• motivasi

    Ayuh Audit Diri #1

    Ayuh Audit Diri #1 | Umi kongsikan Himpunan status facebook dari Prof Dr.Muhaya Muhammad dari buku Ayuh Audit Diri. Nak berubah ke arah kebaikkan, bukanlah senang seperti yang di sangka.Ianya perlukan masa. Apa yang telah berlaku sebelum ni, tidak perlu di pandang kembali kerana ia boleh melemahkan kita. Nak berubah kena disiplin.Istiqomah dalam perbuatan kita.Berubah bukan untuk dipuji.Berubah kerana Allah swt.Niat kita kenapa kita nak berubah. Ada beberapa perkara yang kita perlu kita audit dalam diri kita dan salah satu darinya adalah. Semoga kita mendidik anak-anak dengan akidah yang mantap kepada Allah dan hari kiamat.Sebelum menyuruh mereka melakukan amalan,AYUH, Audit keyakinan kita kepada Allah sebelum kita menyeru kebaikkan kepada anak-anak…

  • motivasi,  Tips

    Tips untuk Berfikiran Positif

    Tips untuk Berfikiran Positif | Jadi manusia ni kadangkala kita tergolong dari golongan orang yang sentiasa positif dan adakalanya bersifat negatif. Bagus atau tidak kedua-duanya terletak pada diri masing-masing.Bukan umi nak cakap yang diri umi ni sentiasa positif.To be honest, umi adalah antara mereka yang kadangkala berfikiran negatif.Kadang kala sifat negatif umi ni memakan diri umi sendiri.Tapi umi cuba tidak memandang perkara negatif itu sesuatu yang buruk.Umi cuba buat yang negatif itu menjadi positif dengan menjadikan ianya inspirasi untuk terus umi ubah kehidupan umi. Bila ada SIFAT NEGATIF DALAM DIRI, mulalah kita rasa down, rasa diri ni tak berguna sangat.Mula menangisi kehidupan kita yang tak macam orang lain. Orang yang…

  • kisahsidairy.com,  lifestyle blogger,  motivasi

    Kemaafan – Motivasi Pagi untuk Diri Sendiri

    Assalamualaikum Hai Korang…Dah selasa ek..Dalam otak nie asyik ingat hari isnin je..Al-maklum la..bercuti lama… Sebenarnya banyak nak cerita,Tapi tetiba idea tu hilang entah ke mana..Teringat kat bag laptop yang tertinggal kat kampung… Nak bermotivasi pagi nie supaya kita sentiasa memaafkan orang lain,samada kecil atau besar kesalahan orang tu..Kekadang memang sukar untuk kita nak maafkan orang yang telah menyakitkan hati sampai kita rasa benci dan taknak tengok muka dia lagi..Pernah tak korang ada perasaan macam tu…serius,aku ada perasaan macam tu..Nak hilangkan perasaan benci dan tak memaafkan orang tu kekadang menghantui diri sampai kekadang boleh menjadikan kebencian itu kepada perkara-perkara yang tak sepatutnya.. Ada hadis yang menyebut tentang ini. “Janganlah orang-orang yang…

  • INFO,  motivasi,  RANDOM

    Kunci kejayaan bagi orang yang berjaya

    Assalamualaikum GOOGLE Bukan senang untuk kita berjaya dalam perniagaan atau kehidupan..Pelbagai ranjau,onak duri kena tempuh untuk mencapai kejayaan..bangun duduk seseorang itu diambil kira untuk sesebuah kejayaan..Kadang kala apabila kita jatuh dalam perniagaan,kita akan bangkit dan belajar dari kesilapan yang pernah kita lakukan semasa kejatuhan kita dalam perniagaan atau kehidupan.. fb:irfan khairi Terdapat beberapa kunci orang yang yang berjaya. Berani mengambil Risiko. Orang yang berjaya,akan berani mengambil risiko dalam mencapai target,melakukan kajian,membuat networking dan teruja untuk mencuba sesuatu perkara seiring dengan perkembangan zaman.Berani mengambil risiko ini perlulah ada persediaan yang lengkap untuk menghadapi sebarang situasi yang berkemungkinan.Tapi bukan main terjah je..Memang kelaut la nampaknya…hehehe Menikmati Apa yang mereka lakukan Mereka mempunyai…