Uncategorized

Jenis Sakit perut yang dialami oleh kanak-kanak

Assalamualaikum


Anak sakit perut
mestilah kita risaukan.Pagi tadi,dalam pukul 5.30 pagi.kakak kejutkan aku sebab dia nak susu.Mulanya aku nak buat bodoh jelah sebab dia mintak susu kan.Tapi dia tetap goncang badan aku sambil merengek.Nak taknak ,aku bangun jugak untuk buatkan dia susu.

Walaupun Nur Awfiyah dah 4 tahun,aku memang berikan dia susu lagi.Tapi takdelah kerap macam adik.Ada waktu-waktu tertentu je yang aku bagi.So,lepas aku buatkan susu tu,dia minum sikit je,Terus dia kata dia sakit perut.Aku tanya dia samada dia nak berak ke tidak.So,dia kata dia nak berak,Tapi dalam bilik air ,dia tetap tak berak tapi merengek dengan aku.Sampailah aku sapukan balm kat perut dia.Dia suruh aku gosok-gosok perut dia tu.

Bila dah jadi macam tu aku mulalah risau.Ingat balik apa yang dia makan sampai perut dia sakit.Aku ke dapur untuk buat bubur untuk dia.Lepas suapkan dia bubur ingatkan dia dah ok..Rupanya sakit lagi.Dia mintak umi dia baring sebelah dan urut perut dia..

Aku pun tak pasti punca dia sakit perut.Sebab bila anak-anak ni sakit perut,kita kena cepat bertindak,tak boleh lama-lama..Sambil menantikan pukul 9.00 pagi klinik bukak,umi kenalah urut perut dia tu.

Terus aku google tentang sakit perut yang berlaku di kalangan kanak-kanak ni.Bila aku google ada satu blog yang memberikan aku informasi tentang sakit perut di kalangan kanak-kanak ni.Kanak-kanak sakit perut ni akibat 3 sebab iaitu

Ada sesuatu yang menganggu organ dalam perut seperti gas yang menyebabkan ketidakselesaaan dan sakit perut.Otot perut tegang ,misalnya selepas kanak-kanak muntah teruk.Kesakitan di bahagian badan lain yang dapat dirasakan di perut mereka.

Image result for kid stomach


Perbezaan antara ketiga-tiga keadaan ini adalah bagaimana rasa sakit itu dirasai.

Adakah ia rasa sakit yang mendalam atau sakit di kawasan obdomen sahaja.Dari situ kita boleh tahu sama ada ia sakit perut yang serius atau tidak.

7 jenis sakit perut yang biasa dialami oleh kanak-kanak

1.Berangin/Perut Kembung

Ia boleh menyebabkan ketidakselesaan dan kanak-kanak akan mula merengek.

Tanda-tanda : Jika kita ketuk bahagian kiri pusat perut dan bunyinya lompong ini menunjukkan ada angin/gas  di dalam perut.

2.Jangkitan gastrousus

Mana-mana jenis jangkitan bakteria,parasit,protozoal atau virus boleh menyebabkan sakit perut.

Tanda-tanda : perubahan pergerakkan usus,terutamanya cirit-birit.

3.Rasa tidak selesa di bahagian abdomen atau IBS

IBS ni adalah sejenis keadaan kronik di mana usu kanak-kanak boleh jadi sensitif dengan makanan tertentu.Tekanan juga boleh menyebabkan kanak-kanak itu cirit birit.

Tanda-tanda : cirit birit atau sembelit

4.Intusseption

Intusseption ni ialah satu keadaan di mana usus menjadi seolah-olah teleskop.Sebahagian daripada usus yang lain dan menyebabkannya tersumbat.Ia sangat menyakitkan dan boleh buat kanak-kanak kecil lesu dan bayi menangis tanpa sebab.

Tanda-tanda : Sakit pada bahadian abdomen yang datang sekali sekala selama 12 jam pertama dan kemudian akan bertambah teruk.

Kanak-kanak yang mengalami Intusseptionm Najis mungkin menunjukkan darah dan lendir merah.Kanak-kanak mungkin muntah dan bahagian abdomennya nampak kembung.

5.Apendisitis

Apendiks adalah umbai usus yang terdapat dipersimpangan usus kecil dengan usus besar dan terletak di sebelah kanan abdomen.Kadang kala ia boleh menyebabkan radang dan rasa sakit.

Tanda-tanda : Rasa sengal pada sebelah kanan di bahagian abdomen,tapi rasa sakit itu mungkin pada kawasan yang lebih luas.Kanak-kanak akan hilang selera makan dan nampak lesu.Dia juga mungkin demam dan muntah-muntah.

6.Kilasan testis/Ovari

keadaan di mana saluran ke testis atau ovari terbelit sehingga menyekat saluran yang membekalkan darah kepada organ.

Tanda-tanda : Rasa sakit yang teruk pada bahagian bawah abdomen sehingga tidak dapat duduk.Cuba tengok bahagian testis kalau ia nampak lain dari biasa.

7.Sakit pada pusat perut yang tak dapat dijelaskan

Ramai kanak-kanak yang mengalami sakit pada pusat perut yang tidak dapat dijelaskan.Sakit jenis ini tidak dapat ditentukan oleh sebarang ujian atau keadaan perubatan.Rasa sakit akan bertambah apabila kanak-kanak ini terlalu aktif atau tertekan.

Tanda-tanda : Rasa sakit tanpa sebab.Kanak-kanak menjadi lesu

credit :my.theasianparent

Kalau ikutkan aku tak perlu lagi nak bawa dia ke hospital.Mungkin ada cara tertentu untuk mengatasinya kerana nur awfiyah hanya perut berangin dan sebu je.Tapi kita pun tak tau kan apa sebenarnya terjadi pada anak kita sebab kita bukan doktor.Aku kalau bab anak sakit,walau simpanan tu untuk tujuan lain,aku tetap akan utamakan anak.Biarlah tak dapat yang lain,janji anak sihat.Sebab aku bukan anak ramai,dua orang tu jelah tempat aku menumpang kasih.Kalau boleh nak pregnant lagi…Kalau boleh…….

So,bila kita tak tahu apa jadi pada anak kita,better pergi klinik..Takdelah buat kita susah hati tengok anak dah tak aktif macam biasa..

Thanks for Reading kisahsidairy.com

Contact me at :sitirohaida81@gmail.com

Mommy Blogger For any Advertorial | Sponsor Post | Product Review | Food Review | kindly email me at sitirohaida81@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *