• dua bentuk dugaan dalam kehidupan
    tazkirah jumaat

    DUA BENTUK DUGAAN DI DALAM KEHIDUPAN KITA

    DUA BENTUK DUGAAN DI DALAM KEHIDUPAN KITA|Perkongsian ini adalah dari pembacaan umi di dalam buku NASIHAT BUAT HATI dari penulisnya HABIB ALI ZAENAL ABIDIN. Kita ni sebagai umatnya kadang kala tak sedar bentuk dugaan bagaimana yang kita hadapi.Kadang-kadang kita tak tahu hakikat dugaan yang dikirim oleh Allah swt  itu adalah yang tidak baik dan tidak menyenangkan kita.Tetapi ia tidak benar kerana ujian dan dugaan adalah segala bentuk cubaan yang datang kepada kita sama ada kita rasa senang atau susah. Apa yang ditulis oleh HABIB ALI ZAENAL ABIDIN ini, dugaan datang kepada kita dalam bentuk keadaan yang berbeza.Ia datang dalam bentuk gembira dan derita. Menerusi ayat dari surah AL-Anbiyak ayat 35…

  • tazkirah jumaat

    ADAB DAN SUNAH YANG PERLU KITA BUAT DI HARI JUMAAT

    ADAB DAN SUNAH YANG PERLU KITA BUAT DI HARI JUMAAT | Nak cari pahala lebih tu sebenarnya banyak.Banyak cara kita boleh lakukan khususnya nak cari pahala di hari jumaat.Cuma perlu ikut adab dan sunah yang perlu kita lakukan pada hari jumaat.   Mungkin antara kita dah tau apa perkara sunah yang wajib kita buat pada hari jumaat untuk mendapat keberkatan Nya.Mungkin pada kita perkara sebegini nampak remeh,tapi bila kita tau kebaikkan dan keberkatan yang kita dapat melakukannya, Mesti kita akan rasa rugi bila tak buat kan.   Antara adab dan sunah yang harus kita buat pada hari jumaat  1.Memperbanyakkan Selawat ke atas Rasulullah S.A.W. Rasulullah S.A.W. bersabda yang ertinya, “Sesungguhnya…

  • tazkirah jumaat

    8 Jenis Rezeki dari Allah swt

    Assalamualaikum Hai korang☺☺Salam jumaat…Moga jumaat ini memberikan kita rezeki yang luas dan diberkati.Sedikit perkongsian jumaat untuk kita isi di dada.Bukan sahaja untuk readers,malah untuk diri aku sendiri.Perkongsian ini aku ambil dari facebook.8 Jenis rezeki dari Allah yang perlu kita ketahui… 8 JENIS REZEKI DARI ALLAH 1.Rezeki Yang Telah Dijamin. ‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ  “Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya.” (Surah Hud : 6).  2. Rezeki Kerana Usaha. ‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى “Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya.” (Surah An-Najm : 39).  3. Rezeki Kerana…

  • tazkirah jumaat

    CARA MENGUNDANG REZEKI ALLAH

    Assalamualaikum Hai korang☺☺Insyallah ramadhan akan melabuhkan tirainya sehari sahaja lagi.Berkongsi satu ilmuan yang di copy paste dari facebook.Untuk pengetahuan dan renungan bersama iaitu cara mengundang rezeki dari Allah swt. – Ada yang mengetuk pintu langit dengan cara setiap pagi memberi 40 nasi bungkus untuk orang miskin. Rutin dia lakukan. – Ada yang mengundang rezeki dengan cara mencium tangan ibunya lalu minta didoakan. – Ada yang mengundang rezeki, setiap minggu dia mendatangi anak-anak yatim, mengusap kepala mereka, membelikan sesuatu untuk keperluan mereka sebagaimana diajarkan Nabi SAW. – Ada yang mengundang rezeki, setiap pagi keluar ke tempat kerja dia rutin bersedekah kepada siapa saja. – Ada yang mengundang rezeki, tiap malam jumaat…

  • tazkirah jumaat

    Tazkirah Jumaat -Perkongsian Jumaat

    Assalamualaikum Hai korang..Salam jumaat dan moga hari ini lebih baik dari semalam.Insyallah..Jom baca surah Al-Mulk. Moga kita diampunkan dosa-dosa dan dijauhi siksa kubur. Moga Allah swt memberikan kita ruang dan peluang untuk memperbaiki diri.Diampunkan dosa dan sentiasa dibuka kan pintu-pintu taubat..Insyallah…amin

  • tazkirah jumaat

    Tazkirah Jumaat

    Assalamualaikum Hai korang☺☺Salam jumaat yang barakah.Moga di penghulu hari ini,apa yang korang inginkan akan terlaksana hendaknya. Sedikit perkongsian di hari jumaat ini,Moga di saat Allah takdirkan bahagia untukmu,tiada siapapun dapat menariknya dari kamu.Saat hatimu terluka,tiada siapapun yang mampu menyembuhkannya melainkan Allah