INFO,  kisahsidairy.com,  pengajaran untuk kita bersama

Peringatan Isnin untuk diri sendiri

Assalamualaikum
Isnin dah???emmm..rasa macam malas  nak gi kerja…huh…itulah yang selalu difikirkan bila tiba hari isnin..
Dah memang Penyakit M tu sentiasa ada dalam diri Manusia nie kan..termasuk la aku,betul tak..Tapi tak boleh dijadikan Habit kalau kita nak terus ke hadapan..Sebab Penyakit M tulah yang sentiasa menganggu kita untuk kita terus berjaya.
sumber:google
Dari pembacaan aku bagaimana mengatasi Masalah malas  mengikut ajaran islam ni mudah je,cuma bergantung pada kita lah bagaimana nak mengatasinya kan..
Pertama sekali cara nak melawan nafsu malas tu adalah Doa.Doa dan perbanyakkan doa.
Kita gunakanlah doa sebagai senajata utama.Tokoh terkenal,Ibn Qayyim dalam karya beliau,al-jawab al-kafi li man sa’ala an al dawa’ al-shafi,menjelaskan ubat pertama dan kedua untuk mengubati jiwa mukmin ialah berdoa dan bersungguh-sungguh dalam doa.Doa ialah ubat yang paling mujarab dan bermanfaat untuk mengubati semua bentuk ujian dan penyakit.Antara doa yang di ajar oleh baginda s.aw ialah
“Ya Allah,aku berlindung denganMu dari penyakit tua dan kesedihan,dari lemah dan malas,dari bakhil dan penakut,dan kalah dengan hutang dan kekuatan lelaki.”(al-bukhari)
Antara Doa Nabi  juga :
“Ya Allah,aku memohon dariMu ketetapan dalam urusan kerja dan keazaman atas hidayat.”

Doa-doa ini menunjukkan bahawa doa dapat menghalang sikap malas seseorang.
Keduanya pulak adalah melawan Syaitan dan Nafsu 
Malas nie juga berpunca dari syaitan.Syaitan melatih nafsu manusia agar menjadi malas beribadat atau malas menunaikan tanggungjawab dan amanah yang dipikul.
Tidakkan kita mendengar hadis Nabi s.aw  :
“Syaitan mengikat atas belakang kepala seseorang kamu ketika ia tidur sebanyak tiga ikatan.Sambil syaitan berkata pada setiap ikatan,Malam  masih panjang,maka tidurlah.
Apabila seseorang kamu terjaga dari tidur,lalu menyebut nama ALlah nescaya akan terlerai satu ikatan.Jika ia mengambil wuduk,nescaya terlerai satu ikatan lagi dan sekiranya ia solat,nescaya terlerailah semua ikatan.Maka ia bangun waktu pagi dalam keadaan rajin ,cergas serta baik hatinya.Jika ia tidak(melakukan begitu)nescaya ia bangun pagidalam keadaan buruk jiwanya sambil rasa malas.

Hadis ini menunjukkan bagaimana kita perlu mencegah rasa malas itu,dengan cara yang di ajar oleh Nabi s.a.w .Malas itu puncanya datang dari syaitan.Sememangnya syaitan ni,sentiasa mencuba untuk menipu daya dan menyebabkan manusia lalai dari perintah Alllah Ta’ala.
Ketiga pulak adalah sentiasa mencari ilmu.
Timbalah ilmu sebaik mungkin…Dengan ilmulah sesorang menjadi orang yang rajin dan cergas dalam hidupnya.Sebagai contoh,ilmu tentang fadhilat dan kelebihan ibadah,menyebabkan seseorang rajin beribadat dengan syarat adanya  keyakinan yang kuat tentang apa yang dipelajari.Oleh itu,orang yang mempunyai ilmu berkenaan fadhilat solat jumaat,sangat rajin mengerjakan solat jemaah.Orang yang mempunyai ilmu tentang kelebihan dan fadilat soalt duha,akan menjadi rajin dan cergas untuk melaksanakannya.
Solat paling berat bagi orang munafiqin ialah solat isyak dan subuh.Sekiranya mereka mengetahui apakah(ganjaran) yang ada pada kedua-duanya,nescaya mereka akan datang bersoalt walaupun dalam keadaan merangkak..


entry ini adalah untuk peringatan untuk diri sendiri…Kalau korang sudi nak membaca insyallah,sama-sama kita berusaha untuk kebaikkan..

sumber:sini
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeflickr

Blog tentang parenting, info, resepi masakkan ,panduan kerja di rumah, review produk, sharing info Johor, review makanan,

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE