• INFO

    Kelebihan Teh Hijau

    Assalamualaikum Bermula dari aku terbaca entry salah seorang blogger ni tentang teh hijau 2-3 minggu lepas agaknya.. Dari situ aku dah berangan-angan untuk membeli teh hijau kerana khasiatnya yang boleh mengurangkan kolestrol.. Dahpun 3 hari mencubanya.Alhamdulillah…bila minum teh nie,akan terkeluarlah segala jenis angin dalam badan..Al-maklumlah,memang sejak kahwin,badan memang banyak angin..tak taulah kenapa.Mybe perubahan hormon kot..hehehe.. Lagi satu sumber yang aku perolehi,kalau badan atau perut banyak angin,amat payah nak mengandung..Aku berserah jer.Taknak sentuh topik tu,takut malam nanti En.husband jadi pendengar setia rintihan aku nih…Sedih-sedih dah takmo..nak jadi wanita kuat untuk hadapi kenyataan,,uhukk….. Antara kelebihan Teh hijau nie -Mengurangkan berat badan.Teh hijau juga boleh meningkatkan metabolisma badan.Apabila metabolisma badan meningkat, badan lebih…

  • Dunia Blogging.Blogger baru,  INFO

    Akibat Menahan kencing Yang Perlu Kita Tahu

    Assalamualaikum Yang pasti ramai dikalangan kita sering menahan untuk membuang air kencing dengan sengaja ataupun tidak. Sebenarnya ada keburukkan apabila kita menahan kencing nie. Menurut Pakar Urologi, Kesihatan Lelaki dan Pembedahan Robotik, Pusat Perubatan Prince Court, Datuk Dr. Sahabudin Raja Mohamed, menahan diri daripada membuang air kecil akan memberi kesan negatif kepada kesihatan. Namun, perkara itu mempunyai kesan yang berbeza mengikut jantina dan usia. “Kanak-kanak yang menahan kencing terlalu lama boleh menyebabkan masalah besar. Tidak kira lelaki mahupun perempuan, ia boleh meningkatkan kejadian jangkitan saluran kencing. “Dalam kes yang lebih buruk, ia akan mengakibatkan inkontinens iaitu masalah hilang kawalan untuk menahan kencing,” kata Sahabudin. Masalah itu menyebabkan penghidap tidak mampu menahan kencing daripada terkeluar…

  • INFO

    Kesan Kaffein terhadap Kesuburan Wanita

    Assalamualaikum Mungkin wanita sedia maklum tentang ini.Mungkin juga bagi mereka yang sekarang ini sedang merancang untuk mempunyai anak.Aku kaitkan entry nie sebenarnya dengan diri aku sendiri yang memang gemarkan nescafe.. Korang taulah nescafe tu kan sedap.Nescafe nie mempunyai kadar kaffein yang tinggi.Bagi wanita yang ingin hamil adalah tidak digalakkan sama sekali untuk mengambilnya kerana kajian yang dilakukan di Denmark terhadap 423 pasangan telah menyokong kajian sebelumnya.Kajian lengkap ini telah mengambil kira faktor berat wanita,pengambilan alkohol,penyakit dalam sistem pembiakkan,kualiti air mani suami dan kitaran haid wanita tersebut. Kaffein juga boleh menyebabkan ketidaksuburan apabila banyak kajian mendapati kaffein meninggikan tahap hormon estrogen dalam darah sehingga berlakunya ketidaksuburan itu. Memang dah banyak kali…

  • INFO,  pemakanan

    Kelebihan Nenas Yang kita Tidak Tahu

    Assalamualaikum Of courselah nenas nie sedap dalam apa jua makanan,baik buat jus,buat jem,buat lauk..semua sedap..Tapi nenas ini jugak bahaya untuk wanita yang hamil.kerana ia boleh membuatkan wanita hamil itu keguguran Antara kegunaan nenas ialah:1. Jus nenas digunakan untuk melembutkan daging dengan memerapkannya sebagai marinade. 2. Buah nenas boleh mengurangkan radang dan bengkakan pada tubuh dengan cara meminum jus nenas atau meletakkan pada bahagian tubuh yang bengkak. 3. Jus nenas digunakan sebagai diuretic bagi melancarkan pembuangan air kencing.4. Jus nenas diberikan kepada wanita yang hamil pada usia kehamilan lebih 38 minggu bagi memudahkan proses kelahiran.5. Jus nenas boleh dikumur pada tekak untuk mengurangkan sakit tekak dan lender. 6. Jus nenas juga dikatakan dapat mengurangkan…

  • Ilmiah,  INFO,  salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Apabila Kita Mengalami Tekanan

    Assalamualaikum Salam jumaat..Alhamdulillah,bertemu lagi kita di hari jumaat ini kan. Dalam kehidupan seharian,kita tidak lari dari menghadapi tekanan.. Apa kita akan buat apabila kita dalam situasi itu??Perlukah marah-marah dan terikut-ikut dengan bisikan syaitan yang mengajak kita melakukan perkara-perkara yang melalaikan dan menjadikan kita hambanya,,, Mari kita amalkan ayat dibawah ini,insyallah,Dia akan menolong kita..

  • INFO,  Sharing

    Tanda-Tanda Sakit Di badan

    Assalamualaikum Ada tak korang rasa sakit-sakit badan yang kerap..Selalunya dekat bahagian mana tu yang sakit kerap sangat..Ada tak korang rasa korang nak pi check dokter bila sakit tu kerap sangat terjadi.. curi dari en.google kadang-kadang kita tak perasan atau kita tak pernah ambil tahu punca datangnya kesakitan itu kan..Tanda-tanda sakit badan nie memberiahu kita tentang maksud tertentu .Tanda -tanda sakit badan nie berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.Kat bawah nie aku ada listkan tanda-tanda sakit badan yang berhubung kait dengan fungsinya..Nie aku terbaca dekat dalam FB….So aku share dengan korang..Mana tau lepas nie aku dan korang akan lebih prihatin dengan kesihatan badan nie. 1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan…

  • INFO

    Awas! Penyegar Udara Berbahaya

    Assalamualaikum Siapa kat sini yang suka wangian dalam kereta..Angkat tangan ye.. Of course la sukakan..Siapa tak suka kereta bau wangi..Daripada baru doyan atau bau kasut hapak..oh tidak lah.. Tapi….Korang tau tak..Enam penyegar udara yang ditemui di pasaraya-pasaraya dan kedai diseluruh negara telah diuji oleh sekumpulan pengguna mengandungi empat bahan kimia berbahaya iaitu – toluena, benzena, formaldehid dan phthalates. Kesemua produk didapati mengandungi salah satu daripada bahan kimia terbabit pada paras tertinggi dengan phthalates – bahan mengganggu sistem endokrin (EDS) – terkandung dalam empat daripada enam produk tersebut. Pendedahan dalam tempoh yang lama kepada EDS boleh menjejaskan sistem imun dan otak. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pengguna-pengguna Standard Malaysia, Ratna Devi Nadarajan…

  • INFO

    Manfaat Brokoli Pada Manusia

    Assalamualaikum Korang tau apa itu Brokoli? Brokoli pertama kali ditanam di wilayah Calabria, Itali dan diberi nama Calabrese. Setelah sempat singgah di Perancis dan Inggeris, brokoli akhirnya tiba di Amerika pada tahun 1920-an. Sayur-sayuran berwarna hijau tua ini pertama kali dikembangkan oleh para pendatang italia di California. Sejak saat itu, brokoli mulai global.Nama brokoli sendiri diambil dari bahasa latin “brachium” yang bermaksud “cawangan” atau “lengan”. ihsan dari pakcik google Brokoli nie memang sedap untuk di buat sayur salad..Sayur campur pun sodap..kalau aku jumpa orang masak sayur nie,aku suka ratah macam tu je.Satu lagi kalau yang berdiet,sesuai sangat ambil brokoli nie sebab brokoli mengandungi pelbagai nutrisi didalamnya. Korang tau tak,9 manfaat brokoli hijau selain…

  • INFO

    Rumah Melayu Melaka Dan Keasliannya

    Assalamualaikum Cerita sikit tentang aku nie ek..Korang pun tau kan Melaka mempunyai pelbagai cerita  zaman dahulu kalanya.begitu juga tradisi-tradisi Melayu Melaka Nie.Bukan masuk part tentang cerita aku nie okeh! Ha nie baru masuk partnya.Memang sebelum kahwin dengan orang Melaka nie,Secara serius baru dua kali aku pijak tanah Melaka.Tapi bila dah berkahwin dengan orang Melaka nie,Tanah Melaka pun dah boring dengan aku..heheh..memang dok kerap ulang alik Melaka la.. Nih aku nak cerita sikit tentang rumah yang selalu-selalunya kami akan singgah setiap kali balik Melaka ialah Rumah Mak Tua.Kenapa panggil rumah Mak Tua,Rumah nie kepunyaan Nenek suami aku.kiranya Maknya mak mentua aku..heheh..same jerk kan.. Kitorang atau orang Melaka panggil Mak Tua(nenek).Aku sempat…

  • INFO

    Sharing :Tentang Suatu Kisah

    Assalamualaikum Cerita nie memang aku copy paste dari facebook.Tujuan aku copy paste artikel nie,adalah kerana aku ingin mengingatkan diri sendiri dan juga untuk bacaan mereka yang ingin aku kongsi. Betapa jauhnya iman hamba allah ini sehingga sanggup mendoakan yang terbaik untuk lelaki yang menembaknya.Jom  baca sama-sama Ada satu kisah menarik yang dikongsikan oleh Habib Syech ketika saya berpeluang duduk dengan Habib baru-baru ini selepas habis majlis iftar & qasidah burdah bersama kami.  Beliau berkongsi tentang seorang habib (saya tidak ingat namanya) di Indonesia satu masa dahulu telah ditembak oleh seorang penjahat. Peluru tersebut terkena ke dadanya dan beliau berjaya lari pulang ke rumah. Sampai sahaja dirumah di dalam keadaan berlumuran…