August 8, 2020
20 menu berpantang bersalin normal dan czer

20 menu berpantang bersalin normal dan czer

Ramai betul kawan-kawan umi yang mendapat cahaya mata tahun ni.Alhamdulillah, bertambah umat Nabi Muhammad SAW.Bermulalah episod berpantang selama 40 hari dan makan menu berpantang untuk mereka yang bersalin normal dan czer ni.Untuk lebih sihat dan bertenaga.

 

Baca seterusnya: Pengalaman bersalin Czer

Dalam pantang ni kita kena lebihkan pengambilan halia dan bawang putih tau.Sebab apa, selalunya ibu berpantang ni memang banyak angin.So, dua benda ni memang bagus untuk menghalau angin tu jauh-jauh.Dan sangat perlu dielakkan pengambilan lada hitam kerana boleh menyebabbkan bayi kuning dan tambah mommies yang ceaserean tak boleh ambil lada hitam ni.Jadi kita perlu tahu kenapa kia  perlu jaga pemakanan waktu kita berpantang.

Kenapa ibu berpantang perlu menjaga pemakanan semasa mereka dalam tempoh berpantang?

1. Memulihkan sistem dalaman ibu bersalin.
2. Mengelakkan angin masuk dalam badan dan menyebabkan sakit-sakit badan.
3. Memulihkan luka akibat bersalin.
4. Makanan yang dimakan oleh ibu dalam pantang tidak akan memudaratkan ibu itu sendiri. Contohnya yang akan menyebabkan gatal di luka bersalin dan luka yang lambat sembuh.

 

dan kebanyakkan menu yang kita ambil waktu berpantang mestilah ikan kan.Dan kita juga perlu tahu ikan yang boleh dan tidak boleh kita ambil waktu waktu berpantang tu.Jadi, kita tengok pulak senarai ikan yang boleh dimakan semasa berpantang ye.

Senarai ikan yang boleh dimakan semasa berpantang

1. Ikan haruan
2. Ikan yu
3. Ikan selar
4. Ikan gelama
5. Ikan jenahak
6. Ikan merah
7. Ikan tenggiri
8. Ikan kurau
9. Ikan bawal putih
10. Ikan senangin
11. Ikan kerisi
12. Ikan kod
13 Ikan bilis
14. Ikan siakap
15. Ikan salmon

Jadi apa yang menuberpantang untuk mereka yang bersalin normal dan czer ni.Di bawah ni umi senaraikan 20 menu resepi berpantang untuk mommies cuba ya.Hah !! pada kawan-kawan umi tu boleh rujuk entri ni, semoga bermanfaat untuk korang 🙂

Resepi berpantang Sup Ikan Tenggiri

Bahan-Bahannya

  • Ikan tenggiri
  • Sedikit minyak bijan
  • 4 ulas bawang putih dicincang halus
  • Seulas halia diketuk
  • 1 biji tomato
  • sedikit daun sup atau daun ketumbar (umi lebih suka menggunakan daun ketumbar)
  • Sedikit garam

Cara-caranya

  1. Panaskan minyak bijan di dalam kuali dan tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan udara dan tomato.Setelah mendidih, masukkan ikan dan daun sup.Perasakan dengan garam
  3. Biarkan seketika dan tutup api.Sedia untuk dihidangkan

Resepi berpantang Ikan Haruan Kukus

Bahan-Bahannya

  • 1 ekor ikan haruan
  • 1 keping cendawan hitam – direndam dan dihiris halus
  • Sedikit halia – hiris halus
  • 2 ulas bawang putih – hiris halus
  • 1 sudu besar serbuk lada hitam
  • 1 biji limau nipis -ambil jusnya
  • Garam secukup rasa
  • Udara secukupnya
  • Sedikit daun bawang dan daun ketumbar dihiris halus

Cara-caranya

  1. Kukus ikan selama 20 minit
  2. Masukkan cendawan hitam, halia dan bawang putih
  3. Masukkan sedikit udara dan biarkan mendidih.Tambahkan lada hitam, jus limau dan bawang putih
  4. Sebelum dihidangkan, taburkan daun bawang dan daun ketumbar.

Resepi berpantang Ikan bawal putih berlada

Bahan-bahannya

  • 2 Ekor ikan bawal putih – ambil isi sahaja
  • 1 sudu serbuk lada hitam (guna sudu besar)
  • 1 sudu besar serbuk jintan manis
  • Bawang putih, halia dikisar halus
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • 2 sudu besar pati asam jawa
  • 1 biji cili merah dan hijau -dihiris halus
  • garam secukupnya

Cara-caranya

  1. Bersihkan ikan dengan tepung gandum untuk hilangkan hanyir pada ikan
  2. Gaulkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit.Goreng sederhana garing dan ketepikan.
  3. Tumis halia dan bawang putih hingga kekuningan.
  4. Masukkan jintan manis, dan Pati asam jawa.Masukkan gula dan pilih mendidih
  5. Masukkan lada hitam dan perasakan dengan garam.
  6. Kemudian masukkan ikan dan seterusnya kuah pecah minyak. Masukkan bawang besar dan cili yang dihiris dan siap untuk dihidangkan

 

Resepi berpantang ikan bawal kukus halia

Bahan-bahannya

  • 1 ekor ikan bawal putih
  • 11/2 inci halia- hiris halus
  • 1 inci kunyit – hiris halus
  • 3 ulas bawang putih – hiris halus
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • garam
  • 1 batang karot dan bunga kobis

Cara-caranya

  1. Lumur ikan dengan kicap, lada hitam dan garam.Perat seketika
  2. Letakkan ikan dalam bekas, dan siram baki perapan kicap tadi atas ikan
  3. Tabur bahan yang dipotong tadi atas ikan dan kukus semasa memasak dalam gaya 10-12 minit

 

Resepi Berpantang Ikan Steam

Bahan-bahannya

  • Ikan (boleh guna apa-apa ikan yang tak gatal)
  • Halia
  • 1 biji tomato belah 4
  • Sedikit daun sup dan daun bawang
  • Garam

Cara-caranya

  1. Letakkan ikan yang siap disiang di dalam kuali atau periuk kukus
  2. Letakkan halia yang dihiris dan tomato yang dipotong 4 tadi
  3. Masukkan juga daun sup dan daung bawang serta sedikit garam
  4. Steam sehingga ikan masak

Baca entri seterusnya: Petua Penyusuan Bayi di tempat awam

 

Resepi Berpantang Ikan Singgang

Bahan-bahannya

  • Ikan
  • Udara
  • 1 ulas bawang merah -dihiris
  • 2 ulas bawang putih – dihiris
  • 1cm lengkuas – dihiris
  • 1 batang serai -diketuk
  • 1 keping asam keping
  • garam

Cara-caranya

  1. Rebus air bersama bawang merah, lengkuas, serai, asam keping dan sedikit garam
  2. Biarkan sehingga mendidih dan tambah ikan.
  3. siap sedia untuk dihidangkan

Resepi berpantang Ikan Tenggiri Lada hitam kukus

Bahan-bahannya

  • 3-4 ketul isi ikan tenggiri
  • 1 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • Halia 3cm
  • sedikit serbuk lada hitam
  • 1 sudu kecil sos tiram
  • sedikit jus lemon
  • garam secukup rasa

Cara-caranya

  1. Bersihkan isi ikan, mayang semua bawang, halia dan taburkan dalam pinggang yang sesuai.
  2. Susun ikan dan taburkan lagi bawang serta halia di atas isi ikan
  3. Masukkan sos tiram, garam dan serbuk lada hitam.
  4. Kukus selama 10-15 minit atau ikan masak.

Resepi pantang Sup sayur campur

Bahan-bahan

  • 500ml udara
  • minyak masak
  • serbuk sabar ikan bilis secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • Perencah sup sayur adabi

Bahan-bahan dipotong: –

  • Brokoli 200gm
  • 1 biji lobak merah
  • 1/2 biji lobak putih
  • 1/2 batang saderi
  • 3 helai daun kubis

Bahan hiris

  • 2 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • 1/2 sudu kecil jintan putih

cara-caranya

  1. Didikan udara dalam periuk secukupnya bersama sayur-sayuran
  2. Masukkan bahan hiris, lada hitam dan jintan putih
  3. Masukkan serbuk pati ikan bilis dan perencah sup sayur adabi.
  4. Bila sayur empuk, masukkan garam
  5. kacau rata-rata sebelum diangkat.

Resepi berpantang Sup Ayam berempah

Bahan-bahan

  • 2 ketul ayam
  • sekeping halia dihiris
  • 2 ulas bawang putih dihiris
  • 2 ulas bawang kecil dihiris
  • Sebatang kulit kayu manis
  • 4 biji buah pelaga
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • sekuntum bunga lawang
  • sesudu teh lada hitam ditumbuk
  • biji bijan ketumbar
  • Sedikit lobak merah dipotong dadu
  • hirisan daun bawang dan daun sup
  • Sesudu besar rempah kurma dicampur sedikit udara
  • Udara
  • Garam
  • sup bunjut adabi

Cara-caranya

1. Didihkan udara di dalam periuk bersama sup bunjut adabi. 
2. Masukkan halia, bawang kecil, bawang putih dan kesemua rempah. 
3. Masukkan rempah kurma dan kacau seketika. 
4. Masukkan ayam dan kacau seketika sehingga rempah sebati dengan isi ayam. Biarkan udara mendidih. 
5. Masukkan lobak merah dan pilih merenih sehingga lobak empuk. 
6. Perasakan dengan lada hitam dan garam. 
7. Masukkan daun sup dan daun bawang. Biarkan merenih seketika dan hidangkan.

 

Resepi berpantang Sup lobak putih

Bahan-bahan:
1/2 ekor rangka ayam
1 batang lobak putih
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 sudu kecil serbuk sabar ayam
Garam secukup rasa

Cara-cara:
1. Hiris bawang merah, bawang putih dan halia.
2. Tumis dalam minyak yang sedikit.
3. Masukkan 3 cawan air dan rangka ayam.
4. Biar ia mendidih selama 15 minit kemudian dimasukkan serbuk sabar ayam dan garam.
5. Akhir sekali, masukkan lobak putih yang telah dihiris bulat.
6. Biar ia mendidih sebentar dan boleh dihidangkan.
7. Boleh dihias dengan daun bawang, daun sup dan tabur bawang goreng semasa menghidang.

 

Baca Entri ini: Berpantang selepas Keguguran, Perlu ke?

Resepi Berpantang ayam kukus cendawan hitam

Bahan-bahan

  • 2 ketul dada ayam
  • 3 keping cendawan hitam -direndam dan dipotng nipis
  • 1/2 sudu besar cuka
  • Garam secukup rasa

Bahan A (ditumbuk)

  • 20gm halia
  • 4 ulas bawang putih

Bahan B (ditumbuk)

  • 1 sudu besar ketumbar
  • 1/2 sudu besar lada sulah
  • 1 sudu kecil jintam manis
  • 1 sudu kecil jintan putih

Cara-caranya

  1. Lumurkan ayam dengan halia, bawang putih dan garam
  2. Perap ayam selama 30 minit
  3. Kukus ayam sehingga masak
  4. Tuangkan cuka, cendawan hitam dan bahan tumbuk B
  5. Kukus lagi selama 5 minit dan siap dihidangkan

Resepi pantang ikan panggang Halia muda

Bahan-bahan:
Bahan A:

2 ketul ikan tenggiri
1 biji limau kasturi (ambil jusnya)
Serbuk kunyit secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak masak

Bahan B (Dihiris):
30gm halia muda
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

Cara Penyediaan:
1) Lumurkan bahan A pada ikan.
2) Perapkan selama 30 minit.
3) Panggang ikan hingga masak.
4) Panaskan sedikit minyak.
5) Tumis bahan B hingga naik bau.
6) Angkat dan taburkan di atas ikan panggang.

Resepi pantang Sawi Tumis Air

Bahan-bahan:
Seikat sawi
1 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
Sedikit serbuk lada hitam
Sedikit ikan bilis yang sudah dikopek dan dibersihkan
Sedikit minyak untuk menumis

Cara Penyediaan:
1. Panaskan kuali dengan api sederhana.
2. Tumiskan sekejap bawang putih, bawang merah dan ikan bilis.
3. Masuk udara ke dalam kuali.
4. Kemudian letakkan sayur sawi dan serbuk lada hitam.
5. Kacau sebentar dan tutup selama 2 – 3 minit.
6. Tumis sehingga sayur-sayuran.
7. Siap untuk dihidangkan.

Resepi pantang Ikan bilis berkunyit

Bahan-bahan:
50 gm ikan bilis (digoreng)
20 gm ibu kunyit
2 sudu kecil lada hitam
Pucuk pegaga atau daun selom secukupnya

Cara Penyediaan:
1. Tumbuk kasar ikan bilis bersama ibu kunyit dan lada hitam.
2. Siap untuk dimakan bersama ulam ulaman.

 

Resepi pantang Daging Grill

Bahan-bahan:
Minyak zaitun
Daging segar segar lembut (kami guna daging sapi Australia)
Bawang putih (hiris2)
Halia (hiris2) Serbuk
lada hitam (kasar)
Serbuk lada putih (halus)
Oregano
Rosemary
Garam halus

Cara-cara:
1. Bersihkan daging. Perap daging semalaman atau jarak-waktu 30min. dengan bahan2 atas.
2. Panas kan olive oil dlm non stick pan atau kuali pemanggang ajaib. Grill daging tadi sehingga masak. Isteri xsuka atas tukang masak. Ketepikan.
3. Goreng bawang putih Dan halia sehingga garing. Siap !!

Kredit kepada: Kyrin Lynda Caterer

 

Resepi Pantang Serunding Halia

Bahan-bahan:
Halia
Lada hitam
Garam
Ikan bilis – goreng
Bawang putih – goreng
Cara memasak:
1) Sagat halia dan perah / tapis airnye
2) Goreng halia yang disagat tadi dengan api sederhana dan garing. Dah siap goreng, toskan minyak
3) Campurkan halia goreng, ikan bilis goreng, bawang putih goreng, garam dan lada hitam
4) Gaul sebati dan simpan dlm bekas.

Resepi Pantang Ayam Masak Bijan

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam
2 ketul daging ayam
1-2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar minyak bijan
Bijan goreng secukupnya
Garam secukup rasa
Udara secukupnya
BAHAN-BAHAN DIHIRIS
30gm halia tua dihiris
Cara-cara:
1) Masuk semua bahan daun daun pegaga dalam periuk dan kacau sehingga mendidih.
2) Perlahankan api dan biar kuah pekat.
3) Masukkan daun pegaga sebelum diangkat.
* Kunyit dibuat minuman sebagai jamu tambahan bagi ibu yang bersalin.Tujuannya untuk mengecutkan rahim dan mencuci darah.Ia juga mampu mengembalikan kecergasan badan dan menyembuhkan luka dalam.
Kredit resepi: Resepi sahabat

Resepi pantang Ikan masak Pindang

Bahan-bahan:
2 keping ikan merah
1-2 keping asam keping
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Bahan-bahan yang ditumbuk:
10gm kunyit
10-15 biji lada hitam
Bahan-bahan yang dihiris:
30gm halia
2 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
Cara -cara:
1) Masukkan kesemua bahan tambahan ikan ke dalam periuk.
2) Didihkan di atas api lambat.
3) Masukkan ikan dan didihkan lagi hingga masak. * Lebih banyak halia dan bawang putih, lagi bagus untuk pembuangan angin.Kurangkan lada hitam kompilasi menyusukan bayi.

Resepi pantang Ayam panggang Selera Pantang

Bahan-bahan:
500gm ayam
1/2 cawan air
1 batang serai (diketuk)
1 sudu kecil jintan manis
1 1/2 sudu kecil jintan putih
Air asam jawa secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak masak
Bahan-bahan Kisar:
20gm halia
10gm kunyit hidup
10gm lengkuas
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Cara-cara:
1) Perap ayam dengan garam bersama bahagian kedua bahan yang dikisar selama 1 jam.
2) Panggang sehingga masak.
3) Panaskan sedikit minyak.
4) Tumis bahan kisar selebihnya hingga naik bau.
5) Masukkan serai, jintan manis, jintan putih, air asam jawa dan garam.
6) Tambah udara dan pilih mendidih.Curahkan ke atas ayam tadi.
Kredit kepada: Faezah ismail
Jadi, ini lah 20 menu resepi berpantang untuk rujukan kawan-kawan umi tu ye.Maaf tak dapat nak menjengah korang sebab risaukan baby tu kan, Nantikan je hadiah umi tu sampai ye.Nanti ada menu-menu lain yang korang boleh search kat blog umi ni.Yang baru-baru bersalin tu, korang boleh tengok menu mudah dan cuba resepi-resepi tu ye.

siti Rohaida

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

View all posts by siti Rohaida →

2 thoughts on “20 menu berpantang bersalin normal dan czer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *