lifestyle blogger,  tazkirah jumaat

Bersedekahlah Kita

Assalamualaikum
google
Bila sebut bersedekah nie,pastinya ramai yang tau kan bersedekah dari segi apa…Ada yang bersedekah dari segi wang, dan ada juga bersedekah dari segi perbuatan.Senyum itu pun satu sedekah.
“Rasulullah SAW bersabda :
Barang siapa yang bersedekah dengan sebiji kurma,yang diperoleh dari usaha yang halal,sementara Allah tidak menerima kecuali yang halal,Allah akan menerimanya dengan tangan kanannya(yakni menerima dengan berkahnya).Kemudian mereka melipatgandakan berkahnya bagi pelakunya,sebagaimana seseorang dari kalian melipatgandakan maharnya.
Bahkan satu suap akan menjadi sebesar gunung Uhud”

Sebenarnya banyak kelebihan bersedekah yang mungkin kita tak tahu atau tak pernah ambil tau.
Teramatlah rugi kalau kita tidak pernah bersedekah..Aku tau,pasti korang faham tentang bersedekah nie kan.Bersedekah nie bukan lah dalam keadaan yang terpaksa untuk kita bersedekah,tetapi datangnya dari keikhlasan hati kita,walaupun nilai yang kita sedekahkan itu kecil mengikut kemampuan diri kita.
google
Ada beberapa ganjaran yang Allah berikan di dunia dan di akhirat kelak bagi orang yang bersedekah nie
Lima di dunia:
1. Menyucikan hartanya
2. Menyucikan badannya
3. Menolak daripada penyakit
4. Menggembirakan orang miskin dan menggembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal
5. Berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekeinya


Lima di akhirat:
1. Dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari qiamat ketika sangat panas
2. Ringan hisabnya
3. Berat timbangan (amalan) di akhirat
4. Mudah melalui titian siratulmustaqim

5. Bertambah darjatnya di dalam syurga
Kan….Jadi rugilah kita tak bersedekah..So di hari yang mulia,hari kepada semua hari,Alang-alang nak masuk masjid tu,dermalah ke dalam kotak masjid dengan penuh keikhlasan..Insyallah..Moga Semua amalan bersedekah kita diterima sebaiknya oleh Allah Swt.Insyallah…amin
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeflickr

Blog tentang parenting, info, resepi masakkan ,panduan kerja di rumah, review produk, sharing info Johor, review makanan,

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE