INFO,  kisahsidairy.com,  motherhood,  parenting blogger

Jadual Imunisasi Untuk Bayi berumur Bawah 1 Tahun

Assalamualaikum

Hah!!! tetiba je kan nak bercerita pasal Jadual Imunisasi Untuk bayi berumur bawah setahun.Occay…sebenarnya bulan ni genaplah anak kesayangan hamba tu berumur setahun..Yeayyy..Esok awfiyah dah setahun…Wah..sekejap je setahun dalam jagaan aku kan..

20hb ni dah kena injection la dia..Huaawaa..Ummi tak taulah macam mana nanti dia pekik bila kena inject..Harap dia taklah meragam kan..

So,setiap bayi memang wajib mendapatkan Jadual Imunisasi mengikut aturannya.Imunisasi ni merupakan  satu proses memberi vaksin kepada bayi bertujuan untuk mencegah penyakit² berjangkit Vaksin adalah virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan.

Vaksin membantu menghasilkan imuniti kepada bayi terhadap penyakit² tertentu.Imunisasi boleh diberi secara suntikan(melalui otot atau dibawah kulit) atau melalui mulut.Kesan sampingan Vaksinasi adalah perkara biasa dan pada kebiasaannya adalah ringan dan tidak membahayakan.
Sebenarnya ada beberapa vaksin yang wajib diberikan kepada bayi oleh Kementerian Kesihatan,tetapi sebagai ibu bapa kita perlu juga mengambil kira beberapa Vaksin Tambahan lain untuk bayi iaitu:-
Sumber pembacaan dan gambar di petik dari :http://empattahun.blogspot.com
So minggu depan awfiyah kena suntikan MMR la..Sebagai ibubapa kita nakkan yang terbaik untuk kesihatan anak kita kan..Kekadang deman sikit pun kita dah risau..So,sepatutnya lah kita tak meninggalkan jadual Imunisasi untuk anak-anak kita kan..
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeflickr

Blog tentang parenting, info, resepi masakkan ,panduan kerja di rumah, review produk, sharing info Johor, review makanan,

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE