kisahsidairy.com,  lifestyle blogger,  motherhood,  parenting blogger

Mandi lemon Untuk Turunkan Panas Badan

Assalamualaikum
Terpaksa masuk ke office lambat sikit hari ni.Dari petang semalam lagi Naura dah merengek.Dalam kereta ,balik dari rumah pengasuh pun dia dah tunjukkan yang dia dah tak sedap badan.Balik rumah,aku terus tidur kan..Tapi nampak sangat dia tak selesa.Bawak keluar jalan-jalan Babah dok agah pun bukan main buat dek je dia.Kalau tak mengekek-ngekek ketawa.
Sebenarnya sebelum tu,dia dah selsema.Dah pun aku bawak pi klinik.Minta ubat selsema,batuk,demam dan dapat antibiotik.Bila dia dah berhenti selsema tu,aku dah tak bagi la ubat..Tapi tulah,semalam pulak dia rasa tak sedap badan.
Pukul 3 pagi tadi,aku dengar dia merengek,terus bangun.Rasa badan dia memang panas..Emm..tapi tulah,kat rumah takde pulak alat check suhu tu..Benda ni perlu ada kot bila ada anak kecil ni.
Aku memang tak boleh kalau anak panas macam ni,confirm nak tido pun tak senang.Pukul 3 pagi tu jugak aku bagi dia ubat,lepas tu basahkan rambut dia dengan asam jawa..
Masih tak kebah lagi,pagi tu aku mandikan dia dengan air lemon suam-suam kuku sebab tak nak la dia sejuk.Kang bertambah sakit,risau pulak aku.
Dari sumber yang aku baca,Lemon ni kaya dengan Vitamin C,Bioflavonoids,kalsium,magnesium dan Lemonade.Dan ia juga bersifat antioksidan semulajadi.Ia dapat menaikkan imun sistem badan kita untuk melawan virus dan bakteria dalam badan.
Sifat asid pada lemon dapat membantu menarik haba daripada kulit dan kepala serta bersurai ke seluruh badan.Apabila haba bergerak,ia menjadi aktif untuk melawan jangkitan.

orang dah besau!!…Selalu umi mandikan dlam sinki je.disebabkan nak mandikan dia dengan lemon suam tu,terpaksa cara besen..Hak ni je besen yang hado!.Lebih besau non hado kekdahnyaa
Lepas mandi aku biarkan je tanpa lap kepala dia tu.Cuma tapak kaki aku sapu minyak dan pakaikan stokin.Sebab budak ni,bila dia demam,kaki sejuk..eh..orang tua pun sama jugak kan.Kang tak pakaikan stokin,masuk angin pulak perut.
Bila dia dah nampak ok,tanye baby sitter boleh hantar ke tak..Nasib baik dapat babysitter yang ok..Tak berkira sangat..Bukan ape..risau demam berjangkit dengan orang lain pulak..Lagi la kesian kan..
Alhamdulillah..ummi boleh kerja dengan tenang sikit bila tengok dia dah tak kuyu macam semalam..mybe dia rindukan kakak dia kot!! ke ummi yang lebih rindukan kakak dia..sob..sob…
Lama kan tak dengar cerita pasal kakak Awfiyah!

Mommy Blogger For any Advertorial | Sponsor Post | Product Review | Food Review | kindly email me at sitirohaida81@gmail.com

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *