Showing 43 Result(s)
Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah
ILMIAH

Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah

Jenis Perbuatan Yang Dianggap Sedekah | Alhamdulillah hujan di pagi Jumaat.Hari Jumaat hari yang paling mulia untuk kita buat kebaikkan kan? Kebaikkan yang mudah kita buat adalah sedekah. Sedekah ni bukan hanya melibatkan pemberian wang, senyum tu pun dah satu sedekah.Yang penting bila kita nak sedekah tu, kenalah IKHLAS. Sedekah ni pemberian yang kita lakukan untuk dekatkan diri kita kepada Allah SWT ketika masih hidup samada dalam bentuk wakaf, hibah …

Doa Yang perlu di Amalkan Ketika Hujan begitu Juga Sunnahnya
ILMIAH

Doa Yang perlu di Amalkan Ketika Hujan begitu Juga Sunnahnya

Doa Yang perlu di Amalkan Ketika Hujan begitu Juga Sunnahnya | Hujan lebat dengan angin yang kuat kadang-kadang buatkan kita takut.Hujan itu adalah satu rahmat untuk kita.Selain dari berdoa kita juga perlu mengamalkan sunnah yang berkaitan dengan hujan ni. Ketika hujan turun kita perlulah menadah tangan berdoa supaya hujan yang turun itu memberikan manfaat untuk kita.Antara doa-doa yang berkaitan dengan hujan yang umi kongsi daripada artikel iluvislam adalah :- DOA …

7 Jenis tuntutan Isteri Selepas Perceraian
ILMIAH

7 Jenis tuntutan Isteri Selepas Perceraian

7 Jenis tuntutan Isteri Selepas Perceraian | Jangan takut untuk menuntut hak selepas perceraian wahai si isteri.Ketahui jenis tuntutan yang boleh dituntut selepas bercerai dengan si suami.Itu baru tuntutan untuk isteri sahaja, belum lagi tuntutan hak untuk anak lagi. Umi bukanlah pakar tentang hal-hal ni.Tetapi memandangkan umi mencari info tentang apa yang boleh dituntut oleh isteri selepas bercerai dengan si suami.Info ni umi cari berikutan kes orang yang dekat dengan …

Apa Itu Ikhtilat Menurut Islam
ILMIAH

Apa Itu Ikhtilat Menurut Islam Yang Perlu Kita Fahami

Apa Itu Ikhtilat Menurut Islam yang perlu kita fahami| Sedikit perkongsian di hari jumaat tentang apa itu ikthilat dan apakah bahayanya terhadap orang disekeliling kita.Kalau kita sebut, tapi tak tau apa maksudnya tak guna jugak kan. Sedikit perkongsian untuk kita semua di hari jumaat yang indah ni.Seringkali kan kita menyebut tentang ikhtilat tetapi adakah kita benar-benar faham tentang apa maksud di sebalik ikhtilat tu? Hasil pembacaan umi disini , umi …

Himpunan Doa Penenang Hati yang boleh kita amalkan
ILMIAH

Himpunan Doa Penenang Hati yang boleh kita amalkan

Himpunan Doa Penenang Hati yang boleh kita amalkan apabila kita rasa resah gelisah, sedih, marah, stress.Apabila kita ditimpa masalah, hati pun rasa tak tenang sampai kita rasa buntu nak buat apa. Manusia memang tak lari dari ditimpa masalah.Kadang-kadang kita buntu untuk buat apa bagi menyelesaikan segala apa yang menimpa kita. Kita sebagai umat islam percaya bahawa setiap masalah pasti akan ada jalan penyelesaiannya dengan izin Allah.Sebab tu setiap kali kita …

BLOG ILMIAH

8 Amalan Ketika Berwuduk

8 Amalan Ketika Berwuduk | Mungkin sebelum ni kita tahu apa amalan-amalan ketika berwuduk tetapi tidak menerapkan amalan tu.Apa kata mulai sekarang kita mulakannya Apa yang baik kita ikut, apa yang tak baik kita tinggal.Mungkin dulu kita zero dalam bab ilmu agama ni.Tapi untuk menjadi insan yang lebih sempurna di mata Allah swt, banyak yang kita perlu baiki. Nak hidup tenteram, nak hidup tenang, apa yang kita perbetulkan adalah solat …

Kesilapan Umat Islam Pada Hari Jumaat
ILMIAH

Kesilapan Umat Islam Pada Hari Jumaat

Hari Jumaat merupakan pengulu segala hari.Kebanyakkan ibadah-ibadah sunat selalu dilakukan pada hari Jumaat ini,tetapi tahukah¬† kesilapan umat islam pada hari jumaat yang selalu kita buat. Umat islam disarankan supaya memperbanyakkan ibadah-ibadah sunat yang lain di samping memenuhi kewajipan¬† menunaikan solat fardhu jumaat.Pada hari jumaat juga umat Muhammad diharuskan untuk melakukan segala aktiviti termasuklah mncari rezeki yang dikurniakan oleh Allah.Kebebasan ini tidak dikecapi oleh kaum Bani Israil terdahulu di mana syariat …

Petua tidur Rasulullah s.a.w yang perlu kita ketahui
ILMIAH

Petua tidur Rasulullah s.a.w yang perlu kita ketahui

Nak tidur ni bukan letak kepala kat bantal terus je tidur.Ada adab-adab supaya tidur kita tu bukan sekadar tidur.Nak tidur berkualiti kena ikut petua tidur Rasulullah s.a.w yang perlu kita ketahui. Seorang yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kruang 20 tahun untuk tidur.Sekrianya dia tidur mengikut sunnah Rasulullah s.a.w, maka tidurnya akan jadi ibadah.Allah swt hanya akan menerima ibadah yang dilakukan dengan ikhlas.Tidur adalah ibadat yang paling ikhlas. …