• PARENTING

    Adakah kita Mendera anak dalam Senyap?

    Adakah kita Mendera anak dalam Senyap? | Pernah tak rasa macam tu?Dera anak dalam senyap,walaupun secara amnya,kita tak terniat nak mendera mereka.Tapi sebenarnya penderaan tu dah pun berlaku?Bila? Bila mana kita biarkan mereka  dengan soalan dan soalan tu kita jawab dengan cara yang bakal mengguriskan hati dan perasaan mereka. Kadang-kadang ,bila anak dah tido ni,bila mana kita usap-usap mereka,terus timbul rasa bersalah sebab tak jawab pertanyaan mereka.Soalan tu kadang-kadang walaupun pada kita benda yang remeh,tapi boleh buatkan mereka terasa.Dah menjadi tabiat anak-anak bila mereka suka mengulang kembali soalan walaupun dah diberikan jawapan.Pernah jugak,selalu jugaklah kan,bila dah bosan dengan soalan si Naura tu,aku terus marah dia.Suruh cepat-cepat dia tidur. Lepas tu…

  • PARENTING

    Nur Awfiyah dan lukisan Bendera Malaysia

    Assalamualaikum Nur Awfiyah dan lukisan Bendera Malaysia | Sempena bulan Kemerdekaan Malaysia ke -61 pada tahun ini dengan Logonya Sayangi Malaysiaku.Sekolah kakak buat pertandingan mewarna.     Kalau ikutkan nak masukkan kakak ke Pertandingan pakaian beragam,tapi disebabkan tak sempat umi nak upah buat baju guna bendera,terpaksalah masuk je pertandingan Mewarna. Kalau cerita bab mewarna ni,kakak bukanlah terror sangat mewarna.Umur kakak tahun ni baru 4 tahun,so aku tak expect kakak boleh mewarna dengan cantik seperti orang dewasa.Tapi orang kata,nak meluntur buluh,biarlah dari rebungnya.Masa kakak  berumur 2 tahun lagi aku rajinlah jugak buat homeschooling untuk dia.Cuma disebabkan dia dah tak stay dengan aku,maka tak dapatlah aku nak ajar dia lebih lagi.Tapi alhamdulillah,setiap…

  • PARENTING,  Tips

    Ketahui 4 Bahagian Ciuman pada Anak

    Assalamualaikum Hai korang☺☺ Orang kata masa anak kecillah kita kena belai dan cium mereka sepuas-puasnya.Esok-esok kalau diorang dah besar panjang,nak cium payah pulak kan. Ciuman ni antara satu cara untuk kita tunjukkan kasih sayang kita pada anak-anak.Dengan ciuman ni jugak kita sebenarnya merapatkan lagi hubungan kita dengan anak-anak.Anak kita tahu yang kita sayangkan dia.Bukan sekadar ciuman je tau,sentuhan tu juga penting kerana dengan ciuman dan sentuhan pada anak,anak akan lebih lembut dan mendengar kata.Kekerasan pada anak bukanlah salah satu cara untuk kita mendidik mereka. source: google Kalau korang perasan kan,bila anak kita jatuh dan benjol sambil menangis-nangis,automatik kita akan gosok dan cium di tempat yang benjol tu kan.Dan serta merta…

  • PARENTING,  parenting blogger,  Parenting moments

    Tonsil penyebab Naura Demam

    Assalamualaikum   Hai korang☺☺Sehari sebelum umi naik kerja,Dak Naura pulak demam.Sebenarnya dah nampak dah simptom² dia nak demam,bila dok asyik terbaring,tak aktif dan tak banyak bercakap.Malam pun kalau tidur asyik nak mengaruk je.   So,hari Isnin lepas,umi terus bawak die di klinik Desa di Kampung.Rupanya doctor sahkan Tonsil dia bengkak..Besar pulak tu.Patutlah dia merengek je..Makan pun taknak.So,doktor suruh umi bagi dia makan aiskrim,yougurt atau benda-benda yang sejuk bagi mengecutkan tonsil Naura   Balik dari klinik,sempat umi ke kedai belikan dia aiskrim.Itupun memilih nak aiskrim paddle pop..Tapi umi just belikan dia aiskrim vanilla je…So,dia redha jelah kan makan walau banyak drama airmata dia tu.     Selalunya kanak-kanak ni mudah sangat…

