Siakap Kengsom pertama kali umi memasaknya

Siakap Kengsom pertama kali umi memasaknya | Macam jakun sikit bila pertama kali masak Siakap Kengsom ni

Sebenarnya dah lama nak buat resepi Siakap Kengsom ni.Tapi bila ada satu bahan yang tak cukup, malas nak buat sebab nanti rasa tak berapa nak sedap kan?

So, bila pagi Ahad tu ke pasar, terus cari barang memasak untuk siakap kengsom.Padahal bukanlah susah sangat pun nak memasaknya.

Kalau ikutkan resepi dari pakcik google, umi istilahkan macam masak asam rebuslah.

So, semalam, terjadilah Siakap Kengsom dan lauk pauk yang lain demi menjamu tekak ahli keluarga.Tak ramai ahli keluarga..3 ketul tu je 😛 

Nanti umi update resepi Siakap Kengsom ni khas untuk diri sendiri.hahaha…

Antara menu yang umi masak adalah :

Oh ya, umi dahulukan dengan buah naga.Masa ke pasar hari tu, teringat nak beli buah-buahan.Dapatlah buah naga dan pisang.Pisang wajib setiap kali pi ke pasar sebab pisang salah satu kegemaran dak Naura

Ayam goreng kunyit untuk Naura.Ni namanya goreng kunyit bodo je sebab takde cili dan bahan lain.Nampak cili dalam pinggan tu memang tak menjamah ler anak dara sorang tu

 

Ikan goreng umi saja buat tambah-tambah..Last-last tak habis masuk peti ais.Besok umi nak kicapkan dia..settle satu menu..hahahah

Ulam-ulaman aka sayur untuk melengkapkan hidangan.Kunyah je butterhead ni sama je macam umi goreng sayur.Cuma ni khasiat dia lagi banyak dari sayur yang digoreng..kan..kan :mrgreen: cakap malas kan senang….

Sementara umi tengah rajin menghapdet. menangkap gambar dan menghias.Kang kalau dah malas, mana maunya umi nak tangkap gambo semua..Sampai keletihan umi ko ahad tu.Pagi pergi pasar, balik siapkan Naura, hantar sekolah, balik rumah lipat baju, kemas rumah, main game jap, update blog jap.rehat sekejap.2.45 terus berdezup ambil dak Naura terus ke Kipmart sebab nak cari ubat babah.Kalau tak memang tak kose umi nak redah pi sana..

Makin tua ni, makin cepat penat.Rasa buat kerja sikit je.Penatnya mcam kemaskan sekar tanah..haduii..Nak pencen makan gaji, dok rumah pun penat jugak..hahaha..Tapi kepuasan..betul ke idak..

Tengah fikir hari nak masak apa pulak..

8 thoughts on “Siakap Kengsom pertama kali umi memasaknya

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.