• kisahsidairy.com,  parenting blogger,  progress,  sel-sel otak berkembang

    Makanan..dia tak pernah tolak!

    Assalamualaikum Sejak dua menjak si Naura Auni ni dah ada gigi,apa juga makanan dia tak tolak..Tapi memang sifat kanak-kanak pun kan,tak menolak makanan yang diberikan pada dia. Kekadang sampai aku naik risau bila dia tak henti makan,yang bestnya orang sekeliling kekadang tak tengok samada makanan tu boleh diberikan pada dia ke tidak.Nak menghalang dari bagi makan,kekadang ada yang orang boleh terima dan ada jugak yang boleh terima. Sampai aku tak tau makanan yang dah masuk dalam perut dia tu.Yelah,tanpa kita ketahui,kita dah bagi makanan yang tak elok pada dia.Takut pulak terjadi apa-apa dengan kesihatan dan perkembangan diri dia.Seperti yang aku baca di majalah pama,bayi tidak memerlukan kalori,apa yang diperlukan oleh…

  • INFO,  kisahsidairy.com,  parenting blogger,  progress,  Tips

    Tumbuh Dah Gigi Sebatang Naura

    Assalamualaikum Naura dah ada gigi sebatang..Biasa budak kalau nak tumbuh gigi,mesti air liur dia meleleh je kan..Masa mula-mula Naura tumbuh gigi tu dia demam.Air lur jangan cakap lah..meleleh saja. Seperti yang aku baca dari babycenter,satu daripada 2,000 bayi dilahirkan dengan sebatang gigi atau dua.Tetapi majoriti bayi tumbuh gigi pertama mereka pada usia enam bulan atau tujuh bulan. Bagi bayi yang cepat tumbuh gigi,puncak gigi(biasanya gigi kacip atau insisor tengah yang terletak di rahang bawah) akan muncul seawal bulan ketiga,sementara bayi yang lambat pertumbuhan gigi mungkin perlu tunggu sehingga dia berusia hampir setahun, Nampak tak gigi nan sebatang tu Gigi yang terakhir(gigi geraham kedua,terdapat di bahagian dalam rahang atas dan bawah)…

  • kisahsidairy.com,  nur naura,  parenting blogger,  progress,  Tips

    Sikit je lagi,Dia dah pandai berjalan

    Assalamualaikum Umi yang terlebih excited bila anak dah mula pandai nak berjalan ni kan..Emmm..Nampaknya umi kena cergaskan lebih la fizikal.Kalau dulu,kakaknya dah tau macam mana agresifnya dia bila dah dapat kaki ni,Ini adik dia pulak. Sekarang ni,mesti nak cari tempat untuk dia berdiri..Bila dah berdiri,mulalah dia akan lepaskan tangan dari tempat berdiri tu contohnya almari dan katil.Mula-mula lepas sebelah tangan je,lepas tu barulah sebelah pulak.Kalau kakak dulu, dia boleh berjalan masa dia berumur setahun tiga bulan.Lambat sikit,mungkin dia tumbuh gigi dulu.Kata orang ,bila tumbuh gigi dulu,lambat jalannya.. Tingkat baju umi dia pun jadilah dia nak pegang.Lepas tu bila nak turun,tak boleh..Selalunya aku akan biarkan je dahulu,bila dia dah mula menangis.Baru…

  • kisahsidairy.com,  motherhood,  nur awfiyah,  nur naura,  parenting blogger,  progress

    Naura Dah Meniarap!!

    Assalamualaikum Wah..Pepagi mengantuk sangat..Tak taulah kenapa lately ni badan memang cepat letih..Nak buat kerja rumah pun dah malas..Apatah lagi nak lipat baju.Lagi lah sekarang ni air on/off je adanya..Kena catuan ni,rasa penat pulak.Yelah..bila dah ada air ni,nak kena rushing pulak untuk simpan air,basuh segala baju.Kemas rumah,mop lantai,bilik air semua bersihkan.Kang dah takde air ,payah la nak buat kerja tu semua kan.. Sebenarnya entry pagi ni bukan lah sebab nak cerita pasal catuan air,Nak bercerita pasal anakanda kedua dalam rumah kami.Bulan ni dah pun 3 bulan.Tapi dia punya progressive sangat la cepat..Itu yang aku rasa la..orang lain tak rasa..hehehe..Dah nak meniarap Oiii…Memanng dia dah start mengereng dari umur dia dua bulan…

  • kisahsidairy.com,  motherhood,  parenting blogger,  progress

    Permainan yang paling diminati Awfiyah bila ke Shopping Complex

    Assalamualaikum Memang seronok sebenarnya melayan anak dara sorang ni bermain.Niat hati dia nak main kereta yang pakai remote tu,memandangkan ia akan menyusahkan ummi dia dan dia pun tak lah memandai lagi nak main.so batalkan jelah niat tu ye nak!! Satu permainan yang paling awfiyah suka dan cari bila ke shopping complex atau di mana-mana sahaja ada. Apa bendalah pun aku tak tau nak cakap benda ni.Alah..yang masuk duit 50 sen tu..meh aku tunjuk gambar. Hah! nilah yang aku maksudkan.. Cuma tak pandai nak sebut ape benda ni..hahaha…Kalau dia jumpa benda ni,confirm dalam 3-4 ringgit malaysia ummi kena spend kat sini.Duit syiling ummi sentiasa ada dalam beg duit.Kot la kat pasaraya…

  • kisahsidairy.com,  parenting blogger,  progress

    Permainan Yang Merangsang Perkembangan Kanak-Kanak

    Assalamualaikum Dekat entry sebelum ni aku pernah bagi tau kan,aku nak cari aktiviti atau permainan macam mana yang boleh merangsang tumbesaran kanak-kanak ni. gambar ihsan cik google Puas dok menggoogle dan baca tentang tu,akhirnya aku berjumpa jugak.Then,aku nak sharelah jugak kat blog ni,mana tau di masa hadapan aku perlukan maklumat tentang ni lagi. Permainan dengan kanak-kanak ni memang tak boleh dipisahkan,takde kat dunia ni,kanak-kanak tidak bermain.betul tak..Alat permainan ni sebenarnya penting untuk Perkembangan otak dan sistem saraf khususnya bayi yang berumur 0 hingga 5 tahun. Bila anak kita bermain atau membuat sesuatu aktiviti,kita perlu pastikan faktor seperti fokus,pergerakkan,penyelesaian masalah dan kebolehan mengingat menjadi ukuran pertama alat permainan.Aktiviti seperti mengenal dan…

  • kisahsidairy.com,  motherhood,  nur awfiyah,  parenting blogger,  progress

    Bila Si Dia Dah Dapat Kaki

    Assalamualaikum Semakin hari semakin suka benar tengok keletahnya.Bila dah dapat kaki ni lain benar perangai dia..Semakin suka menyakat dan berjalan tanpa orang pegang tangan dia. Oh ye..Dapat kaki tu maknanya dah pandai berjalan la..Kalau dulu bertatih,sekarang ni dah tak payah nak tatih lagi..Mujur belum berkejaran je lagi. Mungkin ada  sesetengah orang berpendapat Nur awfiyah lambat berjalan.Umurnya setahun 2 bulan,barulah dia boleh berjalan..Aku tak kisah sangat,walaupun ada beberapa ahli keluarga yang amat risaukan dia yang lambat berjalan..Tapi kerisauan tu aku tak ambil peduli pun.Sebab bila Nur awfiyah dah pandai berjalan,mengadu pulak penat nak menjaganya..hailah orang tu,,,sabar jelah kan..Tak payah ler nak mention nama tu..hehehe Masuk ni,kasut kedua awfiyah yang dibeli oleh…

  • kisahsidairy.com,  nur awfiyah,  parenting blogger,  progress

    Dah Pandai Demand!

    Assalamualaikum Cerita pasal Nur awfiyah,anakanda kesayangan sorang tu..Wah..semakin hari dah semakin demand..Cerita malam tadi.Babah dia ajak pi Mr.DIY yang berdekatan dengan rumah..Aku ada cerita kat entry ni pagi tadi. dalam entry Si Pulut Mangga tu. Bawak pi masuk Mr.Diy memandangkan aku tak pernah lagi masuk kedai yang berhampiran dengan rumah tu.Tujuannya nak cari padlock untuk rumah baru aku tu.Jalan-jalan kat tempat mainan,Uih…kemain lagi muncung ikut sekali dengan telunjuk nakkan mainan..Bila tak bagi,amboii..anak dara sorang tu menjerit.Habis satu kedai tu dengar suara dia..Pandai pulak tu memilih…Tapi pilihannya tu takdelah mahal mana pun.Cuma barang mainan tu tak sesuai dengan dia..Kecil sangat-sangat. So,memang tak berani nak beli,Pilihkan mainan yang lain pulak..Ok..diterima..Lepas tu bila…

  • kisahsidairy.com,  motherhood,  nur awfiyah,  parenting blogger,  progress

    Nur awfiyah Dah Potong Rambut

    Assalamualaikum Hailah tajuk entry ni..hahaha…memang tak de langsung tarikan SEO kan..ah…tak kisahlah..Nama pun parenting,ada jugak tajuk yang suka hati nak letak kan.. Lepas dia sakit tuari,aku pernah cerita kat sini , timbul ruam-ruam pada badan dia pulak terutamanya di bahagian leher..Lepas tu sibuk menggaru-garu rambut dia..Aku ingat ada kutu ke ape,belek-belek memang takde..Bila malam pulak dia memang berpeluh walaupun dah buka kipas tu kuat untuk dia..Takut jugak kalau dah buka kuat sangat kipas tu,dia tak sihat pulak.. Last-last,lepas cakap ngan en.husband,aku bawak Nur awfiyah jumpa auntie sally merangkap tukang gunting di taman aku duduk ni.                     Selepas          …

  • kisahsidairy.com,  motherhood,  nur awfiyah,  parenting blogger,  progress

    Dah Berkejaran Dengan Dia!

    Assalamualaikum Seronok sebenarnya bila cerita perkembangan terbaru dari Nur awfiyah ni..Dah macam macam karenah yang membuatkan ummi dan babah tersenyum.Dan..kadangkala geram jugak kan..heheh Dah 7 bulan ni,dah pun pandai menyiarap dan mengengsot ke depan…Semakin lama semakin laju nampaknya dia kedepan..Kalau dengan walker jangan cakap lah..Sampai ke dapur dia ronda. Lagi satu,kat rumah ni dah tak boleh nak berhias bagai dah..Kerusi meja semua tolak tepi bagi memberi ruangan kat Nur awfiyah ni berjalan-jalan..Semua pasu bunga dan perhiasan terpaksa dialihkan kerana bila dah naik walker,dah boleh berjalan sana sini,mulalah dapat tarik alas meja,pasu bunga..akuarium ikan kecil tu pun dia nak tarik jugak..Penyudahnya ummi terpaksa lah kemas buat naik rumah atas… Sekarang ni…