• INFO,  kisahsidairy.com,  salam jumaat,  Sharing

    11 Doa Amalan Sewaktu memasak untuk Elak Anak Degil

    Assalamualaikum
    Dah jadi ibu bapa ni,banyak sebenarnya ilmu yang perlu kita pelajari dan patut kita tahu.Nak mengajar anak di zaman teknologi canggih ni memang tersangatlah mencabar.
    Selain dari usaha mengajar mereka,perlulah diiringi dengan doa supaya Allah swt tu permudahkan urusan untuk kita mengajar anak-anak kita.Banyak ilmu yang perlu aku pelajari untuk mendidik anak-anak aku dimasa sekarang ni.Banyak doa-doa yang patut kita tau dalam kehidupan kita seharian untuk diamalkan.Salah satu yang aku baca disini adalah doa dari masakan ibu.
    Source:google
    Orang kata masakan ibu adalah yang paling sedap di dunia. Walau pergi ke hujung dunia sekalipun, seorang anak tetap merindui masakan ibunya sejak kecil walaupun sekadar ikan bilis goreng kicap.
    Apa istimewanya masakan ibu sehingga tetap diingati hingga ke akhir hayat?

    Air tangan ibu dan isteri bukan hanya masakan semata-mata tetapi adunan perasaan dan pengorbanan seorang ibu. Air tangan sebenarnya adalah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang wanita yang memasak untuk suami dan anaknya.

    Hasil kajian yang dilakukan pakar motivasi dan psikologi menegaskan bahawa orang yang melakukan kerja dengan penuh kasih sayang, ceria dan tulus, hasil kerjanya akan berkualiti.

    Dorongan si ibu memasak bukan untuk mendapat apa-apa tetapi untuk memberi. Seorang ibu dan isteri yang memasak didorong untuk memberi kasih sayang dan mengenyangkan orang yang disayangi iaitu suami dan anaknya berbanding seorang tukang masak yang memasak atas tujuan untuk menerima keuntungan.

    Ya, itulah perbezaannya seorang ibu dan tukang masak. Si ibu memasak untuk memberi sedangkan tukang masak memasak untuk menerima (keuntungan).

    Bahkan melalui masakan juga, si ibu boleh mendoakan yang baik-baik untuk suami dan anak-anaknya. Ketika memasak, banyak doa yang boleh dibaca untuk kesejahteraan ahli keluarga dan memperbaiki hubungan.

    Ibu boleh memohon kepada Tuhan segala apa yang dihajati melalui masakan yang akan dihidangkan kepada suami dan anak-anak.

    Menyedari betapa berkesannya air tangan, anda yang bergelar ibu perlu ambil peluang menggunakan waktu memasak untuk mencipta kesejahteraan fizikal dan mental keluarga.

    Ini adalah 11 zikir dan doa semasa memasak yang boleh diamalkan oleh wanita yang bergelar ibu.
    1. Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak.

    2.Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “ Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”

    3.Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl  ayat 96  yang bermaksud “ Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.”

    4.Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

    5.Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: “Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata: “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”

    6.Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3  yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.

    7.Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah  137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

    8.Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan.

    9.Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

    10.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.

    11.Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak.

    Semoga hidangan makanan yang dimasak sentiasa diberkati oleh Allah SWT di samping suami dan anak-anak yang makan juga mempunyai akhlak terpuji yang menyenangkan hati.

    Ada sesetengah doa yang selalu aku amalkan setiap kali memasak bubur untuk Naura..Banyak lagi doa-doa yang belum aku praktikkan..Semoga dengan ilmu ni,aku dan readers yang lain dapat manfaatnya.


  • INFO,  kisahsidairy.com,  salam jumaat

    3 Jenis Nafkah Dari Suami

    Assalamualaikum
    Dari Abu Hurairah, dia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: ‘Sesungguhnya membaca “subhanallah walhamdulillah wa laa ilaha illallah wallahu akbar (Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada sesembahan yang berhak disembah selain Allah, dan Allah Maha Besar)” adalah lebih aku cintai daripada segala sesuatu yang terkena sinar matahari.” (HR. Muslim no. 2695).



    Hah..yang nie pasti ramai wanita kat luar sana yang suka dengar…ececeh..mesti lepas nie share dengan En.husband kan…
    Quotes nie aku dapat dari fb..So,aku saja nak share kat korang..kot-kot lah kaum adam tu lupa atau buat-buat lupa…Salam jumaat ye..Jangan lupa kaum adam,hari nie pi solat jumaat…Si hawa jangan pulak pi bershopping ye..Mentang-mentang hari nie masa rehat lama..hehe..aku tak dapat lah nak rehat lelama…Standard time je..
    sumber:fb
  • persiapan ramadhan,  salam jumaat,  Sharing,  zakat

    Kewajipan Dan Kelebihan Zakat Fitrah

    Assalamualaikum
    Kewajipan menunaikan zakat fitrah dikenakan ke atas setiap orang yang dikira masih lagi mempunyai makanan yang mencukupi bagi dirinya dan tanggungannya di Aidilfitri.
    Kewajipan kita menunaikan zakat fitrah dinyatakan oleh Saidina Umar RA berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :-
    ” Sesungguhnya Rasullullah SAW mewajibkan zakat fitrah daripada muslim, baik hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, iaitu sebanyak segantang kurma atau gandum ” ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim ).
    Dalam hadis yang lain diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim ,dari Abu Said  Al-Khudry bermaksud :-
    ” Ketika Rasullullah SAW berada bersama kami, kami mengeluarkan zakat fitrah untuk setiap anak kecil, orang dewasa, merdeka atau hamba sebanyak segantang makanan samada berupa keju, kurma, gandum atau anggur kering. “
    Terdapat beberapa kelebihan menunaikan Zakat Fitrah ni kalau korang nak tahu,Dalam pembacaan aku,kelebihan atau faedah zakat fitrah ini terbahagi kepada 4 sudut iaitu dari sudt rohani,ibadah,masyarakat dan ekonomi,
    Kelebihan Zakat Fitrah dari segi rohani,ia mampu untuk mendidik hati dan menjauhkan kita daripada bersifat keji seperti kedekut dan mementingkan diri sendiri.
         “sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Abas bermaksud:”Diwajibkan Oleh Rasulullah SAE bahawa zakat fitrah membersihkan bagi orang yang berpuasa dan memberi makan bagi orang miskin”
    Kelebihan zakat  fitrah dari sudut ibadah pula ialah zakat fitrah boleh menampung ibadah puasa yang mungkin berkurangan disebabkan kelakuan kita ketika berpuasa dan juga boleh menyucikan orang-orang yang berpuasa dari sifat lagha dan bercakap kotor atau keji di bulan Ramadhan ini.
    Kelebihan zakat fitrah dari sudut masyarakat pula ialah memberi rasa kebersamaan orang yang berpuasa terhadap saudara-saudaranya yang fakir lagi miskin.Rasa kebersaman ini lahir apabila golongan yang fakir ini mampu menikmati kemeriahan hari raya bersama seperti saudara-saudara mereka yang lebih berkemampuan .Manakala golongan pembayar zakat dapat merasa ketenangan dan kegembiraan yang terpancar dari raut wajah golongan yang fakir ini.Ia juga dapat menyucikan masyarakat dari sifat-sifat tercela seperti hasad dengki,iri hati,dendam ,tamak, kedekut,ujub,riak dan takbur.
    -Kelebihan zakat fitrah dari sudut ekonomi pula ialah apabila permintaan dalam pasaran meningkat,sudah tentu aktiviti ekonomi akan bertambah rancak dan ini sudah tentu mampu meningkat pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan terhadap negara khususnya.Disamping itu juga ia dapat membantu golongan fakir miskin memenuhi keperluan di Aidilfitri,para peniaga juga dapat kelebihan daripada kefarduan zakat fitrah ini.
    Ekonomi negara islam sudah pasti akan berada di tahap yang baik dan dapat meneruskan momentum kenaikkannya sepanjang bulan ramadhan.
    Tidak dapat dinafikan lagi bahawa zakat fitrah adalah antara unit terpenting dalam ekonomi islam uang mampu memberi banyak kelebihan kepada masyarakat dan negara khususnya dari sudut ekonomi selain merupakan terapi rohani dan jasmani kepada masyarakat sekaliannya.

    sumber: sini

    ” Barang siapa menunaikan zakat fitrah sebelum solat hari raya maka zakat itu dterima dan barangsiapa yang membayar selepas solat, zakat itu sebagai sedekah biasa. ” ( Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah) .

    Eh..Lupa nak tanya en,hsuband samada dah bayar zakat atau belum..Dah nak beraya nie,kenalah tunaikan secepat mungkin kan..
  • kisahsidairy.com,  salam jumaat,  Sharing

    Keep Pray For MH17

    Assalamualaikum
    Sumber :fb
    Selamat Pagi,Di hari yang mulia ini,mendapat berita yang sangat menyedihkan bagi rakyat Malaysia.Pesawat MAS MH17 dilaporkan terhempas Di Ukraine berhampiran sempadan Russia.
    Pesawat Itu dalam penerbangan dari Armsterdam ke Kuala Lumpur dengan membawa 280 penumpang dan 15 anak kapal.
    Lokasi terakhir pesawat MH17
    Lokasi  terakhir pesawat MH17 
    sumber :sini
    “Pesawat Boeing 777-200 Malaysia Airline Penerbangan MH17 berlepas dari Amsterdam pada 12.15 pagi (waktu Amsterdam) pada Khamis ke Kuala Lumpur itu dijadual tiba di Kuala Lumpur pada 6.10 pagi waktu Malaysia hari ini. – BERNAMA”
    Memang amat menyedihkan bila berlakunya tragedi kedua dalam tahun ni..Moga Allah melindungi bumi kita dari segala macam bencana..amin
    Sama-samalah kita mendoakan yang terbaik untuk pesawat MH17.Segala yang berlaku mungkin ada hikmahnya..Kepada Keluarga pesawat MH17,moga sentiasa tabah dalam menghadapi ujian ini..
  • kisahsidairy.com,  salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Rezeki Itu Rahsia Allah

    Assalamualaikum
    Salam jumaat semua…Sekadar memperingatkan tentang rezeki yang sentiasa menjadi Rahsia Allah swt..
    Hadis Nabi s.a.w. bermaksud: “Barangsiapa tekun beristighfar, nescaya Allah mengadakan baginya jalan keluar dari tiap-tiap kesempitan serta diberi rezeki dari arah yang tidak  di sangka-sangka.” (H.R. Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Hakim)
    Daripada Abi Dhibah berkata: Usman Ibnu Affan r.a berkata, Sesungguhnya saya perintah kepada mereka supaya membaca surah “al-Waaqiah” tiap tiap malam. Sesungguhnya saya dengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa membaca surah ‘al-Waaqiah’ tidak akan jadi miskin selama-lamanya.”


  • kisahsidairy.com,  pemakanan,  salam jumaat

    Pisang Goreng Cheese Menjadi Peneman

    Assalamualaikum
    Wah…banyak up entry hari ni..ada orang baca ke..Tak kisahlah orang nak baca ke tak nak..Tapi dah namanya Dairy..Kenalah tulis apa jua perkara dan peristiwa kan..
    Dulu dulu aku terkenang Dairy yang cantik molek…La nie dah keman Dairy tu..Kena curi kot!! oh tidak..
    Laa nie zaman canggih manggih..Tak payah nak dairy bagai..Walaupun guna jari jugak..Cuma sekarang dah tekan tekan je..
    Oh nak citer nie..Selalunya memang hari jumaat aku and sorang budak Telinga Bulat tu memang rajin keluar habiskan duit..hehehe,,Kekdahnya sebab  hari jumaat orang lelaki ramai keluar..Takdepun lebih rehat..Rehat macam biasa je.
    Walaupun bukan hari jumaat pun kalau dah pepagi buta dok gtalk pasal lapar dan makanan..Atau tetiba rasa keinginan meluap luap.Confirm tenghari keluar.
    Dan tak sah juga bila keluar dan balik tak bawak buah tangan..Hahah..bukan orang sakit je ada buah tangan..Kitorang pun ada jugak.Buah tangan tak semestinya buah..Of courselah benda yang boleh di makan untuk rehat petang ataupun time buat kerja ni..Contohnya sekarang nie..Aku menaip sambil ditemani dengan Goreng Pisang Cheese…macam manalah badan tak makin tembam..perut tak makin kedepan..kalau duduk depan pc pun boleh mengunyah..Chissss la cheese tu..heheh..jangan ikut ayat jahat nie
    nah…bukan main cantik lagikan warna dia..Tu harga dia Rm3 je..Selalunya satu set dia jual Rm5..Tapi banyak sangat nak di makan..So mintak Rm3 je..(abaikan meja yang bersepah)
    Apa yang diletakkan diatas goreng pisang tu?? of courselah cheese yang berlambak tu dan juga choclate rice beserta taburan milo..kot..hehehe…
    rasanya pastilah sedap.Semakin banyak cheese diatas goreng pisang tu,semakin sedaplah ia..Semakin aku mendapat endapan penyakit..Dalam seminggu nie dah 3 kali aku makan makanan yang bercheese..Mybe sbb aku memang suka sangat dengan cheese kot..Belum lagi cerita Cheesecake meleleh..memang meleleh la air liur aku nie.
    Oh gila dah ni..So tempat korang dah glamour lom dengan pisang Cheese nie.atau tempat aku ni dah ketinggalan zaman..
  • salam jumaat

