• HADIS

    Kongsi Hadis #4 Akhlak Muslim

    Kongsi Hadis #4 Akhlak Muslim |Salam jumaat semua. Suka untuk umi kongsikan perkara yang baik demi untuk renungan umi dan yang lain-lain. Umi bukanlah ustazah yang boleh memberikan nasihat.Bukan insan yang baik untuk menasihati.Ustaz/Ustazah pun pernah cakap, untuk menasihati,kita tidak perlu jadi sempurna pun.Mungkin dari apa yang kita nasihatkan orang tu, ia menjadi satu teguran halus juga buat diri kita. Dan ” Remind yourself that it’s ok  not to be perfect” .Umi sentiasa tanamkan dalam diri umi nak jaga akhlak umi menjadi yang lebih baik.Insyallah.. عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَدَابَرُوا وَلَا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ…

  • HADIS

    KONGSI HADIS #4 Jauhi dengki,marah dan memutuskan Ukhwah

    KONGSI HADIS #4 Jauhi dengki,marah dan memutuskan Ukhwah |Salam Jumaat semua.Seperti biasa, setiap minggu di hari Jumaat yang mulia, Sedikit perkongsian untuk muhasabah diri kita sendiri. Kita sebagai umat Nya, memang tak pernah lari dari kesilapan.Cuma apa yang penting, kita cepat tersedar dari kesilapan kita dan menanam azam supaya tidak akan berlaku sekali lagi kesilapan yang kita lakukan.Begitu juga dengan sifat marah dan dengki dalam diri.Yang paling teruk adalah apabila kita memutuskan ukhwah sesama kita dek kerana sifat kita yang suka mendengki dan juga marah tu.  Dari Anas RA bahawa Nabi SAW bersabda: “Janganlah kalian saling berdengki, saling marah, dan jangan pula saling memutuskan hubungan satu sama lain. Tetapi Apa…

  • HADIS

    KONGSI HADIS #3 Surah Al-Ikhlas Menyamai Sepertiga Al-Quran

    KONGSI HADIS #3 Surah Al-Ikhlas Menyamai Sepertiga Al-Quran | Untuk Perkongsian hadis pada hari jumaat yang mulia ni, umi nak cerita pasal Surah Al-Ikhlas. Umi tau sesiapa je tahu akan kebesaran Surah Al-Ikhlas ni jika kita amalkan.Terdapat satu hadis yang mengatakan Surah Al-ikhlas ni menyamai sepertiga Al-Quran..Masyallah..Sungguh umi tak sangka kan..Surah yang pendek ni sahaja dah menyamai sepertiga Al-Quran?   Dari Abu Sa’id Al Khudri RA, ia berkata; Nabi SAW bersabda kepada para sahabatnya: “Apakah salah seorang dari kalian tidak mampu bila ia membaca sepertiga dari Al-Quran pada setiap malamnya?” dan ternyata para sahabat merasa kesulitan seraya berkata, “Siapakah di antara kami yang mampu melakukan hal itu wahai Rasulullah?” maka…