• blogger lifestyle,  Ilmiah,  INFO,  PARENTING

    Bayi kembung Dan Cara Mengatasinya

    Assalamualaikum
    Entry nie berkaitan dengan Nur Awfiyah malam tadi.Memang dari malam semalam macam dah perasan Fiyah rasa tak selesa bila kerap merengek..Selalunya Fiyah merengek bila nak susu dan pampers dah basah je.
    bayi kembung
    Buat masa nie bila petang,aku memang tak mandikan dia.Just lap-lap je badan.Yang penting setiap kali mandi atau lap badan,aku akan urut-urut badan fiyah dengan minyak Telon.Aku tak guna minyak uyi tu sebab rasa tak selesa bila aku sendiri terasa panas menggunakannya.
    Bila dah malam pun fiyah merengek,aku dah mula rasa tak sedap bila ketuk perut,rupanya fiyah kembung,
    Bila dah mula dengan rengekan,maka bersambunglah dengan suara tangisan,makin lama makin teruk.Mungkin sebab terlalu banyak menyusu.Fiyah memang kuat menyusu.Kadang kadang sejam sekali,mesti nak susu,kekadang tu,setengah jam dah mintak susu…Risau jugak bila dah banyak sangat menyusu,perut pun naik kembung.
    aku share info kat bawah nie untuk renungan kita bersama…hehe…
    1. Cara Kenalpasti Bayi Kena Kembung Perut 

    Bayi anda menangis sepanjang hari 
    tanpa sebab-sebab yang jelas. Masalah perut kembung bayi ini berlarutanselama 2 hingga 4 jam sehari dan kembung perut melebihi 5 hari. Kembungperut bayi anda bermula pada umur 2 minggu dan beransur-ansur pulihapabila bayi mencapai umur 3 bulan. 

    2. Punca Sebab atau Penyebab Perut Bayi Kembung 

    Beberapa kemungkinan anda mengalami kembung perut Alahan terhadap laktosa. Alergi susu lembu. 
    Ketidakmatangan usus. Keadaan usus pramatang bayi anda menyebabkanpencernaan karbohidrat tidak sempurna.Ini menyebabkan kembung denganangin perut yang berlebihan. 

    Sendawa dengan betul selepas bayi 
    menyusu badan atau bayi menyusu 
    botol Terdedah kepada asap rokok. Ibu yang merokok sewaktu mengandungatau di dalam pantang akan menyebabkan bayi berisiko tinggi untukkembung perut. 

    Ibu bapa yang tertekan mempengaruhi kaedah penyusuan dan penjagaanbayi.0Ketidakmatangan urat saraf bayi menyebabkan ia lebih sensitifkepada faktor persekitaran. 

    3. Cara Mengatasi dan Merawat Perut Kembung Bayi 
    Pada kebiasaannya masalah kembung perut bayi akan pulih beransur-ansur apabila bayi mencapai umur 3 bulan ke atas. Rawatan khusus untuk perut 
    kembung tidak khusus. 

    Untuk mengeluarkan angin, kemungkinan doktor anda mungkin akan memberi ubat dimethicone mengurangkan simptom kembung. 

    Langkah-langkah mengatasi simptom kembung perut bayi di rumah. Usapbahagian belakang bayi anda. Selimutkan dan dodoikan bayi anda denganlemah lembut . Kurangkan bunyi bising 

    Bawa bayi anda bersiar-siar di luar rumah. Elakkan terlalu kerap mengangkat bayi ketika ia merengek. Dapatkan bantuan untuk menjaga bayi anda,jika anda rasa tertekan atau penat dan cuba sedaya upaya untuk elakan masalah kembung perut bayi
    Petua untuk mengatasi perut kembung nie pulak 
    • Apabila anak kecil menangis kerana kembung, pertama sekali yang perlu dilakukan ialah hentikan tangisannya..kerana tangisannya akan menambahkan lagi angin dalam perutnya..sebaik-baiknya dukunglah dia..untuk menghilangkan kembung perut, ambil 2-3 biji lada hitam dan ditumbuk..masuk ke dalam pusat bayi..Biarkan dan tepuk belakang badan bayi.
    • Sebaik-baiknya ialah kita elakkan masalah kembung terjadi pada bayi kita..”BURPING” adalah penting untuk bayi selepas bayi makan atau menyusu..ia juga sebagai tanda yang bayi sudah kenyang.
    • Satu lagi petua ialah apabila tali pusat bayi sudah jatuh, masukan 2-3 biji lada hitam yang ditumbuk ke dalam pusatnya.. Ini adalah petua kampung yang saya perolehi dan amalkan untuk dikongsi bersama anda..Selamat Mencuba..!!!<sumber>
    • Sapu sedikit minyak angin, minyak Mestika Bayini (minyak telon), minyak Telon pada perut, tapak kaki, betis dan bahagian belakang bayi. Gosok perlahan-lahan sambil meniarapkan bayi. Bayi akan kentut atau pun sendawa. Setelah angin keluar, bengkung bayi spt biasa dan jauhkan drp kipas yang dipasang laju atau pun air-cond atau bersiar di tempat yang anginnya dingin atau anginnya kuat.
    • Anda juga boleh bengkungkan perutnya shj dan bukan seluruh tubuhnya. Pastikan bayi tak berpeluh kuat atau terlalu panas (overheat) dgn banyak pakaian atau pakaian terlalu tebal.
    • Apabila basuh baju bayi, jangan rendam dgn air paip, tapi terus basuh dgn sabun, bilas dan sidai hingga kering di bawah matahari. Jika anda rendam dgn air sejuk, fibre meresap hawa sejuk. Bila bayi pakai pakaian yang telah direndam, maka bayi akan mengalami kembung perut. Sebelum anda pakaikan bayi bajunya, pastikan bajunya itu berasa suam atau benar-benar kering, bukan lembab atau berasa sejuk.
    • Bila bayi anda menangis kerana lapar atau kencing/berak, jangan biarkan ia menangis terlalu lama kerana lagi lama ia menangis, lagi banyak udara ia menelan, dan ia akan jadi lagi kembung.
    • Anda juga boleh dakap bayi pada badan anda, tutupkan badan bayi dgn kain nipis atau selimut ringan dan biar ia merasa panas hawa badan anda sambil mengurut betis & tapak kakinya – dgn cara begini bayi akan kurang kembung dan lebih selesa. <sumber>
  • Ilmiah,  INFO,  kisahsidairy.com

    Rahsia dan Kelebihan Di Dalam Ais

    Assalamualaikum
    air batu
    sumber:google
    Siapa yang tak suka ais sila angkak tangan!!..Aku tak nak angkat sebab aku suka denga ais nie..hehe..Kot la korang suka.
    Ada orang kata jangan suka sangat minum ais,tak bagus..
    Kalau korang nak tau,Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia”. Jangan ingat minum ais tu tak elok untuk kesihatan. Sebenarnya ada kebaikan didalam keburukan.
    Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
    Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.
    Membenarkan anak mengunyah ais akan menguatkan giginya dan memberi kanak-kanak makan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan boleh menghilangkan batuk dalam masa beberapa jam. Mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. Air sejuk juga akan menguatkan tulang bayi. Ia akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.
    Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.
    Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.
    Air sejuk juga adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.
    Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.
    Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.
    **Siapa ckp mnum ais melemahkan tenaga batin? 
    Tepuk dada tanya selera la ek..heheh..So..korang dah tau kan kebaikkan ais nie.Cuma korang kena gunakan dengan cara yang betul la..korang tak boleh la nak ambil hari hari minuman berais nie..nanti memudaratkan pulak..
    sumber :fb
  • blogger lifestyle,  Ilmiah

    Tegur Menegur Tu Penting

    Assalamualaikum
    Kekadang orang takkan boleh terima kalau ditegur secara terang terangan..Cara kita menegur pun kenalah pada tempatnya jugak.Kadang kadang, kita s3bagai kawan, saudara ataupun jiran perlu jugak menegur sesuatu yang kita rasakan untuk perlu ditegur, Cuma, berilah teguran secara baik, tapi bukan dengan cara memerli.
    Salam khamis semua…

  • Ilmiah,  INFO,  Tips

    Sakit menjelangnya menstruasi/Haid

    Assalamualaikum
    Para wanita diluar sana,Adakah korang mengalami sakit atau senggugut bila tibanya menstruasi atau haid
    Adakah korang jugak seperti aku yang mengalami senggugut.
    period pain
    ihsan google
    Selepas kawen nie senggugut aku makin menjadi-jadi..Kalau boleh nak terguling-guling je dekat atas katil.
    Tapi aku malas layan sangat sebab kalau layan penyakit nie ,makin teruk pulak..Jumpa Doktor??? itu paling aku takut..Bukannya dulu aku tak pernah jumpa doktor..selalu sangat..maklumlah dulu ada pengalaman menjadi pesakit jantung berlubang..mesti korang tak tau kan..hehehe..malas cite.
    Agak-agak ape korang lakukan bila berhadapan dengan perkara nie..Aku ada terbaca sedikit info tentang cara mengurangkan sakit semasa menstruasi.
    ihsan google
    caranya ialah
    1)Teknik botol ajaib /tungku elektrik
    -dulu aku pernah diajar untuk bertungku time period pain nie..Memang lega rasanya..Perut pun jadi hangat je..atau sekarang nie dah zaman serba canggih..ada tungku elektrik
     
    ihsan google
    2) Urutan
    -Urutan juga boleh melegakan sakit.Berbaringlah dengan posisi kaki sedikit lebih tinggi (anda boleh meninggikannnya dengan bantal). Selepas itu, urut bahagian perut / abdomen secara perlahan.
    3)Sukan/Riadah
    -Wanita yang dalam keadaan senggugut pun boleh melakukan senaman dan beriadah..Dari situ kita boleh juga melegakan kesakitan dan melupakan kesakitan tu.Ia juga melancarkan aliran pada otot sekitar rahim
    ihsan google
    4) Ubat Tradisional
    -Kalau cara kat atas nie tak berkesan jugak,mungkin korang perlu cuba perubatan tradisional pulak.
    Mane tau berhasil..Tumbuhan berubat seperti daun dewa, mawar, siantan / soka, daun hia / baru cina, teki dan temu lawak, dipercayai mempunyai banyak khasiat. Diantaranya, mempunyai kesan analgetik (meredakan rasa sakit), melancarkan peredaran darah serta mencairkan bekuan darah.
    ihsan google
    5) Berjumpa Doktor
    -Bila dah tak berjaya untuk menghilangkan period pain nie.Perlulah korang berjumpa dengan doktor..Adoyaii…bab nie aku takut..Kerana mungkin ianya berpunca dari hormon dalam badan kita,
     Selain gangguan utama, ada juga gangguan menengah. Gangguan menengah dialami oleh wanita yang biasanya tidak mengalami gangguan utama. Biasanya gangguan tersebut berhubungan dengan gangguan ginekologis seperti endometriosis, penyempitan serviks, malposisi uterus, penyakit radang pelvis maupun ketumbuhan di panggul. Oleh kerana itu, jika anda mengalami gangguan seperti ini, anda diharuskan berjumpa doktor pakar untuk merawat kesakitan anda.
    6)Diet Sihat
    -Bila bercerita pasal diet,mungkin korang ada yang tak suka kan..Perlunya kita memakan buah-buahan dan sayur-sayuran yang banyak serta minum air kosong banyak-banyak.Cuba untuk mengesan makanan apa yang menjadi punca kesakitan tersebut..Mybe aku banyak makan mee kuning kot.
    Makanan yang mengandungi banyak serat amat berguna dalam pembersihan estrogen yang berlebihan (yang boleh membawa kepada tempoh dan kekejangan yang lebih berat dan lebih menyakitkan)
    ihsan google
    7)Ambil Pil Tambahan kesihatan
    Beberapa kajian menunjukkan bahawa Vitamin E, thiamine dan Omega-3 tambahan boleh mengurangkan rasa senggugut. [1] Zink dan kalsium telah didapati mengurangkan kekejangan, kembung dan PMS. [2] Kalsium dan magnesium mengurangkan kesakitan otot, tetapi perlu diambil untuk 2-3 bulan setiap hari sebelum mendapat kesan yang ketara.
    macam xde kena mengena jerk..hihihi..ihsan google
    8)Elakkan pengambilan kopi dan alkohol..
    -Kopi dan alkohol boleh membuatkan perut korang kekejangan dan bertambah teruk.
    ***aku baru ambil coffea pagi tadi..patut sakit
    ihsan google
    Aku nak cuba untuk praktikkan dari no 1 dan seterusnya..Tapi bab jumpa doktor aku ulangi sekali lagi.aku takut…hadoiii..
    info :sini
  • Ilmiah,  INFO,  salam jumaat,  tazkirah jumaat

    Apabila Kita Mengalami Tekanan

    Assalamualaikum
    Salam jumaat..Alhamdulillah,bertemu lagi kita di hari jumaat ini kan.
    Dalam kehidupan seharian,kita tidak lari dari menghadapi tekanan..
    Apa kita akan buat apabila kita dalam situasi itu??Perlukah marah-marah dan terikut-ikut dengan bisikan syaitan yang mengajak kita melakukan perkara-perkara yang melalaikan dan menjadikan kita hambanya,,,
    Mari kita amalkan ayat dibawah ini,insyallah,Dia akan menolong kita..
  • Ilmiah,  renungan bersama

    21 Petua Eratkan kasih Sayang Suami Isteri

    Assalamualaikum
    Hari nie rasa nak share denga korang yang membaca blog nie.Pada yang dah kahwin dan juga akan berkahwin.hehe..
    Aku terbaca di dalam facebook.So nak share jugak dengan korang.Antara petua untuk eratkan kasih sayang Suami isteri.
    1)Cium tangan suami dan dahi siteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing masing.
    2)Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah,tmabah rutin harian tadi dengan pelukan dan ciuman.
    3)Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.
    4)Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti “I Love you” sepenuh hati sebelum keluar ke mana-mana ,menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.
    5)Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak-anak jika pada hari bekerja.
    6)Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.
    7)Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja isu rumah tangga hinggalah politik sebelum tidur.
    8)Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan ,jangan biarkan ia berlarutan walau untuk satu jam.
    9)Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar misalnya.
    10) Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet-deret atau usia sudah meningkat.
    11)Amalkan sembahyang berjemaah
    12)Biasakan bergilir gelas atau pinggan makan serta tidak sedan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman pasangan.
    13)Sesekali buatlah kejutan kepada pasangan
    14)Senda gurau dalam rumahtangga amat penting.Ceritalah sesuatu yang kelakar,tekateki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama.
    15)Sentiasa kenang pengorbanan masing-masing.
    16)Sesekali tukar gaya penampilan agar ada kelainan untuk mengelakkan pasangan merasa jemu.
    17)Apa sahaja masalah yang timbul,berterus terang dan berbincang
    18) Sentiasa menyimpan tekad untik menjadi pasangan yang baik dalam rumahtangga.
    19)Setiap pagi,berikan kucupan tanda sayang agar harinya dimulakan dengan senyuman.
    20) Jika amalan-amalan di atas tidak pernah dilakukan sehingga anda membacanya hari ini,jadikan ia sebagai titik permulaan untuk melakukannya tanpa ragu-ragu.
    21)Sentiasalah berdoa memohon kepada Allah swt. agar dikurniakan rasa kasih sayang antara pasangan suami isteri.
    ** Nabi Muhammad SAW bersabda:”lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang paling baik kepada isterinya.Dna wanita yang paling baik dari umatku adalah wanita yang paling baik bagi suaminya.
    **bagi isteri yang baik pada suaminya tiap hari akan mendapat seribu syahid kerana ikhlas dan sabarnya.
    **lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang bersifat lembut pada isterinya.Setiap hari suami yang baik kepada isterinya akan mendapat seratus syahid kerana ikhlas dan sabarnya.
    wallahualam.
    sumber:fb
  • Ilmiah,  Sharing

    KEISTIMEWAAN ORANG BERSEDEKAH

    Assalamualaikum
    Salam pagi jumaat semua.Alhamdulillah bertemu lagi kita di penghulu hari ini.Insyallah moga hari nie lebih baik dari semalam..Kot ler korang semalam lebih baik dari hari ni.Tu sebab semalam hari special untuk korang.hari nie dah tak payah nak special sangat.haha.At least hari yang dipenuhi dengan semyuman..bukan senyum terpaksa okeh!!
    nak share sikit tentang keistimewaan bersedekah.Bersedekah tu tak kira la dari segi ape pun,baik wang,barang-barangan.Yang penting,Seyuman itu pun satu sedekah tau.Tapi yang penting kena lah ikhlas.
    Lepas tu tak payah nak kabau kan satu tanah melayu nie yang korang pi sedekah..Tu dah keluar dari landasan bersedekah.Tu nak amik nama jerk.
    oklah,Apa istimewanya bersedekah nie.

    1~ Para malaikat sentiasa berdoa supaya ditambahkan rezeki kepada pemberi sedekah
    2~ Merupakan kekalahan atas Syaitan.(syaitan paling tak suka orang yang bersedekah,syaitan lebih suka yang kedekut 
    3~ Memadam kemurkaan Allah
    4~ Merupakan rawatan atau penyembuh segala penyakit.
    5~ Mengawal kehormatan Dan maruah
    6~ Memperbaiki amalan sebelum mati.
    7~ Pelindung kepada api neraka.
    8~ Menempah tempat di bawah bayangan Allah SWT
    9~ Memberi keberkatan kepada pemilik Harta.
    10~Melembutkan hati yang keras.
    sabda nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud : ” janganlah kamu meremehkan kebaikan apapun.walaupun sekadar bertemu saudara mu dengan wajah yang manis(wajah gembira dan senyuman)”
    (Hadis Riwayat muslim)
    **** Semua yang diatas tu kena lakukan dengan hati yang ikhlas..Insyallah berkat lah apa yang korang lakukan..Jangan menyimpang dari Landasan keretapi sudahlah..
    Salam Jumaat untuk korang ye.!!
  • Ilmiah,  Sharing

    Khasiat Buah-Buahan Dan Sayuran Mentah

    Assalamualaikum
    Terbaca artikel nie..rasa patut dikongsi kot..hehe
    Mengkonsumsi jus sayur dan buah mentah (raw food) setiap hari terbukti banyak manfaatnya bagi kesihatan tubuh. Dengan pola makan tersebut, nutrisi yang lengkap dan segar boleh diperolehi dan membuat tubuh lebih sihat.
    Khasiat Jus Buah dan Sayur Mentah Bagi Kesihatan
    Dilansir oleh laman NaturalNews, berikut ini antara lain manfaat yang boleh anda nikmati bila mengambil jus buah-buahan dan sayur mentah:
    > Menyembuhkan gangguan pencernaan
    Salah satu penyembuhan paling berkesan dari penyakit gangguan pencernaan atau gastrointestinal adalah dengan penggunaan jus buah-buahan dan sayuran mentah. Tak hanya dapat menghilangkan racun berbahaya dan bakteria dari usus besar, namun juga pola makan ini dapat membantu menyembuhkan rangkaian usus yang mengalami kerosakan.
    > Merawat kekurangan pemakanan
    Kekurangan pemakanan boleh menyebabkan penyakit kronik menyerang tubuh. Jus makanan mentah mampu menyembuhkan kekurangan pemakanan dalam masa yang singkat kerana mudah dicerna, kaya vitamin yang tak rosak akibat proses pemasakan, dan tak ada kesan sampingan seperti ubat-ubatan kimia. Makanan ini membantu tubuh menyembuhkan diri sendiri.
    > Membunuh sel kanser
    Berkaitan dengan kanser, jus adalah salah satu cara paling mudah dan berkesan untuk mengelakkan kanser berkembang. Kajian saintifik mendapati bahawa nutrisi dalam buah delima, kubis, brokoli, seledri, wortel, dan epal boleh mencegah persebaran sel kanser. Nutrisi anti-kanser yang dikandung buah-buahan tersebut lebih mudah diserap apabila dimakan dalam bentuk jus mentah.
    > Kurangkan berat badan
    Bila masalah berat badan adalah masalah anda, maka penggunaan jus raw food adalah penyelesaian yang berkesan menurunkan berat badan.
    Sumber: sidomi.com
  • Ilmiah

    Sharing Is Caring

                                   Assalamualaikum

    Hi blogger…seperti biase berblogging berblogwalking di blog2 mereka..
    Di malam yang tenang…tanpa gangguan sang suami..kih..kih…
    Terdiam terkedu seketika bila eda melawat blog seorang blogger nie..Sejuk hati dan tetiba rase sesuatu bila singgah blog die.. SANTAI SEJENAK (klik sini)

    Memang  ramai blogger yang memperdengarkan lagu yang begitu merdu selain bacaan ayat2 al quran..Sungguh saya teruja…

    Ingin mengajak blogger menjenguk dan mendengar sesuatu yang amat bermanfaat..
    Insyallah..