• kisahsidairy.com,  lifestyle blogger,  motivasi

    Kemaafan – Motivasi Pagi untuk Diri Sendiri

    Assalamualaikum
    Hai Korang…Dah selasa ek..Dalam otak nie asyik ingat hari isnin je..Al-maklum la..bercuti lama…
    Sebenarnya banyak nak cerita,Tapi tetiba idea tu hilang entah ke mana..Teringat kat bag laptop yang tertinggal kat kampung…
    Nak bermotivasi pagi nie supaya kita sentiasa memaafkan orang lain,samada kecil atau besar kesalahan orang tu..Kekadang memang sukar untuk kita nak maafkan orang yang telah menyakitkan hati sampai kita rasa benci dan taknak tengok muka dia lagi..Pernah tak korang ada perasaan macam tu…serius,aku ada perasaan macam tu..Nak hilangkan perasaan benci dan tak memaafkan orang tu kekadang menghantui diri sampai kekadang boleh menjadikan kebencian itu kepada perkara-perkara yang tak sepatutnya..
    Ada hadis yang menyebut tentang ini.
    Janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka tidak akan mem beri (bantuan) kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah. Hendaklah mereka memaafkan dan berla pang dada. Apakah ka mu tidak ingin agar Allah meng ampunimu? Sesungguhnya, Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS An-Nur: 22)



    Jom sama-sama kita hapuskan segala kebencian yang ada pada diri kita..Insyallah,kita akan dapat ketenangan dalam diri…

  • INFO,  motivasi,  Uncategorized

    Kunci kejayaan bagi orang yang berjaya

    Assalamualaikum


    GOOGLE

    Bukan senang untuk kita berjaya dalam perniagaan atau kehidupan..Pelbagai ranjau,onak duri kena tempuh untuk mencapai kejayaan..bangun duduk seseorang itu diambil kira untuk sesebuah kejayaan..Kadang kala apabila kita jatuh dalam perniagaan,kita akan bangkit dan belajar dari kesilapan yang pernah kita lakukan semasa kejatuhan kita dalam perniagaan atau kehidupan..

    fb:irfan khairi

    Terdapat beberapa kunci orang yang yang berjaya.

    • Berani mengambil Risiko.
    Orang yang berjaya,akan berani mengambil risiko dalam mencapai target,melakukan kajian,membuat networking dan teruja untuk mencuba sesuatu perkara seiring dengan perkembangan zaman.Berani mengambil risiko ini perlulah ada persediaan yang lengkap untuk menghadapi sebarang situasi yang berkemungkinan.Tapi bukan main terjah je..Memang kelaut la nampaknya…hehehe
    • Menikmati Apa yang mereka lakukan
    Mereka mempunyai minat untuk membuat sesuatu perkara dan bukan dalam keterpaksaan.Orang yang berjaya menyukai persaingan; mereka menikmati pencapaian di puncak permainan mereka.Kalau kita tidak meminati sesuatu perkara yang kita buat,bagaimana kita nak menikmati sesuatu itu.Dari situ timbullah perasaan malas dan tak ambil endah tentang perkara yang kita tidak minat.So nak berniaga kenalah ada minat tentang apa yang kita niagakan itu .
    • Belajar Tanpa Batasan
    Pendidikan tidak pernah berakhir,tetapi dimulai di setiap tingkatan dan terus berlanjutan hingga ke akhir kehidupan..Pendidikan tidak terbatas hanya di sekolah,tetapi disetiap kehidupan kita iaitu dengan sentiasa mencuba idea yang baru,dari pembacaan buku,majalah dan internet.mencari Idea yang fresh untuk diaplikasikan dalam perniagaan.
    • Percaya pada Diri Sendiri
    Percaya terhadap sesuatu yang dilakukan tanpa memikirkan perkara-perkara yang boleh menjatuhkan kita dalam bisness.Mereka yang berjaya memandang sebuah dunia yang besar dan ingin memainkan peranan yang penting di dalamnya.
    • Berpandangan Positif tentang apa yang mereka lakukan
    Menanamkan semangat pada diri sendiri dan dapat membayangkan diri bagaimana mereka berhasil  menyelesaikan satu tugas yang besar atau mencapai penghargaan tertinggi.Orang yang berjaya bagaikan pelatih bagi orang lain, dengan memberi pesanan-pesanan positif dalam kehidupan sehari-hari. Mereka gembira melihat orang lain membuat tonggak sejarah dalam kehidupan mereka.
    • Memotivasikan Diri Sendiri
    Ada yang dengan cara melakukan beberapa cara setiap hari pada bidang berbeza. Seorang pemuda  memotivasikan dirinya sendiri dengan mencuba mendapatkan lebih banyak wang daripada kakaknya. Seorang wanita berusia 29 tahun menjadi doktor terkemuka  untuk menunjukkan kepada bekas gurunya bahawa dia memiliki keterampilan dan kecerdasan layak untuk mencapai profesion itu.Memang motivasi tu sangat penting untuk diri sendiri..Bila kita ada motivasi diri kita sendiri,sekaligus kita akan mempraktikkan pula kepada orang dibawah kita.
    • Berjaya Melakukan/Melaksanakan Tugas Dengan Jayanya
    Bila kita berjaya menyelesaikan sesuatu tugas,ianya memberikan impak yang bagus untuk kita terus mencapai matlamat dalam dunia perniagaan.Contohnya bila hari ini,kita dapat menjual mengikut target,esoknya kita akan berusaha untuk mencapai target yang lebih tinggi dari semalam..
    google
    Dalam perniagaan ada pasang surutnya,Strategi tu juga penting..Bagi mereka yang baru nak menjalankan perniagaan,teruskan tanpa menoleh kebelakang..Abaikan cakap-cakap orang kerana bagi aku,kerana cakap-cakap orang tu,kadang kala boleh menjatuhkan kita.
    Usaha dan tawakal..Allah tempat untuk kita mengadu dan meminta kebaikkan..Mintalah petunjuk darinya bila kita memerlukan…Insyallah..
    google
    Sumber :sini