    Jumaat kembali lagi

    Assalamualaikum
    Alhamdulillah…jumaat sudah….salam hari jumaat untuk semua…selamat menunaikan solat jumaat  bagi kaum adam.,.
    Moga setiap sudut masjid dan surau di penuhi dengan kaum adam…Tahun depan Johor dah pun bertukar cuti rehat kepada Jumaat dan sabtu..tapi itu cumalah untuk kakitangan awam..Tidak pula bagi orang2 swasta..Dsini rasa sedikit terkilan kerana tidak diselaraskan berikutan sumbangan orang swasta untuk ke masjid pada hari jumaat adalah sedikit kerana mereka yang bekerja swasta susah nak keluar untuk solat jumaat.Tu pun kadang kadang kena bertukar tukar..Tapi nak buat macam mana..dah ditetapkan begitu..
    lagi satu kalau bab cuti memanglah payah kalau ada pasangan bekerja swasta dan kerajaan..macam manalah agaknya..
    Hari jumaat nie apa kata kita berzikir
    Moga Allah memberi kita Rahmat di hari jumaat ini…Dipermudahkan segala urusan dan diperluaskan rezeki kita semua…Diberi kesihatan yang  baik untuk meneruskan kehidupan kita insyallah…amin
  • salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Antara Manusia,Malaikat Dan Syaitan

    Assalamualaikum

    Jom baca kisahnya dibawah ni


    Manusia – Eh, dah subuh dah?
    Malaikat – bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ….
    Syaitan – Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ni…awal lagi nie?.zzzzzzzz

    Manusia – Nak makan, laparlah ??
    Malaikat – Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah….
    Syaitan – Ahh, tak payahla… dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

    Manusia – Hari ni nak pakai apa ye?
    Malaikat – Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
    Syaitan – Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!


    Manusia – Alamak, dah lewat!
    Malaikat – Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat…..
    Syaitan – Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?


    Manusia – Azan sudah kedengaran.. ..
    Malaikat – Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
    Syaitan – Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

    Manusia – Eh, eh…. tak boleh tengok ini, berdosa…
    Malaikat – Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui!
    Syaitan – Perggghh… best tu… . rugi ooo kalau tak tengok nie..


    Manusia – Saudaraku sedang melakukan dosa
    Malaikat – Wahai anak Adam, cegahla ia..
    Syaitan – Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..


    Manusia – Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
    Malaikat – Wahai anak Adam, nasihat-menasihati lah sesama kamu..
    Syaitan – Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2… pandai2lah?


    Manusia – aku telah berdosa..
    Malaikat – Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
    Syaitan – Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat… lagipun muda hanya sekali….rugila. …. (kalau sempatla)


    Manusia – Kalau pergi, mesti seronok!
    Malaikat – Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ….
    Syaitan – Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu…Jomlahhh?


    Manusia – Uuhhh? letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
    Malaikat – Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu…
    Syaitan – Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu….

    Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :

    1  Anda – Patut ke aku biarkan teks ini tetap di sini..
    2. Malaikat – Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
    3. Syaitan – Tak payahlah sebuk² biar je disini..kalau boleh delete je.

    syaitan
    sumber : http://www.sinarraudah.com/