• kisahsidairy.com,  pengajaran untuk kita bersama

    Cerita pengajaran tentang Qurban Aidiladha

    Assalamualaikum Cerita ni aku dapat dari whatssap en.husband.. Kisah benar tentang Qurban Aidil Adha ini mungkin boleh memberi pengajaran dan keinsafan kepada kita.. Menarik kisahnya seorang anak dan ibunya yang sudah tua dan uzur bersama seorang pedagang binatang Qurban.. Alkisah di ceritakan oleh seorang pedagang binatang qurban tentang pengalamannya: Suatu hari seorang ibu di usia awal 40an datang memperhatikan dagangan saya. Dari penampilan luarannya, nampaknya dia tidak akan mampu membeli haiwan ternakan ini. Namun saya cuba juga menghampiri dan menawarkan kepadanya, “Silakan ibu…”, lalu ibu tadi menunjuk salah seekor kambing termurah sambil bertanya,” ye kalau yang itu berapa Pak?”. “Yang itu 700 ribu (RM190) bu,” jawab saya ringkas. “Berapa Harga…

  • kisahsidairy.com

    Apa akan terjadi Jika??

    Assalamualaikum Alhamdulillah…dah nak hampir sebulan jugak kan kita berpuasa,tinggal minggu depan je kita berpuasa kan.. Macam mana persiapan raya korang…Alhamdulillah,kita bersederhana ye dalam menyambut perayaan Aidilfitri nanti.. Meh sini aku nak cerita kejadian yang berlaku pagi tadi,semasa dalam perjalanan ke tempat kerja..Dalam hati ni berdebar-debar,takut,semuanya ada…Macam-macam dok fikir apa akan terjadi jika benda tu berlaku tepat kena kat aku.. Subhanallah,Allah sentiasa akan menguji umatnya didalam saat-saat yang paling genting.Makcik aku selalu pesan,kalau bawak kenderaan tu,selain membaca doa naik kenderaan,bacalah surah an-nas tanpa henti.Insyallah,Allah akan selamatkan kita dari segala kejadian yang tidak diigini. Masa nak pi kerja tadi,hujan lebat beserta dengan angin yang kuat,itu betul betul menakutkan aku,Perjalanan aku pulak melalui…

  • blogger lifestyle,  kisahsidairy.com,  nur awfiyah,  PARENTING

    Tiada Lagi monday Blues

    Assalamualaikum Takde lagi perkataan tu untuk aku yang sudah menjadi suri rumah sepenuh masa ni.Bagi aku, hari minggu tu dah xde istilah istimewa dah.Mungkin sebab hari hari duduk kat rumah ni, melayan si fiyah 24 jam..cuma keseronokkan berhujung minggu bila en.husband ada kat rumah ni. Esok cuti, en.husband dah janji nak bawak aku ngan fiyah jumpa atuk ngan nenek dia di kota tinggi.Yelah, dari tak kemana, baiklah balik kampung.Atuk ngan Nenek fiyah dah sibuk bertanya bila nak balik.. Nak bawak fiyah pi jenjalan pun, fiyah kecil lagi..Belum pun habis hari.Insyallah, 15 hb mei ni, genaplah fiyah sebulan..Alhamdulillah. ..tak sangka berlalu bwgitu pantas.. Awalnupdate entry hari ni, lepas bersahur tadi, terus…

  • Uncategorized

    80% Kuota Pelan Data Handphone Telah Digunakan

    Assalamualaikum Ni yang lemah bila Pelan Kuota Handphone Dah Banyak digunakan..Maknanya internet akan kembali lembab..Padahal aku jarang bukak video atau download lagu menggunakan tab..Tapi baru 2 minggu digunakan, dah nak habis rupanya..hish!!! Confirm aku malas nak topup utk lajukan internet nie.Kalau kat rumah biasanya aku gunakan Wifi.Jadi jimatlah sikit quota internet aku tu.. Internet nie, aku tak topup banyak pun, just rm28 sahaja sebulan.Tu pun tengok keadaan.Selalunya kalau aku balik kampung orjalan jauh, aku ambil pelan yang mahal skit.Maklumlah guna fully internet kalay kat sana..No wifi at all.. Rasa membazir pulak banyak banyak nak topup..Tab ni aku memang guna untuk internet..Senang kalau nak update entry kat mana mana..Handphone BB aku,…

  • INFO,  kisahsidairy.com

    Menyambut Valentines Day..Perlukah?

    Assalamualaikum Dalam islam tiada istilah untuk sambut Valentines Day ni..Perayaan ini hanya di sambut oleh mereka yang bukan islam je.. Apakah Valentines Day mengikut Pemahaman sejarah Valentine adalah nama seorang pendeta Nasrani yang hidup di abad ke-3 Masehi. Hari Valentine adalah semata-mata perayaan agama Nasrani atau penganut Kristian yang bertujuan untuk mengenang salah seorang tokoh mereka. Ensiklopedia Katolik menyebut tiga riwayat berkaitan Valentine, tetapi yang paling terkenal adalah apa yang disebutkan sebahagian kitab mereka yang menyatakan bahawa pendeta Valentine hidup pada abad ke-3 Masehi pada masa pemerintahan Maharaja Rom Kalaudis II. Pada 14 Februari 270 M, maharaja ini menjatuhkan hukuman mati ke atas pendeta tersebut kerana menentang pemerintahannya. Kesalahan pendeta…

  • Uncategorized

    Jangan….Monyet!!!

    Assalamualaikum Masih ingat kah korang tentang satu animasi pendek yang selalu disiarkan di tv sekitar tahun 80an dulu. pastinya korang merindui cerita cerita macam tu kan…. Entah kenapa tetiba aku rasa rindu pulak nak tengok cerita-cerita tu… Cerita pendek yang penuh dengan pengajaran… kalau di era sekarang nie,Upin Ipin menjadi perhatian kanak-kanak sekarang nie.. Tapi kanak-kanak disekitar tahun 80an,cerita-cerita pendek macam nilah yang sentiasa kami nantikan.. jom layan kejap Aku rasa cerita cerita nie patut disiarkan kembali untuk anak-anak kita sekarang nie…Mungkin ia boleh membuka sedikit minda mereka tentang pengajaran dari cerita-cerita pendek nie kan…sape tahu?

  • kisahsidairy.com,  Semasa

    Cuaca yang Baik

    Assalamualaikum Alhamdulillah…nampaknya hari nie cuaca sangat baik…Keluar dari rumah tadi pun lambat..nampaklah sinaran cahaya pagi seperti biasa.. Syukur alhamdulillah…Harap biar lah berpanjangan untuk dua tiga hari nie..Biarlah keadaan banjir reda buat seketika..Kesian mereka yang berada dalam keadaan itu.. Sesungguhnya Allah swt tu mendengar segala rintihan umatnya…Teruslah berdoa untuk yang  terbaik. Sudahpun hari khamis hari nie…Masa juga berlalu begitu pantas meninggalkan kita..Tidak lama lagi muncul lah tahun baru.Tahun 2014..Apa akan jadi agaknya di tahun baru…Doa yang baik baik untuk kita sekalian umat..Semoga bumi yang dipijak ini sentiasa menjadi hak kita.. Tercapaikah sudah apa yang korang impikan untuk tahun nie..atau masih lagi belum tertunai hasrat?..Insyallah…mungkin ada hikmah apa yang kita impikan tahun…

  • Blogwalking,  Suka Hati,  thanks to Blogger sayang

    Sentap Mak!!

    Assalamualaikum Oh tidak!! rasa macam sedih yang amat tapi tak tahulah kenapa..Ini semua angkara Farah si bublynotes tu.. Tak sangka dia review blog mak ni nyah!!.. Kata-kata yang menyentap lubuk hati akak ni..Mungkin korang tau itu kata-kata biasa dari farah..Tapi yang mengenali farah dan berkawan dengannya mesti rasa kata-kata itu satu penghargaan yang amat sangat. Farah dah tau sikit sebanyak tentang aku nie..Dia tau apa yang berlaku dan apa yang sedang aku lalui..Aku pernah menceritakan pada farah satu ketika dulu..Tapi biarlah rahsia…Thanks farah sudi dengar bebelan akak nie.. Farah orang yang senang untuk berbicara dengannya..Rasa macam dah lama kenal pulak dengan si farah. Of course korang kenal sape empunya blog…

  • Uncategorized

    Kisah “Rumah Kedai”

    Assalamualaikum Rumah Kedai..korang ingat lagi tak cerita nie..Tak salah aku cerita nie dalam awal 80an…Masa tu aku masih kecik lagi.Cerita nie ditayangkan pada bulan puasa je.Setiap kali cerita nie keluar  emak dah ready dok depan tv..tapi masatu tv hitam putih lagi.. ikhsan google Antara watak watak yang berlakon dalam filem nie adalah  Yusof Mohamad (sebagai Pak Halim)Kartina Aziz (Mak Lijah)Sudiro Sukirman (Tapa)Haron Salim Bachik (Remy)Rosnah Mohd Aris (Mak Limah)Zulkifli Zain (Pak Imam)Aliza Abdul Rafar (Aishah)Khatijah Tan (Habsah)Rosnani Yusof (Hanisah)S. Sachithananthan (Dr. Sham) Cerita nie mengisahkan sebuah keluarga yang menguruskan rumah kedai..Rasa banyak episode yang meyedihkan dalam cerita nie.. ikhsan google So,lepas nie TV3 akan menyiarkan drama popular nie semula tetapi dilakonkan…