Nagging,  Sharing

Jangan menilai sesuatu benda Itu Hanya Di Luaran

Assalamualaikum
Salam jumaat untuk korang..Alhaamdulillah,dipertemukan kita kembali di penghujung hari nie hari Jumaat.
Dalam kehidupan kita,kadang kala kita mencari yang terbaik untuk diri kita.Termasuklah apa yang kita kehendaki itu sesuatu yang mahal dan berjenama.
Tak semestinya pilihan kita itu akan membawa sesuatu kebaikkan.Mungkin juga keburukkan..siapa tahu kan? Walaupun bagi kita apa yang kita pilih itu bagus dan sesuai dengan kita,tapi tak semestinya baik di mata orang yang melihat.bab nie memang susah nak puaskan hati orang yang melihat..
Dalam kehidupan nie kita perlu bersikap sederhana dan tidak terlalu memilih,walaupun kita mampu untuk memiliki sesuatu yang lebih hebat dari mereka-mereka yang sederhana itu.
Disini,ada dua jenis manusia,satu si OBB dan keduanya si OB,membeli makanan di tempat yang sama cuma berlainan cara.Si OBB membeli nasi lemak yang di dalam polisterin..Ape kelas makan nasi lemak yang dibungkus dengan daun pisang tu.nasi lemak di dalam polysterin itu berharga rm3.00 berisi seketul ayam.
Si OB pula membeli nasi lemak di kedai yang sama,tetapi memilih untuk membeli nasi lemak yang dibungkus dengan daun pisang berisi telur berharga rm1.00 sahaja..
Sesampainya di tempat kerja masing-masing mereka bersarapan bersama.OBB bgtau kat OB,ape kelas makan nasi lemak bungkus tu..”baik beli dalam polisterin nie,siap ada ayam lagi..kedekut betul ko nie beli nasi lemak bungkus singgit tu.”OB balas balik,Bukan aku kedekut.Tapi apa guna aku beli nasi lemak yang berisi ayam tu,tapi rasa tak sedap.Baiklah aku beli nasi lemak bungkus nie,walau dia murah dan hanya berisi telur,tapi aku puas makan,sedap dan puas hati..OBB termenung!!.betul la. nasi lemak nie tak sedap..sambal pun tak sedap…
Ada rasa penyesalannya..Tulah..lain kali jangan tengok pada bungkusan nasi lemak yang tak cantik di pandang tu..tak sedap..Yang berbungkus polysterin dan cantik tu sedap…jangan menilai dari luaran sahaja..Cuba menilai dari memakannya dulu..begitu juga persahabatan…semuanya bersangkut paut
Berfikirlah dari akal yang waras..Apa jua tindakan yang kita lakukan Perlu lah Fikir sebelum mebuat keputusan
OBB: orang berlagak bagus
OB; Orang biasa

***apa yang ingin aku sampaikan??? cer korang fikir..
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeflickr

Blog tentang parenting, info, resepi masakkan ,panduan kerja di rumah, review produk, sharing info Johor, review makanan,

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE