• nuzul al quran
    HADIS

    Nuzul Al-Quran 17 Ramadhan 1440H

    Nuzul Al-Quran  17 Ramadhan 1440H | Seperti yang sedia maklum 17 Ramadhan adalah peristiwa  di mana Allah swt menurunkan ayat pertama AL-Quran. Ayat yang pertama di turunkan oleh Allah Swt kepada Nabi Muhammad SAW dan berterusan secaa berperingkat selama 23 tahun sebelum ia lengkap menjadi Al-quran yang kita baca. Apa yang umi baca, Peristiwa Nuzul Al-QUran di turunkan kepada Nabi Muhammad SAW ketika baginda berusia 41 tahun pada malam Jumaat 17 Ramadhan bersamaan dengan 6 Ogos 610M sewaktu baginda sedang beribadat di dalam Gua Hira. Ayat Al-Quran yang mula2sekali diturunkan Allah سبحانه وتعالى kepada Nabi Muhammad ﷺ melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq. . Firman…

  • HADIS

    Berwuduk Di Rumah Kemudian Menuju Ke Masjid

    Berwuduk Di Rumah Kemudian Menuju Ke Masjid | Perkongsian hadis yang umi nak share hari ni adalah kelebihan berwuduk di rumah kemudian kita ke masjid عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ تَوَضَّأَ لِلصَّلَاةِ فَأَسْبَغَ الْوُضُوءَ ثُمَّ مَشَى إِلَى الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ فَصَلَّاهَا مَعَ النَّاسِ أَوْ مَعَ الْجَمَاعَةِ أَوْ فِي الْمَسْجِدِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ Dari Uthman bin Affan dia berkata, “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa berwuduk untuk solat, lalu menyempurnakan wuduknya, kemudian berjalan menuju solat yang fardu, lalu dia melaksanakannya bersama manusia, atau bersama jamaah, atau di masjid, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya.” (HR Muslim No: 341) Status: Hadis Sahih Banyak fadhilat…

  • HADIS

    Ganjaran Solat Berjemaah di masjid – Kongsi Hadis

    Ganjaran Solat Berjemaah Di Masjid | Salam Jumaat semua.Hari ni jom kita lihat  kongis hadis mengenai GANJARAN SOLAT BERJEMAAH DI MASJID   عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةُ الرَّجُلِ فِي جَمَاعَةٍ تَزِيدُ عَلَى صَلَاتِهِ فِي بَيْتِهِ وَصَلَاتِهِ فِي سُوقِهِ بِضْعًا وَعِشْرِينَ دَرَجَةً وَذَلِكَ أَنَّ أَحَدَهُمْ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ أَتَى الْمَسْجِدَ لَا يَنْهَزُهُ إِلَّا الصَّلَاةُ لَا يُرِيدُ إِلَّا الصَّلَاةَ فَلَمْ يَخْطُ خَطْوَةً إِلَّا رُفِعَ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَإِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ كَانَ فِي الصَّلَاةِ مَا كَانَتْ الصَّلَاةُ هِيَ تَحْبِسُهُ وَالْمَلَائِكَةُ يُصَلُّونَ عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مَجْلِسِهِ الَّذِي صَلَّى فِيهِ يَقُولُونَ اللَّهُمَّ…

  • HADIS

    Kongsi Hadis #7 | Jadi Sahabat dan Jiran Yang Paling Baik

    Kongsi Hadis #7 | Jadi Sahabat dan Jiran Yang Paling Baik – Salam Jumaat semua,salam penghulu hari buat semua.   Rasa macam dah lama tak ada entry bagi muhasabah diri sendiri.So, hari ni umi nak kongsikan hadis berkenaan dengan menjadi sahabat dan jiran yang paling baik. Hidup di dunia ni, mustahil kan tak ada jiran dan sahabat yang baik.Tapi nak mencari  jiran dan sahabat yang paling baik tu, kita tak tahu samada mereka boleh jadi insan yang paling baik atau sebaliknya.   Adat hidup berjiran, jika ada yang tak puas hati, samada terletak barang di sempadan rumah dia ke, atau sampah dari pokok kita berterbangan ke rumah dia ke.Yang boleh…

  • HADIS

    Kongsi Hadis #4 Akhlak Muslim

    Kongsi Hadis #4 Akhlak Muslim |Salam jumaat semua. Suka untuk umi kongsikan perkara yang baik demi untuk renungan umi dan yang lain-lain. Umi bukanlah ustazah yang boleh memberikan nasihat.Bukan insan yang baik untuk menasihati.Ustaz/Ustazah pun pernah cakap, untuk menasihati,kita tidak perlu jadi sempurna pun.Mungkin dari apa yang kita nasihatkan orang tu, ia menjadi satu teguran halus juga buat diri kita. Dan ” Remind yourself that it’s ok  not to be perfect” .Umi sentiasa tanamkan dalam diri umi nak jaga akhlak umi menjadi yang lebih baik.Insyallah.. عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَدَابَرُوا وَلَا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ…

  • HADIS

    KONGSI HADIS #4 Jauhi dengki,marah dan memutuskan Ukhwah

    KONGSI HADIS #4 Jauhi dengki,marah dan memutuskan Ukhwah |Salam Jumaat semua.Seperti biasa, setiap minggu di hari Jumaat yang mulia, Sedikit perkongsian untuk muhasabah diri kita sendiri. Kita sebagai umat Nya, memang tak pernah lari dari kesilapan.Cuma apa yang penting, kita cepat tersedar dari kesilapan kita dan menanam azam supaya tidak akan berlaku sekali lagi kesilapan yang kita lakukan.Begitu juga dengan sifat marah dan dengki dalam diri.Yang paling teruk adalah apabila kita memutuskan ukhwah sesama kita dek kerana sifat kita yang suka mendengki dan juga marah tu.  Dari Anas RA bahawa Nabi SAW bersabda: “Janganlah kalian saling berdengki, saling marah, dan jangan pula saling memutuskan hubungan satu sama lain. Tetapi Apa…

  • HADIS

    KONGSI HADIS #3 Surah Al-Ikhlas Menyamai Sepertiga Al-Quran

    KONGSI HADIS #3 Surah Al-Ikhlas Menyamai Sepertiga Al-Quran | Untuk Perkongsian hadis pada hari jumaat yang mulia ni, umi nak cerita pasal Surah Al-Ikhlas. Umi tau sesiapa je tahu akan kebesaran Surah Al-Ikhlas ni jika kita amalkan.Terdapat satu hadis yang mengatakan Surah Al-ikhlas ni menyamai sepertiga Al-Quran..Masyallah..Sungguh umi tak sangka kan..Surah yang pendek ni sahaja dah menyamai sepertiga Al-Quran?   Dari Abu Sa’id Al Khudri RA, ia berkata; Nabi SAW bersabda kepada para sahabatnya: “Apakah salah seorang dari kalian tidak mampu bila ia membaca sepertiga dari Al-Quran pada setiap malamnya?” dan ternyata para sahabat merasa kesulitan seraya berkata, “Siapakah di antara kami yang mampu melakukan hal itu wahai Rasulullah?” maka…