  • PARENTING

    Piyan Ping ointments,harap membantu

    Assalamualaikum Hai korang☺☺ Bila dah anak dok menangis macam kena pukul,mulalah hati umi ni risau je..mulalah fikir yang bukan-bukan. Hari tu,aku ada cerita kan tentang dak naura yang naik ruam lepas demam,ni hah..Korang baca kat entry SINI .Nampaknya Celamine Lotion tu tak langsung membantu untuk menghilangkan ruam kegatalan pada Naura.Sampai dah 3 hari ruam dia tak jugak surut.Kalau tengok dia nangis masa ketika dia gatal-gatal tu.Rasa nak nangis tengok dia meraung aje. Hati mak mana kan tak risau,sampai babysitter pun dok risau jugak.Yelah,kalau kat rumah bolehlah dia nak mengaruk ke ape ke kan.Tapi kalau kat rumah orang,adohaiii…Kesian pulak. Last-last whatssap kat babah dia bagitahu keadaan Naura.Malam semalam jugak pergi ke kedai…

  • PARENTING

    Demam dan Ruam

    Assalamualaikum Hai korang☺☺Naura demam lagi.Naura ni memang jenis senang sangat kena demam,nak kata antibodi tak kuat,mungkin lah kot. Masa sebelum aku pergi appointment kat Hospital lagi dia dah demam.Malam sebelum esoknya ke Hospital,aku dah bawak dia pergi jumpa doktor.Biar pun ada ubat lagi kat rumah,aku memang akan bawa dia ke klinik kalau demam dia tak kebah tau.Jenis Naura ni suka demam malam.Kalau malam,badan dia memang akan meningkat.Sebab tu bila dia dah demam,umi dia tak boleh nak tidur malam. Kali ni,demam dia diikuti dengan ruam tau.Masa nampak biji-biji merah kat badan dia tu,aku ingat dia nak kena chicken pox ke ape kan,Tapi takdelah besar-besar macam kakak dulu kena.Aku pernah up entry…

  • PARENTING

    Bila anak dah boleh di harap

    Assalamualaikum Hai korang☺☺Alhamdulillah..dah hari jumaat.Hari last bekerja.Tak sabar rasanya nak bercuti.Bukan cuti panjang pun.cuti biasalah hujung minggu.Tapi tulah ,kalau kita ni dah bekerja,balik penat.Nak masak lagi.jaga anak lagi…penat..Tapi bukan merungut,sedar itu adalah tanggungjawab kita.Syukurnya bila dapat pasangan yang memahami,yang boleh sama-sama uruskan rumahtangga. Memang diakui,ada anak yang semakin membesar ni kekadang mencabar.Kadang bila dia buat hal,rasa nak marah je.Nak terkam macam singa lapar.Itu diakui..Untunglah kalau ada anak kecil yang berumur antara 2-6 tahun ni,yang duduk diam je.emmm…bagusnya lah kan..hahaha..Tapi tak pulak pada Naura.Nak suruh dia duduk diam memang bagi je tengok video.Oh tidak..bukan selalu…bahaya jugak kan.Selalunya kalau aku bagi tengok youtube pun,aku takkan bagi dia lebih dari setengah jam..ikut keadaan…

  • PARENTING

    Perkembangan Naura dua tahun

    Assalamualaikum Hai korang☺☺ Cerita pasal dak naura ni hah…Makin lama makin membesar.And sure makin banyak akal.Alhamdulillah…Allah swt sangat permudahkan aku dalam membesarkan dia.Mungkin dia faham situasi umi dia macam mana. Kanak-kanak dan karenah tu memang tak boleh dipisahkan,bila waktu dia baik,alangkah seronoknya melayan.Aku tak kata anak aku sorang ni baik je budi pekerti dia,tak pernah tak buat hal,ada masa dan ketika ada jelah perangai dia yang buat umi dia stress..sama je macam kakak.Cuma dia kurang karenahnya. Dari dia lahir lagi,memang senang nak dijaga.Kalau pergi mana-mana pun orang akan cakap,elok,senang nak jaga..Tapi kalau dengan umi dia je buat perangai..emm..semua kanak-kanak sama kan..Ada pasang surutnya. Semalam,check up untuk dia.Dah dua tahun pun.Semalam…

  • PARENTING

    Toypudding Tv kegemaran Naura dan Awfiyah

    Assalamualaikum Hai korang☺☺Ada je kan cerita pasal budak berdua ni.Nilah kalau dah ada anak,bila zaman sekarang ni,kemahin..Nak tengok youtube je. Tapi apa pun sebagai ibubapa kita kena pantau jugak apa yang dilihat oleh anak-anak kita.Tak boleh terlalu tertumpu jugak kepada gadget.Sesekali tu boleh je. Macam naura dengan fiyah pun aku tak terlalu dedahkan mereka kepada gadget.Kalau nak tengok pun ,aku pastikan aku ada sama masa mereka tengok youtube tu. Tapi tulah kan,bila dah asyik nak tengok video je,habislah data umi dia kan.Walaupun aku dah save sebagai offline,tapi yelah,budak kan.mana asyik nak tengok benda yang sama je.Macam kakak dengan adik tu,dah bosan,pandai pilih yang lain untuk mereka tengok. Selain aku download…

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE