July 6, 2020
cara solat terawih di rumah

Panduan Solat Terawih di rumah bagi wanita

Panduan Solat Terawih di rumah bagi wanita |Lebih banyak pahalanya jika buat di Masjid berbanding di rumah kan?Semua tau akan kelebihan solat terawih jika diamalkan

Tapi untuk mereka yang tak boleh nak datang ke Masjid khususnya para ibu yang ada anak kecil macam umi ni, boleh je buat di rumah.Bukanlah kata Naura tu belum boleh bawa ke Masjid, tapi umi rasa masih tak boleh dibawa sebab dia masih akan ganggu solat umi.Kalau dirumah pun dia ganggu, inikan pulak ke masjid.Jadi umi biarkanlah babah je ke masjid dengan nenek sedangkan umi hanya berterawih di rumah.Solat Terawih boleh dilakukan di rumah.

Bukan itu sahaja, ada sebab lain yang kemungkinan orang lain tak dapat ke Masjid mungkin kerana masjid jauh, tiada kenderaan kekangan kerja atau sebagainya.Sebab tu di kita di ajar cara solat terawih di rumah bagi memudahkan kita mengerjakannya.

Insyallah, moga umi dapat kerjakan lebih banyak solat sunat Terawih di rumah.So, umi kongsikan panduan solat sunat Terawih di rumah bagi wanita.

 

Panduan Solat Terawih di rumah bagi wanita

cara solat terawih di rumah
 
Baca niat solat sunat terawih,dan teruskan solat seperti biasa.Ulang sehingga rakaaat yang anda inginkan contohnya 8,16,20.
 
Surah selepas alfatihah,adalah bergantung kepada surah apa yang anda nak baca.
 
Selesai solat setiap 4 rakaat,baca doa ini:
cara solat terawih di rumah
Selepas baca doa, sambung rakaat yang anda inginkan contohnya 8,16,20.
 
Selesai solat tarawih,baca doa selepas terawih berikut;
cara solat sunat terawih di rumah
Selepas menunaikan solat tarawih,jangan lupa juga solat witir.Di bawah ni korang boleh lihat cara solat witir dan juga niat solat witir.
 
Berikut disertakan sekali cara solat witir  selepas solat tarawih.
 
2 rakaat dahulu,diikuti 1 rakaat.
cara solat terawih di rumah
Selepas 3  rakaat witir baca doa seperti di bawah ni
cara solat terawih di rumah
 
Ramadhan hampir tiba, mungkin kita boleh praktikkan solat ni di rumah bagi mereka yang tidak dapat ke masjid khususnya ibu-ibu yang ada anak kecil.

 

 
 

siti Rohaida

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

View all posts by siti Rohaida →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *