• INFO,  kisahsidairy.com,  salam jumaat,  Sharing

    11 Doa Amalan Sewaktu memasak untuk Elak Anak Degil

    Assalamualaikum Dah jadi ibu bapa ni,banyak sebenarnya ilmu yang perlu kita pelajari dan patut kita tahu.Nak mengajar anak di zaman teknologi canggih ni memang tersangatlah mencabar. Selain dari usaha mengajar mereka,perlulah diiringi dengan doa supaya Allah swt tu permudahkan urusan untuk kita mengajar anak-anak kita.Banyak ilmu yang perlu aku pelajari untuk mendidik anak-anak aku dimasa sekarang ni.Banyak doa-doa yang patut kita tau dalam kehidupan kita seharian untuk diamalkan.Salah satu yang aku baca disini adalah doa dari masakan ibu. Source:google Orang kata masakan ibu adalah yang paling sedap di dunia. Walau pergi ke hujung dunia sekalipun, seorang anak tetap merindui masakan ibunya sejak kecil walaupun sekadar ikan bilis goreng kicap. Apa…

  • INFO,  kisahsidairy.com,  salam jumaat

    3 Jenis Nafkah Dari Suami

    Assalamualaikum Dari Abu Hurairah, dia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: ‘Sesungguhnya membaca “subhanallah walhamdulillah wa laa ilaha illallah wallahu akbar (Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada sesembahan yang berhak disembah selain Allah, dan Allah Maha Besar)” adalah lebih aku cintai daripada segala sesuatu yang terkena sinar matahari.” (HR. Muslim no. 2695). Hah..yang nie pasti ramai wanita kat luar sana yang suka dengar…ececeh..mesti lepas nie share dengan En.husband kan… Quotes nie aku dapat dari fb..So,aku saja nak share kat korang..kot-kot lah kaum adam tu lupa atau buat-buat lupa…Salam jumaat ye..Jangan lupa kaum adam,hari nie pi solat jumaat…Si hawa jangan pulak pi bershopping ye..Mentang-mentang hari nie masa rehat…

  • persiapan ramadhan,  salam jumaat,  Sharing,  zakat

    Kewajipan Dan Kelebihan Zakat Fitrah

    Assalamualaikum Kewajipan menunaikan zakat fitrah dikenakan ke atas setiap orang yang dikira masih lagi mempunyai makanan yang mencukupi bagi dirinya dan tanggungannya di Aidilfitri. Kewajipan kita menunaikan zakat fitrah dinyatakan oleh Saidina Umar RA berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :- ” Sesungguhnya Rasullullah SAW mewajibkan zakat fitrah daripada muslim, baik hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, iaitu sebanyak segantang kurma atau gandum ” ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim ). Dalam hadis yang lain diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim ,dari Abu Said  Al-Khudry bermaksud :- ” Ketika Rasullullah SAW berada bersama kami, kami mengeluarkan zakat fitrah untuk setiap anak kecil, orang dewasa, merdeka atau hamba sebanyak segantang makanan samada…

  • kisahsidairy.com,  salam jumaat,  Sharing

    Keep Pray For MH17

    Assalamualaikum Sumber :fb Selamat Pagi,Di hari yang mulia ini,mendapat berita yang sangat menyedihkan bagi rakyat Malaysia.Pesawat MAS MH17 dilaporkan terhempas Di Ukraine berhampiran sempadan Russia. Pesawat Itu dalam penerbangan dari Armsterdam ke Kuala Lumpur dengan membawa 280 penumpang dan 15 anak kapal. Lokasi  terakhir pesawat MH17  sumber :sini “Pesawat Boeing 777-200 Malaysia Airline Penerbangan MH17 berlepas dari Amsterdam pada 12.15 pagi (waktu Amsterdam) pada Khamis ke Kuala Lumpur itu dijadual tiba di Kuala Lumpur pada 6.10 pagi waktu Malaysia hari ini. – BERNAMA” Memang amat menyedihkan bila berlakunya tragedi kedua dalam tahun ni..Moga Allah melindungi bumi kita dari segala macam bencana..amin Sama-samalah kita mendoakan yang terbaik untuk pesawat MH17.Segala yang…

  • kisahsidairy.com,  salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Rezeki Itu Rahsia Allah

    Assalamualaikum Salam jumaat semua…Sekadar memperingatkan tentang rezeki yang sentiasa menjadi Rahsia Allah swt.. Hadis Nabi s.a.w. bermaksud: “Barangsiapa tekun beristighfar, nescaya Allah mengadakan baginya jalan keluar dari tiap-tiap kesempitan serta diberi rezeki dari arah yang tidak  di sangka-sangka.” (H.R. Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Hakim) Daripada Abi Dhibah berkata: Usman Ibnu Affan r.a berkata, Sesungguhnya saya perintah kepada mereka supaya membaca surah “al-Waaqiah” tiap tiap malam. Sesungguhnya saya dengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa membaca surah ‘al-Waaqiah’ tidak akan jadi miskin selama-lamanya.”

  • kisahsidairy.com,  pemakanan,  salam jumaat

    Pisang Goreng Cheese Menjadi Peneman

    Assalamualaikum Wah…banyak up entry hari ni..ada orang baca ke..Tak kisahlah orang nak baca ke tak nak..Tapi dah namanya Dairy..Kenalah tulis apa jua perkara dan peristiwa kan.. Dulu dulu aku terkenang Dairy yang cantik molek…La nie dah keman Dairy tu..Kena curi kot!! oh tidak.. Laa nie zaman canggih manggih..Tak payah nak dairy bagai..Walaupun guna jari jugak..Cuma sekarang dah tekan tekan je.. Oh nak citer nie..Selalunya memang hari jumaat aku and sorang budak Telinga Bulat tu memang rajin keluar habiskan duit..hehehe,,Kekdahnya sebab  hari jumaat orang lelaki ramai keluar..Takdepun lebih rehat..Rehat macam biasa je. Walaupun bukan hari jumaat pun kalau dah pepagi buta dok gtalk pasal lapar dan makanan..Atau tetiba rasa keinginan meluap…

  • salam jumaat

    Jumaat kembali lagi

    Assalamualaikum Alhamdulillah…jumaat sudah….salam hari jumaat untuk semua…selamat menunaikan solat jumaat  bagi kaum adam.,. Moga setiap sudut masjid dan surau di penuhi dengan kaum adam…Tahun depan Johor dah pun bertukar cuti rehat kepada Jumaat dan sabtu..tapi itu cumalah untuk kakitangan awam..Tidak pula bagi orang2 swasta..Dsini rasa sedikit terkilan kerana tidak diselaraskan berikutan sumbangan orang swasta untuk ke masjid pada hari jumaat adalah sedikit kerana mereka yang bekerja swasta susah nak keluar untuk solat jumaat.Tu pun kadang kadang kena bertukar tukar..Tapi nak buat macam mana..dah ditetapkan begitu.. lagi satu kalau bab cuti memanglah payah kalau ada pasangan bekerja swasta dan kerajaan..macam manalah agaknya.. Hari jumaat nie apa kata kita berzikir Moga Allah…

  • salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Antara Manusia,Malaikat Dan Syaitan

    Assalamualaikum Jom baca kisahnya dibawah ni Manusia – Eh, dah subuh dah? Malaikat – bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu …. Syaitan – Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ni…awal lagi nie?.zzzzzzzz Manusia – Nak makan, laparlah ?? Malaikat – Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah…. Syaitan – Ahh, tak payahla… dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .. Manusia – Hari ni nak pakai apa ye? Malaikat – Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat.. Syaitan – Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!! Manusia – Alamak, dah lewat! Malaikat – Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat….. Syaitan – Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah? Manusia – Azan sudah…

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE