Rumah Melayu Melaka Dan Keasliannya

Assalamualaikum
Cerita sikit tentang aku nie ek..Korang pun tau kan Melaka mempunyai pelbagai cerita  zaman dahulu kalanya.begitu juga tradisi-tradisi Melayu Melaka Nie.Bukan masuk part tentang cerita aku nie okeh!
Ha nie baru masuk partnya.Memang sebelum kahwin dengan orang Melaka nie,Secara serius baru dua kali aku pijak tanah Melaka.Tapi bila dah berkahwin dengan orang Melaka nie,Tanah Melaka pun dah boring dengan aku..heheh..memang dok kerap ulang alik Melaka la..
Nih aku nak cerita sikit tentang rumah yang selalu-selalunya kami akan singgah setiap kali balik Melaka ialah Rumah Mak Tua.Kenapa panggil rumah Mak Tua,Rumah nie kepunyaan Nenek suami aku.kiranya Maknya mak mentua aku..heheh..same jerk kan..
Kitorang atau orang Melaka panggil Mak Tua(nenek).Aku sempat la jumpa arwah sebelum kahwin 2 tahun lepas.Sehari selepas kami berkahwin,arwah meninggalkan kami semua.So berhoneymoon la aku di Melaka ni.
Yang bestnya,Kalau tak silap aku,rumah rumah disini pernah ditayangkan di tv tau.Aku tak berapa nak ingat cerita apa lagi ye..Yang aku ingat en.Husband cakap Sumpahan orang Minyak dilakonkan disini..
Rumah Mak Tua nie dekat je dengan rumah Demang Tu..alah yang cerita hang Tuah Bersaudara tu la…
Masa aku mula-mula masuk rumah nie,Rumah nie hanya dijaga oleh seorang ahli keluarga Demang yang kurang upaya..Dialah yang rajin membersihkan persekitaran rumah nie.La nie,telah diserahkan kepada Perbadanan negeri Melaka untuk diurus selia..Masuk dah kena bayar ok..
Kalau korang nak tau cerita sebenar pasal rumah nie,sila google..tu yang aku tau jerk.
Berbalik kepada rumah Lama Melaka nie,Aku dapat merasai bagaimana meginap dan suasana malam hari.Seronok walau nyamuk suka untuk mendekatinya.Terdapat ciri-ciri kemalayuan yang tinggi tau..Bukan diperbuat kayu yangdah diproses..Korang boleh tengok PIC kat bawah nie.Walaupun dah kelihatan usang,tapi masih kuat tau..Rasanya dah berpuluh-puluh tahun gaknya rumah nie..Aku lupa nak soal siasat.Rumah mak Tua nie,dah ramai pelawat dari negara asing..Tuari baru je balik pelancong dari Jepun.Tersipu malu kakak saudara aku yang menjaga rumah nie,bila pelancong tu nak amik gambo dia..hehe
Serius panjang entry aku nie kan
Gmabar nie tanpa di edit dan jugak di crop oleh aku..original gambar aku tampal untuk kroang ye.
gambar dari depan rumah nie

ciri-ciri rumah melaka ada disitu,,tetapi banyak yang diubah jugakla

sengetkan skit kepala korang..nampak tak kayu besar kat situ

aku lupa la apa nama orang panggil..loteng kot..sbb dekat merlimau nie dlu air naik..
sekarang depan rumah dah xde pantai.kalau korang nak tau tempat nie adalah di Merlimau Pantai..

rumah nie ibu tunggal yang duduk…
Kalau nak diikutkan..Rumah Melaka nie mempunyai tangga yang cantik-cantik macam nie
sumber google ye..
cantikkan tangga rumah nie
kalau nak tau lagi,belakang rumah Mak Tua nie ada Padi..Jadi taklah sekarang nie aku jakun kalau jumpa padi,..hehehe..Di bawah rumah Mak Tua nie ada satu tempat penyimpanan padi tau..Laa nie dah xde dah..
 sampai sini la yerk..kang panjang sangat korang taknak baca…hehehe..

siti Rohaida

Mommy Blogger | Johor Blogger (JDT Blogger) For Any Collaboration | Events | Review | Sponsorship Email : sitirohaida81@gmail.com

40 thoughts on “Rumah Melayu Melaka Dan Keasliannya

  • August 16, 2013 at 6:50 am
    Permalink

    Kita suka rumah-rumah macam ni. Coz ada ciri-ciri lama dan selalunya sejuk bila duduk kat rumah ni kan aida…

    Reply
  • August 16, 2013 at 9:26 am
    Permalink

    Memang cantik rumah tradisional melaka, terutama trademark iaitu tangga! Kesenian orang dulu2 memang tidak terbanding…sungguh menarik, penuh dgn simbolik dan sebab2 tertentu.

    Reply
  • August 16, 2013 at 10:32 am
    Permalink

    habis terteleng kepala dok nak tgk gambaq..hihihi
    akak suka tang tangga tu cantik sangat

    Reply
  • August 16, 2013 at 11:55 am
    Permalink

    deno suka sangat rumah2 melaka ni.. kalau ke melaka mesti tangan tak henti2 amik gambar rumah tradisi melaka.. mmg cantik!

    Reply
  • August 16, 2013 at 7:10 am
    Permalink

    adik dduk melaka 🙂 tapi adik tengok umah melaka kat mini malaysia je.akak dah perna pegi mini malaysia??kalau belum meh meh datang bukit katil kita pergi sama-sama haha…

    Reply
  • August 16, 2013 at 7:17 am
    Permalink

    Cantik. Suka tgk umah2 kampung mcm ni. Pastu dikelilingi pokok2. Sejuk jer mata memadang.

    Reply
  • August 16, 2013 at 8:03 am
    Permalink

    rumah melaka memang unik… *_^ …kak eda, cam rasa nak plan bila nak balik melaka pas tu sekali ngan akak..wakakaka…boleh kita meronggeng… *_^

    Reply
  • August 16, 2013 at 9:16 am
    Permalink

    macam penah perasan je rumah tu…sy orang melaka jugak =)

    Reply
  • August 16, 2013 at 2:06 pm
    Permalink

    cantik tul rumah yg gambar first tu… 🙂

    Reply
  • August 16, 2013 at 2:19 pm
    Permalink

    rumah melaka dengan tangga batu memang x boleh dipisahkan… hehehe

    Reply
  • August 16, 2013 at 8:11 pm
    Permalink

    Cantik2 rumah melaka nie.. hari tue farah p melaka naik cruise nmpk la rumah2 mcmni yg dihias cantik.. kalau la dpt bermalam mesti best… 😉

    Reply
  • August 17, 2013 at 5:13 am
    Permalink

    saya memang suka gila dengan rumah melayu lama (tradisional ni) nak2 lagi yg rumah papan dua tingkat tangga batu & halaman luas.. masa balik dari kg aritu guna jalan lama.. sampai bota tu tgk rumah2 kampung kat situ majoriti masih berkonsepkan tradisional.. Ya Allah rasa macam nak singgah je. cantik sangat. tapi apakan daya takde sedara mara kat situ

    Reply
  • August 17, 2013 at 6:39 pm
    Permalink

    RUMAH DEMANG ABDUL GHANI SEKARANG DITADBIR OLEH PERBADANAN MUZIUM MELAKA (ERZIM)..

    SAYA KALAU ADA DUIT BANYAK, NAK BUAT RUMAH MACAM RUMAH MELAKA.. CANTIK.. 🙂

    Reply
  • August 18, 2013 at 3:08 am
    Permalink

    Wauu menarik.. jadi rumah mak tua dah jadi macam muzium la ek.. semoga kekal ke anak cucu..mmg xder org buat dh sekarang..design rumah dah jauh berubah..

    Reply
  • August 17, 2013 at 7:35 pm
    Permalink

    he3..rasa mcm beljar blik je =) dlu pnh jugak bt research sal ni..rumah melaka cantik..tngga dia yg femes n unik..suka tgok..dlu pn pnh tggal kt selandar Melaka..

    Reply
  • August 18, 2013 at 2:51 pm
    Permalink

    Salam.

    Abah lana salu ckp, rumah melaka ni uniknya pada tangga batunya la 🙂

    Reply
  • August 19, 2013 at 5:07 am
    Permalink

    unik rekabentuk rumah ni.. semoga ianya terus kekal untuk tatapan generasi akan datang..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *