.

Untuk merasai khasiat tepung beras untuk wajah ini, cara membuatnya sangat mudah. Campurkan serbuk tepung beras, serbuk koko, gula, dan madu dalam mangkuk sehingga menjadi pekat seperti scrub. Kesan yang diberikan bergantung kepada keamatan dan keadaan kulit itu sendiri sebagai tindak balas kepada bahan semulajadi ini.

5. Melawan Tanda Penuaan

Khasiat tepung beras untuk wajah boleh diharap untuk melawan tanda-tanda penuaan pada usia muda. Tepung beras mempunyai asid ferulik, sejenis anti-oksidan yang boleh membantu menegangkan kulit, mengurangkan garis-garis halus pada wajah, dan menjadikan kulit berasa lembap.

Tepung beras sangat kaya dengan vitamin B, inilah yang menjadikan khasiat tepung beras untuk wajah dapat menjana semula sel-sel wajah. Mengekalkan keanjalan dan ketegasan kulit juga boleh bergantung pada kebaikan tepung beras untuk wajah ini.

Untuk merasai khasiat tepung beras untuk wajah, gunakan topeng muka daripada tepung beras. Campurkan 2 sudu besar tepung beras, 1 putih telur, dan 1 sudu madu. Sapukan topeng pada muka, biarkan sehingga kering sepenuhnya. Perlahan-lahan keluarkan topeng ke arah, dan bilas dengan air sejuk.

6. Menyerap Minyak Berlebihan dengan Berkesan

Bagi pemilik kulit muka berminyak, khasiat tepung beras untuk wajah wajib diberi perhatian dan diamalkan! Sifat zarah tepung beras sangat berkesan untuk menyerap minyak. Ramai juga yang bergantung kepada tepung beras sebagai pengganti bedak tabur kerana ia senang sebati dengan lapisan kulit.

Untuk merasai khasiat tepung beras untuk wajah, campurkan tepung beras dan tepung jagung dalam nisbah 2: 1. Sapu rata pada muka menggunakan berus. Lakukan ini selepas memakai foundation terlebih dahulu supaya hasil solekan tidak merekah, cakey, dan membantu solekan tahan lebih lama.

7. Mengecilkan Pori Muka

Khasiat tepung beras untuk wajah sangat bagus apabila digabungkan dengan putih telur. Tepung beras akan berkesan untuk mengecilkan pori-pori muka dan menjadikan kulit muka lebih tegang. Untuk merasai khasiat tepung beras untuk wajah, campurkan kedua-dua bahan tersebut dan sapukan pada muka. Gunakan telur segar untuk mengelakkan pencemaran bakteria salmonella.

8. Tegangkan Kulit Muka

Khasiat tepung beras untuk wajah mampu menegangkan kulit secara semulajadi. Buat topeng tepung beras anda sendiri dengan mencampurkan putih telur, madu dan tepung beras. Kemudian sapukan pada muka secara rata dan bersihkan boleh kering.

9. Menghaluskan Kulit Wajah

Khasiat tepung beras untuk muka boleh diharap untuk melicinkan kulit muka. Madu adalah bahan terbaik untuk penjagaan kecantikan. Kaya dengan pelembap dan nutrien yang diperlukan oleh kulit. Manakala oatmeal pula adalah pembersih lembut yang sesuai untuk kulit sensitif.

Campurkan 1 sudu besar tepung beras dengan setengah sudu teh oat dan beberapa titik madu. Biarkan seketika sehingga oatmeal lembut. Kemudian gunakannya sebagai topeng muka. Sebelum topeng benar-benar kering, gosok perlahan-lahan dalam gerakan membulat untuk membuang sel kulit mati. Kemudian bilas muka anda dengan air sejuk.

10. Mengatasi Mata Panda

Masalah mata panda atau kantung mata yang gelap boleh diatasi dengan khasiat tepung beras untuk wajah. Khasiat tepung beras adalah daripada kandungan asid amino dan vitaminnya. Topeng tepung beras juga boleh memberikan kesan yang menyegarkan pada mata yang letih.

Untuk merasai khasiat tepung beras untuk muka, tumbuk setengah pisang, kemudian campurkan dengan 2 sudu besar minyak kastor dan 3 sudu besar tepung beras. Sapukan adunan pada bahagian eye bag dan biarkan selama 15 minit. Kemudian, lap sisa topeng menggunakan swab kapas yang dibasahi.

Tak sangka kan, hanya menggunakan tepung beras boleh menghasilkan kulit yang cantik.Ta kpercaya kan tepung beras untuk cantikkan kulit? Apa kata kita cuba dulu.

10 KEBAIKAN TEPUNG BERAS

CARA BUAT MASKER GUNA TEPUNG BERAS

Cara penyediaan tepung beras ni sangat-sangatlah mudah

  1. Ambil sesudu tepung beras dan letakkan di dalam piring atau mangkuk.
  2. Letakkan sedikit air dan bancuh pekat.Kalau nak lebih baik lagi campurkan yougurt,madu atau putih telur.
  3. Kemudian sapukan keseluruh muka macam kita pakai mask.
  4. Biarkan sehingga kering dan bilas dengang air suam.
  5. Amalkan setiap hari dan kita boleh tengok kesannya nanti.

Selamat mencuba.Umi suka letakkan kat dalam peti ais, pakai sejuk-sejuk best ooo

 

2 Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published.