• nur awfiyah,  nur naura,  parenting blogger,  siblings

    Si kakak Awfiyah dan Si adik Naura

    Assalamualaikum
    Masih lagi berjerebu.Masih lagi perdebatan hangat tentang Budget 2016 kan.Sana sini orang dok pung pang bercerita pasal budget 2016 ni.Bagi aku,bukan taknak amik tau langsung pasal Budget tu,tapi Budget tu macam takde kena mengena orang yang bekerja swasta macam aku ni.Diorang bertepuk tangan pun tentang kenaikkan gaji,Gaji orang kerajaan yang naik,bukan gaji orang swasta.BR1M bertambah??? Takat mana tambahnya kalau lepas ni harga barang akan naik lagi.Harga barang naik berulang kali,tapi gaji kita yang bekerja di sektor swasta ni,tetap tahap tu,Berpulunlah overtime baru nak merasa senang sikit.Orang kata,kalau dapat penuhkan barang makanan kat dapur tu pun dah bersyukur.Bukan kais pagi,makan pagi,kais petang makan petang.
    Apa nak jadi dengan Malaysia,,,Bukan dengan Malaysia,tapi orang yang mentadbir Malaysia,Tetapi bersyukur,Malaysia masih aman,
    Oklah,Malas dah nak ulas lanjut pasal ni.Buat sakit hati je.Kerjalah bagai nak mati untuk sara kehidupan kita.
    Awfiyah dan Naura

    Bila berjalan di shopping complex,ummi memang letak adik Naura dalam stroller.Kakak pulak ummi biarkan dia berjalan.Tapi bila dia tengok adik Naura naik stroller,dia pun nak naik jugak,Nasib baiklah ummi ni kurang kemampuan,kalau tidak,nak jugak beli stroller yang boleh naik untuk dua orang.Macam ni..Tapi disebabkan harga stroller ni separuh dari gaji ummi,memang tak kemampuan la ummi nak beli kan
    Ihsan google..
    Stroller idaman hati..Tapi mampu tengok je.Jadi share lah awfiyah dan Naura dalam stroller yang kecil.Takpelah anak-anak ummi..Moga erat kasih sayang antara kamu berdua.
    Bila dah semakin membesar,awfiyah dah pun boleh terima dan faham sikit-sikit tentang adiknya.Cuma dia suka sangat menyakat adiknya.Ummi memahami,awfiyah masih tak faham apa itu adik kan..Lama-lama mungkin dia faham.Ambil masa jugak lah kan.
    Sekarang ni memang tak boleh lepa lagi adik dan dia,Takut tetiba je adik dia meraung.Dia paling suka tarik baju dan bantal adik Naura.Bila adik Naura guna bantal,cepat-cepat dia tarik bantal tu.Semua bantal kecik,dia yang punya,Kekadang tu,dia memang saja-saja je,hisap susu dan baring sebelah adik dia..
    Lagi pulak sekarang ni,dah pandai nak bercakap,ada je keletah dia yang membuatkan ummi tersenyum.
    Bila dah ada dua anak dara ni,mulalah ummi dia berimaginasi tinggi apabila melibatkan pakaian,permaian dan bilik.Sebabnya,hehehe..bila bab baju,ummi da pun membeli baju yang sama untuk adik dan kakak.Memandangkan diorang berdua ni rapat je umurnya,jadi senang ummi nak beli pakaian diorang,Masa kat AEON tuari,memang seronok beli baju budak-budak ni.Baju-baju lama awfiyah yang masih elok pun,dah turun pada adik dia..So,ummi memang tak beli banyak baju.Cuma untuk akak dia je ummi kena beli memandangkan dia semakin besar.Banyak kot baju yang tak muat untuk dipakai kakak.
    Permainan pulak,menjimatkan okeh!!!..Tak payah la nak beli sorang satu toy,kongsi je.Tapi tak taulah pulak bila si Naura dah pandai nak demand nak satu jugak macam kakak dia,
    Buat masa sekarang ni,ummi lebih selesa tidur depan TV,Sebabnya..Tidur atas katil sangat-sangat bahaya untuk mereka ni.Yelah..Kakak awfiyah memang dah lasak.Naura pun sama.Bangun pagi dah berpusing 360 darjah.Belum lagi kakak dia tu.Kekadang dah terkeluar tilam.Dah ke penjuru,Banyak kali jugak ummi bangun untuk betulkan dia,Itu kalau ummi terbangun.Kalau tak,memang ke pagi la tidur atas lantai..
    Ummi memang berangan nak hias cantik-cantik bilik puteri² ummi ni.Itu kena tunggu diorang dah besar sikit lah nampaknya.
    Ummi harap hubungan adik beradik ni akan akrab dan penuh dengan kasih sayang sehingga ke besar.
    Oklah get to go now!!!Hari ni bekerja halfday,Balik dari kerja,misi nak mencari cermin mata..Nanti cerita kat next Entry.
  • kisahsidairy.com,  parenting blogger,  siblings

    Keletah Nur Awfiyah Bila Dapat Adik

    Assalamualaikum
    Asyik cerita masalah dunia,sesekali selit jugak cerita pasal anakanda² ummi ni kan.Banyak sebenarnya cerita yang nak diceritakan tentang anak syurga ummi ni.Tapi disebabkan tak sempat nak snap gambar mereka berdua untuk dijadikan cerita.Yelah,kang tak letak gambar ,bosan pulak korang membaca.Bila ada gambar ni,ada sikit mood nak membaca tu kan.
    Masa 1st time jumpa adik dia,memang takde respons apa-apa.Mungkin Awfiyah terlalu kecil untuk memahami erti adik kan.Masih lagi manja dengan ummi dia.Selama 5 hari dia tak bersama dengan ummi dia,kerinduan tu sangat-sangat menebal.Bila pandang muka ummi dia masa balik dari hospital tu,terus je nak suruh ummi dia berdokong.Kalau ikut hati nak je dokong fiyah.Lagi satu tido pun tak boleh nak tido dengan ummi dia.Kesian pulak dia,Bila tengah malam,bunyi suara dia nak susu,rasa sebak je sebab ummi dia tak boleh buatkan.Semuanya nenek dia buatkan.
    Bila ummi berkurung dalam bilik,dia ketuk-ketuk pintu bilik panggil ummi dia..Bukan taknak kasi dia masuk,tapi bila masuk habislah dia kerjakan adik dan barang² adik dia
    Sampai sekarang,adik dia dah dua bulan pun,still tak boleh nak ngam..Tapi dah panggil baby..Maklum la dah pandai nak bercakap..
    Lagi satu,suka tengok keletah dia nak pegang baby.
    Korang tengok jelah video ni..
    Dah semakin membesar dia,dah boleh disuruh walau kadang kala tu menyakat ummi dia.Dah pandai sebut beberapa patah perkataan.Dia dengan adik naura tak boleh nak bersama,habislah dia kerjakan adik dia.Dah banyak kali jugak adik dia kena tepuk ngan dia..isk..kakak..tamo..tamo