INFO kisahsidairy.com Sharing TIPS

Kelebihan kita Berpuasa Untuk Kesihatan

Assalamualaikum
Alhamdulillah…Dah masuk hari ke lima kita berpuasa..Macam terlalu cepat masa berlalu kan..Alhamdulillah,takat nie takde lagi tinggal puasa..Cuma tinggal terawih je..Sedia maklum la kan bila dah ada anak kecil nie.En.husband pun tahun nie tak dapat nak terawih jugak kerana kesihatan Dia..Insyallah,dah pulih kakinya nanti,berterawih la dia..Moga Disembuhkan penyakit yang datang kepadanya Insyallah..amin
sumber: google
Sebenarnya banyak kelebihan berpuasa yang kekadang kita lupa dan tak pernah ambil tahu..Tapi kalau ikutkan semua orang tahu akan kelebihannya..Mustahil orang tak tau akan kelebihan berpuasa.Cuma kita kekadang yang kurang nak ambil tahu tentang itu.Kalau kita tak taupun,zaman sekarang nie semuanya di hujung jari..Google apa saja yang kita nak tau,pasti dapat jawapannya kan..
Contohnya kelebihan berpuasa untuk kesihatan kita sendiri,Korang nak tau tak…hehehe…
  • Puasa nie memberikan kita kesegaran kepada fizikal dan mental kita sendiri.
  • Puasa jugak bertindak menghancurkan sisa-sisa racun atau toksik dalam darah manusia…Yelah,bila dah berpuasa,kurang lah kita makan makanan,yang tak elok untuk kesihatan dalaman kita kan..
  • Puasa akan memberikan kita kesegaran pada otot otot dan akan membuat kita lebih sihat,segar dan bertenaga..Aku bagi satu contoh yang paling mudah adalah otot mulut kita nie..kalau tak puasa,kita dok asyik mengunyah dan bercakap-cakap kan,jadi bila masanya otot-otot kat mulut kita ni nak berehat…hehehe…betul tak
  • Puasa juga akan memanjangkan umur korang…ha!!!!…hebat kan…so tak rugilah kita berpuasa…hehehe
  • Puasa akan membersihkan diri kita dari dosa dan noda…Cewah..tak menahan noda tu..Tapi betul la tu..Bila kita berpuasa,kita akan menjaga segala perlakuan diri kita terutamanya mulut yang selalu dok sibuk mengumpat orang sana sini tu.khen!!!!
  • Puasa juga membantu kita menghakiskan keracunan yang berada dalam tubuh badan kita ni ha!!Tak ler asyik masyuk je..Keluar tak jugak…adeh!!
  • Bila darah kita nie terlampau berasid,puasa adalah cara yang sangat baik untuk menurunkan PH dan menyebabkan darah kembali alkali.
  • Puasa boleh menurunkan darah tinggi..
  • Puasa boleh menurunkan berat badan..yang ni aku sangat setuju kalau kita betul jaga pemakanan dan pengambilan makanan ler..
  • Puasa boleh membersihkan segala kotoran dalam badan kita.
  • Puasa juga boleh mencerahkan pemandangan mata.yang ni korang fikirla sendiri
sumber :sini
Tips untuk sentiasa segar sehingga berbuka..
Kalau boleh jauhi pengambilan minuman berais kerana ais nie boleh melemahkan badan kita.Perbanyakkan minum air masak.
Bersahur hanya dengan Susu,kurma,kismis dan madu yang dah di blend...insyallah,akan rasa kenyang sepanjang hari…

About Author

Blog about parenting, tips parenting, deco, homeschooling activities, travel and beauty.Welcome to kisahsidairy blog

(28) Comments

  1. ika zulkefli says:

    setuju dgn ismi, kekadang ada yg tahu tp xamalkan..:)

  2. RDZ Z says:

    Alhamdulillah banyak kelebihan yang kita perolehi apabila berpuasa ni kan..jasmani & rohani..

  3. Azlan Strider says:

    sebenarnya banyak kelebihan berpuasa ini…ia juga ibarat memberi badan kita rehat setelah 11 bulan menjalankan kerja peghadaman tanpa henti…

    Regards,
    -Strider-

  4. Byk kbaikan yg tsirat Dan tsurat kan? ?

  5. insyaAllah,mkn kurma je pon boleh kenyang kan.

  6. puasa banyak berikan kesan positive pada diri kita sebenarnya πŸ™‚

  7. terima kasih atas perkongsian

  8. Banyak kebaikan berpuasa ni πŸ™‚

  9. betul byk kebaikan puasa nie πŸ™‚

  10. Ramai antara kita fikirkan kebaikan puasa dgn kesihatan dan diet sihat. Tapi tak ramai gunakan kelebihan bulan puasa dengan melakukan amal ibadah. πŸ™‚

  11. hikmah berpuasa yang perlu kita tahu..bukan sekadar menahan lapar & dahaga

  12. banyak sebenarnya yg baik tentang puasa…tp byk org nampak yg lapar sepanjang hari je πŸ™

  13. Cerah pandangan mata? tapi uncle asyik membuta je…? hehe

  14. kalau lapar tarik je napas dalam2 pastu hembus..

    tak lapar sangat.. tapi haus jek.. musim panas kan.. semuanya ada hikmah.. kalau hari tak puasa,, melantak dah bape kali makan kan.. kesian kat perot.. πŸ™‚

  15. Sebenarnya terlalu banyak kelebihan jika mahu dihurai satu-persatu. Kita semua hanya mentaati perintah dari-Nya..

  16. Setiap apa yg termaktub dlm agama tak boleh dipertikai bahkan pasti ada hikmah yg indah..

  17. Anonymous says:

    salam ramadhan dear…In Shaa Allah , mudah2an kita terlepas dari segala perkara buruk dengan berpuasa.. btw.terima kasih untuk ini..

    http://aisyahambris.blogspot.com/2014/07/thanx-nuffnangers.html

  18. Assalamualaikum kak ida.. sheila belum boleh start berpuasa. tapi rasanya terawih nanti buat kat rumah je. anak kecil lagi, takda siapa nak tolong tengokkan. suami je dapat pergi terawih kat surau… singgah menabung lazada sini~~~

  19. Banyak kebaikan berpuasa sebenarnya. Sampai ada saintis yang mengkaji kebaikan berpuasa ni.

  20. subhannallah banyaknya kelebihan berpuasa.. bayak kebaikan yg tersirat dan tsurat..
    trima kasih bkongsi ya

  21. Alhamdullilah… dah 3 hari puasa. Dua hari kantoi.huhu. byk kebaikannya ^-^ ,thx for sharing β™₯

  22. Ainim Suju says:

    kelebihan berpuasa ni memang jelas dan nyata. semoga kita dapat mengambil keberkatan bulan puasa ni

  23. Memang bnyak kebaikan berpuasa ni..mengelakkan penyakit sebab tak mkan siang hari

  24. puasa ni dpt melatih diri kita agar sentiasa bersyukur ngn rezeki yg telah kita dpt, cuba bygkn kita time lapar, smua benda nak mkn,klu kita pernah buang mknan, terasa mcm mnyesal sgt buang mknan…kan..
    btw slm ramadhan πŸ™‚

  25. betul tuh puasa nih meningkatkan kesihatan kita

  26. Setiap perkara yg Allah perintahkan pasti ada hikmah kebaikannya buat kita semua… subhanallah…

  27. nice sharing

  28. Nice sharing…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *